Jízda do kopce: Nejezte, držte se v sedle a správně dýchejte

Autor

Kopce jsou nedílnou součástí každé cyklistické jízdy. Při troše štěstí se při plánování trasy možná podaří připravit den či vyjížďku po rovině, ovšem takové případy jsou spíše vzácností. Stoupání prostě ke kolu patří a jsou kořením cyklistiky. Čeho je potřeba se vyvarovat, aby pro vás žádná cesta k vrcholu nebyla překážkou?

Jízda do kopce: Nejezte, držte se v sedle a správně dýchejte

Nikdy nejezděte v červené

Pokud se dostanete pod kopec, nevydejte se ze všech sil hned v úvodních metrech stoupání. Pokud už po nájezdu nasadíte extrémní tempo, které nejste schopní udržet v průběhu celého stoupání, vaše tepová frekvence se dostane do „červených“ hodnot a nohy kvůli nedostatku kyslíku velmi brzy vypoví službu. Pokud disponujete sporttesterem či měřičem kadence, je relativně snadné vše uhlídat. Pokud moderní technologie neužíváte, nezoufejte. Prostě si najděte svůj rytmus, při němž bude schopní „synchronizovat“ výkon, kadenci a dýchání.

Zvolte vhodný převod

Klíčové pro zdolání každého kopce je správná volba převodů. Pokud zařadíte brutálně těžký převod a sklon stoupání bude gradovat, velmi pravděpodobně se zcela zastavíte. Opačným extrémem je naopak točení pedály na zbytečně lehký převod nesmyslnou kadencí, při níž bude vynakládat obrovské množství energie bez adekvátního zdolávání výškových metrů.

Nepřetěžujte kolena

Pokud budete pravidelně v kopci jezdit na těžký převod, který neodpovídá vaším fyzickým možnostem, nejenže nebude vaše jízda dostatečně efektivní, ale velmi pravděpodobně si dříve či později přivodíte zranění vazů v koleni.

Nejezte v kopcích

Spousta cyklistů bere menší rychlost v kopcích jako příležitost doplnit energii a začne jíst. Jde o zásadní chybu, protože pokud se nejedná o tekutý gel či jedno sousto, dostanete se do problémů. Tělo nebude mít dostatečný přísun kyslíku.

O zapůjčení kol je tradičně velký zájem, proto doporučujeme rezervovat si vybraný model už před závodem. Aktuální nabídka dostupných modelů kol a velikostí pro nejbližší závod včetně možnosti jejich rezervace je aktivní vždy v pondělí od 15:00 před každou akcí a najdete ji přímo v detailu akce v záložce Program - Testování kol. Pro zapůjčení kola je nutné být registrovaný v systému Kolo pro život a do svého profilu přihlášený.

Modely, které si nikdo dopředu nerezervuje přes online systém, budou k dispozici na stánku v areálu závodů pro příchozí zájemce. Pokud si některé z nich budete chtít zapůjčit, připravte si kromě servisního poplatku ještě dva doklady totožnosti.

Pokud si některý z modelů zamilujete, máte možnost ho získat! Na konci sezóny totiž nabízíme možnost odkupu kol za velmi výhodné ceny. Navíc závazná rezervace vybraného modelu je možná již během sezóny. Všechna kola projdou před prodejem kompletním servisem a výměnou opotřebovaných dílů, jako jsou ložiska, brzdové destičky apod.

 

I letos vám nabídneme možnost vypůjčit si za malý servisní poplatek nejnovější modely horských biků a otestovat je v rámci všech závodů Kolo pro život.

Na kole můžete odjet celý závod. Kolo vám před výpůjčkou seřídíme přímo na vaši váhu a upravíme délku i výšku sedla tak, abyste měli z jízdy co nejlepší pocit. Všechna kola, včetně komponentů, jsou chráněná proti krádeži a výměně komponentů systémem Datatag.

 

Ze sedla jen minimálně

Pokud nemáte kondici profesionála na úrovni Tour de France či nesedíte na kole denně, minimalizujte v kopcích jízdu ze sedla. Vaše tepové frekvence závratně vyletí, pokud se do pedálů postavíte. Navíc nad kolem nemáte takovou kontrolu. Pokud jedete skutečně dlouhý kopec, můžete jízdou ze sedla v kratičkém intervalu ulevit zádovému svalstvu, ale vždy by se mělo jednat maximálně o pár vteřin a pokaždé si zařaďte minimálně o jeden stupeň těžší převod. Pokud disponujete dostatečnou kondicí, můžete zkusit dlouhý kopec rozbít střídáním jízdy po dobou dvou minut v sedle a dvaceti vteřin ze sedla.

Správně dýchejte

Jistě, dýchat umí každý od narození. Ale pokud budete schopní v sedle kola při stoupání skutečně hlubokého dýchání, zajistíte tak vašemu tělu přísun maximálního množství kyslíku, čímž zvýšíte výkon. Cyklističtí matadoři radí nadechovat se nosem velice silně, jako když chcete získat maximální intenzitu vůně z květiny, a vyfouknout ústy jako při snaze sfouknout svíčku.

Buďte psychicky silní

Podle studií předních sportovních expertů podléhá spousta rekreačních cyklistů vnitřnímu hlasu, že je zcela vyčerpaná a musí zpomalit, protože bolest nohou dosáhla vrcholu. Ve skutečnosti podle výsledků mnoha výzkumů u amatérů je tělo v daném okamžiku přibližně na čtyřiceti až padesáti procentech maximálního výkonu, jen není navyklé bojovat. Zkuste proto překonat první negativní hlasy nahlodávající vaše psychické rozpoložení. Ale i tady platí: nikdy nepřepínejte tělo a nepřekračujte vlastní možnosti. Jízda na kole vám má přinášet potěšení, nikoliv bolest.

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Škoda
Česká spořitelna
Cardion
Strabag
ZA PODPORYPPF
PartneřiNutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléBeko
TKF
Toi Toi
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Birell
VLS
CST TIRES
Cafe Reserva
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCEOrbea
TREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Deník.cz
Mediální PartneřiVelo
iVelo.cz
Cykloserver
mtbs.cz
Institucionální partneřiCzech Tourism
Austria Tourism
Asociace Krajů České republiky
za podporyČEZ
Marketingový partnerSport Invest