Jak na snídani aneb prázdný žaludek od rána je pohromou

Autor

Snídaně je zdrojem energie na celé dopoledne! Jde o jídlo, které byste v žádném případě neměli vynechávat. A je zcela lhostejné, zda vás čeká den bez větší zátěže, nebo naopak velký sportovní výkon. Pak je pochopitelně třeba myslet na větší příjem potřebných živin. Jak by měl první denní chod vypadat?

Jak na snídani aneb prázdný žaludek od rána je pohromou

Nesoutěžní trasy

Trasy pro rodiny, seniory, pohodáře a začátečníky

Dostatečně pijte

Pětasedmdesát procent těla tvoří voda. Během spánku se organismus odvodňuje. Bezprostředně po probuzení je proto potřeba se napít i přesto, že mnohdy nemáte žízeň. Ideálním množstvím je třetinka či půl litru vody či neslazeného čaje. Půjde o nastartování metabolismu. Navíc se vyvarujete hrozbě dehydratace, která snižuje fyzickou i psychickou výkonnost člověka.

Zapomeňte na pečivo z bílé mouky a sladké buchty

Mnoho lidí snídaní zcela vynechává, jenže prázdný žaludek představuje pohromu. Během odpoledne se u většiny lidí projeví hlad, tudíž následuje konzumace všeho v dosahu. Vyvážená snídaně by měla obsahovat bílkoviny, tuky, vlákninu a pomalé cukry. Chybět by neměly ani sacharidy, zvláště pokud se chystáte do sedla kola.

Problém spočívá ve volbě pokrmů. Potraviny s nízkým glykemickým indexem jako je celozrnné pečivo, ovoce, ovesné kaše či cereálie s vysokým obsahem vlákniny naopak zasytí a dodají energii na delší dobu. Potraviny s vysokým glykemickým indexem (velkým obsahem cukru) způsobují rychlý pokles energie. Zapomeňte na pečivo z bílé mouky, sladké buchty či limonádové nápoje. A zásadně se mějte se na pozoru před reklamními „hity“ z nejrůznějších směsí, které jsou mnohdy doslazovány cukrem nebo obsahují nadbytečný tuk.

Hlavním cílem organizátorů je umožnit příjemnou a bezpečnou vyjížďku krásnými kouty naší vlasti všem, kdo se necítí na závodění nebo prostě nemají závodní ambice, ale rádi roztočí pedály v pohodovém tempu a pokochají se výhledy do pěkné přírody.

Start Family jízdy je vždy až po ukončení dětských závodů ČT :D Junior Trophy, aby si projížďku mohli spolu s rodiči užít i děti účastnící se dopoledních dětských soutěží.

Na každé trase Family jízdy je pro řádné účastníky zajištěno občerstvení a samozřejmě i první pomoc na trati prostřednictvím unikátního CARDION záchranného systému KPŽ.

 

Start po posledním soustu není ideální

Pokud se chystáte vyrazit na kolo, je potřeba snídat přibližně devadesát minut před jízdou. Záleží na každém jednotlivci, protože délka trávení potravy je velice individuální. Každopádně pokud vyrazíte v okamžiku, kdy polknete poslední sousto, neriskujete jen žaludeční trable na prvním kopci, ale dost pravděpodobně přijdou veškeré čerstvě doplněné hodnoty nazmar, neboť tělo bude vyžadovat nebývale vysoké množství krve ke zpracování potravy a svalům se nebude dostávat potřebné množství kyslíku.

V den závodu vejce, šunku či banán

Do skladby snídaně v den, který plánujete strávit v sedle kola, by se měl promítnout i charakter jízdy. Jinou podobu stravy vyžaduje lehká rekreační projížďka kupříkladu s dětmi a pochopitelně zcela odlišnou skladbu by měla mít snídaně před dlouhou tréninkovou jízdou čí závodem, kdy zůstanete v sedle kola kupříkladu tři a více hodin.

Na stole by nemělo chybět celozrnné pečivo s medem či marmeládou, tvrdé sýry, šunka, ovesná kaše, ovoce. Vítaný doplněk je banán, neboť zahrnuje vysoké procento draslíku, které tělo ve velkém množství vylučuje při pocení. Dávno neplatí, že nevhodnou potravinou jsou vejce.  Naopak vejce obsahují kvalitní bílkovinu, vitaminy, minerály a zdravé tuky.

Pokud vám vyhovuje vaječná omeleta, neodříkejte si ji. Nedoporučuje se větší množství zeleniny, která by mohla v žaludku vyvolávat nepatřičný tlak, v jehož důsledku dojde ke snížení výkonu.

