Existuje ideální vánoční cukroví pro sportovce?

Autor

Vánoce jsou z hlediska stravování největší pastí během kalendářního roku. Všemožné pochutiny, hodně specifická tabule a k tomu vánoční cukroví. Existují ideální pamlsky určené sportovcům? Je možné v případě konzumace jistého druhu odlehčit svědomí?

Existuje ideální vánoční cukroví pro sportovce?

„Celé svátky jsou z hlediska příjmu potravy dost specifické. Na Štědrý den mnohde k obědu vinná klobása, k večeři smažený řízek, bramborový salát, nějaký ten dezert a jako bonus více než jen sklenka alkoholu. Když zadáte příjem jediného dne do kalorických tabulek, všechny hodnoty budou mnohonásobně vyšší. Klidně v řádech desítek procent,“ říká Vojtěch Hačecký z Centra sportovní medicíny, který pečuje o přední české sportovce včetně úspěšný olympioniků.

„Samostatnou kapitolou je pak vánoční cukroví. Ať se hnete kamkoliv, čeká past v podobě lineckého, vanilkových rohlíčků, vosích úlů, rumových kuliček a nejrůznějších dalších sladkostí. Nelze uniknout. Doma, u rodičů, babiček, kamarádů, známých… Existuje vánoční cukroví, které je pro sportovce vhodné?

Hlavně přiměřeně

Hodně se napříč společností řeší nejrůznější trendy v podobě bezlepkového, bezlaktózového či jakkoliv jinak upraveného jídelníčku včetně cukroví. Nechme stranou fakt, do jaké míry je nutné k danému omezení přistupovat.

Každopádně je velký klam myslet si, že konzumace bezlepkového či jinak upraveného vánočního cukroví může probíhat v neomezené míře ve srovnání s klasickým.

Ideální recept na vánoční cukroví pro sportovce je prostý. Měli by si ho vyrobit sami. Pak zjistí detailní složení jednotlivých druhů a poměr složek obsažených v pamlscích, na něž nedají dopustit.

Přímá zkušenost přinese velmi detailní představu, kolik prostřednictvím daných kousků zkonzumujeme cukru, bílé mouky, másla, ořechů a dalších produktů, které zrovna do jídelníčku sportovce nepatří.

Vánoční cukroví?
Vánoční cukroví? Hlavní je konzumovat sladké pochutiny s rozvahou. 

Když vše začleníte do rodinné aktivity, může jít o skvěle strávený čas, na jehož konci získáte „brzdu“ vzniklou vlastní zkušeností. Samozřejmě existuje i možnost, že prostor výroby cukroví vyplníte jinou aktivitou, cukroví koupíte a budete žít ve sladkém nevědomí.

Ale myslet si, že když budu jíst bezlepkové cukroví tak zásadně prospívám vlastnímu zdraví, je omyl. Nemluvím o lidech s intolerancí. Ale pokud bezpodmínečně nepotřebujete upravený jídelníček a chuťově vám pamlsky vyrobené z celozrnné, špaldové či jiné mouky nevyhovují, nemá smysl se přemáhat. Rozhodně je lepší si dopřát cukrovinky chutné, jen volit přiměřené množství.

Dbejte na kontinuální příjem

Nicméně věřte, že nemá smysl se mučit psychicky a všechno si odpírat. Je třeba vidět, že během svátků máme všichni více volného času, což logicky skýtá mnohem více prostoru k pohybovým aktivitám, a tudíž ani dopad porušování jindy zaběhnutých stravovacích návyků nemusí být tak katastrofální.

Nejrůznější doporučení v podobě omezení na Štědrý den či následné svátky jsou většinou hodně zavádějící. Nejíst dopoledne není recept, protože během odpoledne tělo stejně bude vyžadovat energetický příjem. A stejně tak nelze direktivně uplatňovat doporučení nacpat se po ránu zeleninou. Jediným efektem může být větší nadmutost…

Nejefektivnější je pravidelný a kontinuální příjem. Pokud budete cukroví uzobávat celý den a nesezobete celý pekáč vanilkových rohlíčků, užijete si Šťastné a veselé.“

Vojtěch Hačecký, sportovní fyziolog z Centra sportovní medicíny, specializující se na individuální tréninkové programy. Vicemistr světa v dráhové cyklistice, který část cyklistické kariéry prožil v zahraničí. Nejprve čtyři roky s Centrem sportovní medicíny spolupracoval v pozici závodníka, který se sám trénuje. A poslední tři roky je součástí lékařského týmu pečujícího o olympijské medailisty, ale i hobby sportovce.

Všeobecná příprava: jaké další sporty pomůžou cyklistickému rozvoji?
Autor

Slyšeli už jste termín všeobecná příprava? Když do svého cyklistického života zařadíte taky jiné aktivity, kterými naberete kondičku a posílíte svaly, možná budete překvapeni, jak vám i tento čas mimo kolo na kole následně pomůže.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Cardion
ZA PODPORYPPF
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda
PartneřiČeská spořitelna
Česká Pošta
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléAlpa
Beko
TKF
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Alltraining
Horalky
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Mediální PartneřiVelo
mtbs.cz
za podporyČEZ
Centrum rehabilitace a sportovni pece
kudyznudy
Marketingový partnerSport Invest