Kdy v poušti teče krev? Byl jsem naivní, přiznává český závodník po Škoda Titan Desert

Autor

Slzy měl na krajíčku. Fyzicky se cítil úměrně hodinám v sedle kola, ale psychicky byl téměř zlomený. Bloudil v dunách. Cyklistické tretry měl plné písku. Sluneční výheň jako v peci. Vedro k zalknutí, které můžete zažít jen na poušti. K tomu se hnala písečná bouře. Ale Lukáš Vejvar se zlomit nenechal. Škoda Titan Desert 2023 v Maroku dokončil, byť se sebezapřením. „Kdo nezažil, nemůže mě soudit. A já už nikdy nebudu soudit borce, kteří stojí na startu,“ říká český závodník, který jel v dresu We Love Cycling.

Kdy v poušti teče krev? Byl jsem naivní, přiznává český závodník po Škoda Titan Desert

Lukáši už před startem jste avizoval, že bez zkušeností těžko pojedete na celkové umístění. Letošní ročník Škoda Titan Desert navíc provázela mimořádná vedra. Cítíte po projetí cílem úlevu?

Obrovskou. Je to směs pocitů. Hrdost. Radost. I trocha zklamání. Fyzicky se necítím tolik vyčerpaný. Ale přiznávám, že před startem jsem byl naivní. Myslel jsem, že budu schopný jezdit v etapách s převýšením 600 metrů průměr osmadvacet. Jak se jede v písku, člověk se pořád bortí. K tomu fouká horký vítr do obličeje, v horším případě přijde písečná bouře. Nebo se člověk ztratí.

Lukáš Vejvar bojuje s nástrhaami Škoda Titan Desert 2023.
Lukáš Vejvar bojuje s nástrahami Škoda Titan Desert 2023.

Jste klasifikovaný jako sto devadesátý čtvrtý. Je konečné umístění zklamáním?

Doufal jsem, že budu o sto pozic výše. Myslel jsem na první stovku. První tři etapy byly o závodění. Ale pak přišly dvě navigační. Balík cyklistů se roztrhá a závodník bez zkušeností prostě jede se skupinou a doufá, že se chytil správné. Bohužel jsem se jednou chytil špatné. Neprojel jsem kontrolní bod a dostal penalizaci pět hodin. Ukazují se zkušenosti cyklistů, kteří se na start vrací.

Roste s opakovanými starty schopnost zvládat navigaci v poušti?

Rozhodně. Z kluků v čele výsledkové listiny nikdo nekřižuje duny sem a tam. A nejen to. Třeba maličkost jako jsou návleky na tretry. Nechápal jsem, proč je mají. V dunách jsem pochopil. Člověk má hned tretry plné písku, který člověka tlačí až má křeče. Jenže jak jsou upínací systémy prosypané pískem, nejdou boty povolit. To udělá v etapě dvacet minut ztráty. Nebo jsem se snažil jet na podhuštěných gumách, abych v písku tolik neztrácel. Jenže na pevných úsecích jsem zase musel dofukovat. Zaplatil jsem nováčkovskou daň. Třeba i z pohledu doplňování energie. Z energetických gelů a tyčinek jsem měl žaludeční problémy. Poslední etapu jsem jenom pil, ale gel a tyčinku jsem si nevzal žádnou. Radši jsem jel vyčerpaný, než abych něco pozřel. Přitom stačilo vzít si od snídaně suché housky.

S mimořádným vedrem, které letošní ročník provázelo, jste se srovnal?

Ne. To byl největší problém. Teploty se pohybovaly mezi čtyřiceti a pětačtyřiceti stupni. Organizátoři dokonce posunuli o půl hodiny starty etap, aby se nejezdilo v největším vedru. Připadal jsem si, jak když mi někdo pouští permanentně horký vzduch z fénu na obličej. Od třetí etapy jsem měl tak rozedřenou sliznici, že mi krvácel nos. Jeden den jsem od půlky etapy měl zimnici, jak tělo bojovalo s teplotou. A když člověk dorazí do cíle a chce si odpočinout, je to složité. Vedro ve stanech je stejné. Nefňukám. Jen popisuji podmínky, které jsou pro všechny stejné. Bez osobní zkušenosti člověk vůbec neví, o čem mluví. A s odstupem roku ještě více obdivuji výkon Zuzany Boháčové z minulého ročníku

Dostal jste se do situace, kdy se hlavou honily myšlenky na odstoupení ze závodu Škoda Titan Desert 2023?

Ano. Asi třikrát. Nebyl jsem zničený fyzicky, ale nedával jsem to v hlavě. Je pětačtyřicet stupňů, v nohách jsem měl sedm hodin, já byl ztracený v dunách…. Byl jsem zoufalý. A přiznávám, že mi vystříkly slzy. To je zoufalství. Právě srovnat si myšlenky je největší boj. Člověk jde ráno na start s vědomím, že ho čeká dalších pět hodin v pětačtyřiceti stupních. A nechce se mu. Ale jsem hrdý, že jsem dojel. Byli tu třeba šedesátníci, kteří to do cíle domotali s čelovkou, ale brečeli radostí, že jsou v cíli. To jsou příběhy, které tenhle závod přináší.

Lukáš Vejvar bojuje s nástrhaami Škoda Titan Desert 2023.
Lukáš Vejvar bojuje s nástrhaami Škoda Titan Desert 2023.

Chtěl byste se výzvě v marocké poušti postavit znovu?

Pár hodin po dojetí do cíle je to záludná otázka… Nabral jsem zkušenosti. Vím, na co si dát pozor. Trávil jsem spoustu času studováním etap. Ale připravil bych se ještě lépe. A určitě bych dbal na lepší načasování předstartovní procedury. Snažil jsem se co nejvíce času věnovat odpočinku, což ale bylo na úkor postavení na startu. Kdybych byl v koridoru o deset minut dříve, měl bych lepší pozici. Ale tohle všechno jsou zkušenosti.

Odměníte se za dokončení závodu něčím speciálním?

Krátkou dovolenou s v Barceloně. Těším se na pokoj s klimatizací, kvalitní matraci a možnost dát si vychlazenou vodu kdykoliv budu chtít. Prostě maličkosti.

Cyklistická
přilba ano, či ne?
Autor

Jezdíte na kole? Pokud ano, vyřešte hned na začátku zásadní otázku: cyklistická helma ano, či ne? Odpověď je jasná: ANO. Stačí se podívat na statistiky úrazů cyklistů – zranění hlavy je tím nejčastějším. Často s tragickými následky jen proto, že cyklista neměl přilbu. Nanejvýš důležité je ale vybrat správnou, kvalitní a vhodnou helmu, stejně jako ji správně nosit.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria Tourism
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiCNC
Impuls
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS
Marketingový partnerSport Invest