Jak tedy na výběr helmy? Stačí, když budete postupovat podle následujících kroků:

Kategorie helmy

Vybírat můžete z mnoha typů a kategorií přileb určených pro silniční cyklistiku, které lze používat i na krosových kolech. Konstrukčně se řadí mezi nejlehčí helmy s co nejlepším odvětráním. Helmy na horská kola se liší nejčastěji štítkem proti slunci a robustnější konstrukcí i tvarem, který kryje týl hlavy.

K dispozici jsou i helmy na BMX, integrální helmy na sjezd a freeride, ale to už jsou spíše speciality.

Helmy se dělí i na dětské, dámské a pánské. „V konstrukci pro muže a ženy není v zásadě rozdíl, ale liší se v detailech, designu a různých vychytávkách. Dámské přilby mají například v zadní části tzv. hairport – vybrání pro vlasy svázané do culíku. A nabídku barev, které by pánové nejspíš nepreferovali,“ konstatuje Daniel Klotz.

Kvalita helmy

Nenechte se zlákat přívětivou cenou helmy. Nikdy nekupujte přilbu, která není schválená a odzkoušená státní zkušebnou a nemá příslušné bezpečnostní certifikáty. Cena helmy může hrát roli, ale neměla by být tím klíčovým faktorem. „Podstatné není, jestli helma stojí tisícovku nebo šest tisíc korun, především musí na hlavě perfektně sedět,“ říká Daniel Klotz.

Současné přilby jsou vyráběny tzv. in-mold technologií, při níž je do vrchní polykarbonátové vrstvy vstříknuta EPS pěna. Takže už žádné lepení tenké skořepiny na tvrzenou pěnu, jak tomu bylo dříve u levných přileb.

Správná velikost

Helmu si nekupujte přes internet nebo z druhé ruky. A důkladně si ji vyzkoušejte. „Musí vám perfektně sedět, nesmí nikde tlačit a musí být pevně posazená na hlavě. A důležité upozornění pro ty, co nosí brýle – zásadně si zkoušejte helmu i s brýlemi, aby dohromady seděly,“ upozorňuje Daniel Klotz.

Postavte si Rodinný tým!

Děti, které se ve stejný den zúčastní ČT :D Junior Trophy a trasy D - Family jízdy, zaplatí pouze za dopolední dětský závod a trasu „D“ jedou zdarma!

Snídaně podle Michala Tůčka, experta společnosti Nutrend

Za vhodnou formu snídaně (pokud je tato konzumovaná s dostatečným odstupem od sportovní aktivity) lze z hlediska následného sportu považovat například neochucené ovesné vločky, doplněné o protein typu HYDRO WHEY.

Tato kombinace nabízí postupně se uvolňující energii z komplexních škrobů, ale současně i rychle stravitelnou bílkovinu z proteinového hydrolyzátu. Ovesné vločky v sobě nesou přibližně sedm procent tuku a nabízí převážně polynenasycené mastné kyseliny (PUFA) s majoritním zastoupením mastné kyseliny linolové (omega 6) a také mono-nenasycené mastné kyseliny (MUFA) s významným podílem mastné kyseliny olejové. Menší množství nasycených mastných kyselin, které do této směsi vstupují z hydrolyzátu syrovátkové bílkoviny nejsou vůbec na škodu a celkově se z hlediska tuku bude tato kombinace jevit příznivě i ve chvíli, kdy by si zákazník tyto ingredience namíchal do mléka. Protože jsou zde (ale většinou i v následující stravě) deficitní omega 3 mastné kyseliny, lze snídani doplnit o produkt OMEGA 3 PLUS s vitamínem D.

Pro sportující ženy, které uspokojí menší množství stravy v rámci nasycení můžeme nabídnout produkt PROTEIN PORRIDGE, který představuje již hotovou směs podobného charakteru, ale zde se s jistotou jedná o směs bezlepkovou. Proteinovou kaši lze doplnit o oblíbené ovoce a OMEGA 3 PLUS a opět konzumovat s dostatečným odstupem od sportovní aktivity."

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Škoda
Česká spořitelna
Cardion
Strabag
ZA PODPORYPPF
PartneřiNutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléBeko
TKF
Toi Toi
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Birell
VLS
CST TIRES
Cafe Reserva
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCEOrbea
TREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Deník.cz
Mediální PartneřiVelo
iVelo.cz
Cykloserver
mtbs.cz
Institucionální partneřiCzech Tourism
Austria Tourism
Asociace Krajů České republiky
za podporyČEZ
Marketingový partnerSport Invest