Jak umýt kolo

Autor

Jestli nám má kolo dlouho vydržet a pokud nechceme dávat těžké peníze za servis, je potřeba ho pravidelně čistit. Jediný správný a léty prověřený způsob, jak vyčistit kolo, je vzít kýbl s jarem a houbu a umýt ho pořádně vodou. Že prý voda kolu škodí a je lepší ho tedy nemýt, to říkají jen lidé, kteří, jsou líní se do toho pustit. Voda ve skutečnosti při mytí napáchá méně škody než třeba nalepený prach na řetězu, který ohobluje vše okolo. Není totiž ani tak důležité mít čistý rám, jako mít stále čistý řetěz a pastorky.

Jak umýt kolo

Jakou výbavu budeme tedy na vypucování svého miláčka potřebovat?

Na trhu je dnes celá škála speciálních mycích pomůcek určených přímo pro kola. Buď si je můžete pořídit samostatně (kartáčky, pračky na řetězy, odmašťovadla, šampony, oleje), nebo si rovnou koupit kompletní set i s kýblem, ve kterém máte vše pěkně pohromadě.

Silničáři s oblibou používají na mytí řetězu naftu, která je pro tento účel samozřejmě nejlepší, ale není to příliš ekologické. Je tedy lepší sáhnout po nějakém ekologickém čistidle od firem, jako jsou Muc-Off a jiné. Co se týče nástrojů, pokud se vám nechce investovat do speciálního „nářadí“, vystačíte si pouze s nějakým vhodným čistidlem na řetěz, starým zubním kartáčkem (nesmí pouštět štětinky) nebo štětcem, jarem nebo jiným prostředkem, který dělá bubliny, houbou, kýblem a rejžákem na pláště. Na lepší umytí všech zákoutí je dobré ještě použít kartáč na radiátory (dá se koupit třeba v Hornbachu) nebo větší štětku na flašky.

Nejdůležitější jsou převody

Vybavení už máme, a teď hurá na mytí. Postup je jednoduchý. Pokud nemáte stojan a bika myjete venku, opřete ho jednoduše o plot nebo o zeď a začněte od nejšpinavějšího komponentu na kole – a tím je řetěz.

Pokud nepoužijete pračku na řetěz, kterou mimochodem vřele doporučujeme, stačí na řetěz, pastorky, kladky v přehazovačce a převodníky nastříkat čistič. Nechte ho chvilku působit a pak štětcem nebo kartáčkem důkladně vyčistěte celý převodový systém. Při čištění pastorků je ideální zatočit si klikami nazpátek – štětec se tak dostane hlouběji do kazety.

Pokud máte pocit, že už jste pro očistu řetězu udělali maximum, opláchněte vše vodou, případně si celý postup zopakujte ještě jednou, dokud řetěz a okolí nebudou úplně čisté. Jestli máte na mytí kola pouze jednu houbu, nalejte si na ni právě teď trochu neředěného jaru. To je důležité proto, abyste si ji neušpinili. Pak s ní chyťte řetěz, zatočte opět klikami pozpátku a stáhněte zbytek špíny z řetězu, omyjte převodníky, kliky a přehazovačku. Houbu pak opláchněte, a pokud jste na ní měli dostatek jaru, měla by zůstat čistá.

Pusťte na to vodu

Tak – převody jsou jako nové. Co zbytek kola? Pokud máte hadici, opláchněte nejdřív celé kolo vodou od nejhrubších nečistot. Pak si můžete nalít opět trochu jaru na houbu, omýt nejprve sedlo se sedlovkou, poté řídítka a přední rámový trojúhelník.

Jelikož nemáte k dispozici stojan, vyndejte přední kolo, zabrzděte zadní brzdu a bika postavte na zadní kolo. Teď můžete volnou rukou omýt přední vidlici, spodní rámovou trubku a vše kam dosáhneme. Dále vyndáme i zadní výplet a kolo si opřeme na zem o vidlici a řídítka a domýt i zbytek rámu.

Když máte po ruce i již zmiňovaný kartáč na radiátory nebo štětku, lépe se vám budou umývat prostory za přesmykačem, v zadní stavbě nebo třeba pod sedlem, kde jste určitě nechali bláto. U celoodpružených kol je takový kartáč téměř nutností, abyste se dostali do všech zákoutí okolo zadní stavby a tlumiče. Když máte čistý rám, zbývá pouze rejžákem vydrhnout pláště a houbou umýt ráfky a dráty. Na náboje a za kotouč se vám zase bude hodit kartáč na radiátory, nebo něco podobného. Na závěr stačí vše opláchnout pořádně vodou a máte hotovo.

Umyté kolo nechte okapat. Vlastně by bylo ideální vše vyfoukat vzduchem, ale kompresor s sebou na závody asi nikdo netahá. Tak postačí se vším zatočit, aby se nikde nedržela voda a otřít řetěz a namazat ho – nejlépe olejem z olejničky, a ne sprejem, který postříká všechno kromě řetězu. Kolo pak uložte na suché místo a máte ho připravené na další vyjížďku.

Nejhorší věc, jakou můžete udělat, je kolo po závodech pouze ostříkat vodou, strčit do kufru a vytáhnout až před dalšími závody. Zbytky prachu nebo bláta totiž dokážou po uschnutí vytvořit solidně tvrdou hmotu a nelze se pak divit, že neotočíte například klikami nebo kladkami v přehazovačce, nemluvě o rezavé kouli místo řetězu. Je jasné, že po závodech nikdo nemá chuť a náladu na důkladnou očistu, ale rozhodně se takovou očistu vyplatí pečlivě udělat doma.

Jak vidíte, umýt kolo není žádná věda. Investovat do něj trochu času se rozhodně vyplatí.

 

Jak připravit kolo po zimě? Jde o vaše pohodlí i bezpečnost
Autor

Zima skončila. Počasí vábí milovníky cyklistiky k prvním kilometrům a start seriálu Kolo pro život se rychle blíží. Premiérové jízdě by měla předcházet důkladná příprava kola, kterou nikdy nepodceňujte. Pokud jste alespoň trošku zruční, základní přípravu a kontrolu zvládnete sami, není třeba ji svěřovat do rukou profesionálů v servisech. Jak tedy postupovat?

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé