Klíčová volba. Víte, jaké pláště jsou nejlepší pro vaše kolo?

Autor

Cyklistická sezona je v plném proudu a vy se těšíte na další kilometry v sedle? Ještě, než se však vydáte do akce, dobře zvažte jednu důležitou věc, která je pro váš zážitek z jízdy, ale i bezpečnost, naprosto zásadní. A tou jsou pláště. Vybrat správný typ totiž nemusí být věc jednoduchá a věnovat této problematice nějaký čas je na místě. Dnes vám poradíme, na co se při jejich výběru soustředit.

Klíčová volba. Víte, jaké pláště jsou nejlepší pro vaše kolo?

Je to podobné jako u aut. I v cyklistice platí, že vhodné obutí je důležité pro váš komfort z jízdy i bezpečí. Pláště jsou bezesporu jednou z nejdůležitějších součástí vašeho kola. Na jejich druhu a kvalitě závisí, jak dobrý kontakt s povrchem budete mít. Jaký typ ale z široké nabídky vybrat? O tom rozhoduje především podklad, na kterém se budete pohybovat, zda je vaší prioritou jízda v těžkém terénu či spíše na asfaltových silnicích. 

Drátové nebo kevlarové?

 

Na úvod se podívejme na základní rozdělení plášťů, které řadíme do dvou kategorií - drátové a kevlarové neboli skládané. V prvním případě je plášť vyztužen ocelovým drátem, který zajišťuje jeho lepší uchycení v ráfku, negativem je pak vyšší hmotnost a horší manipulace při nasazování či sundávání. Kevlarový plášť je výrazně lehčí a tím pádem je s ním i jednodušší manipulace, za jeho pořízení si ale budete muset připlatit.  

Co však bude pro vás hrát naprosto klíčovou roli je běhoun pláště neboli vzorek. Ten rozhoduje o tom, jaký pocit z jízdy budete mít. I zde si musíte vybrat ze dvou zcela rozdílných vlastností. Podle stylu vaší jízdy sáhnete buď po plášti, jehož vzorek je uzpůsoben rychlé jízdě na zpevněném povrchu anebo vsadíte na ten, který vám zajistí maximální pohodlí a bezpečí v těžkém terénu. Za to zaplatíte cenu v podobě vyššího valivého odporu, a tedy i nižší rychlosti. Svůj výběr tedy pečlivě zvažte, případně se neváhejte poradit s odborníkem.

Pokud zvolíte běhoun pro obtížný terén v přírodě či na sjezdy, jeho osazení bude tvořeno vysokým vzorkem s ostrými hranami. Odměnou bude výborná přilnavost v zatáčkách a lepší stabilita. Opakem je pak běhoun s jemným vzorkem vhodným pro zpevněné a suché cesty. Jeho jízda bude díky nízkému odporu mnohem rychlejší, což se pozitivně odrazí i na vaší vynaložené energii.

Cenové rozpětí je velmi široké, pláště seženete od zhruba 200 Kč až po 2500 Kč. 

Pokud to myslíte s cyklistikou opravdu vážně, bude vhodné si pláště otestovat na vlastní kůži na různém terénu. I když se totiž budete řídit doporučeními výrobců, každý z nich má specifické vlastnosti a co vyhovuje vašemu kamarádovi, nemusí sedět vám.

Označení pláště 

Už máte jasno, jaký typ je pro vás ideální? Pojďme se nyní podívat na to, jak si tedy zakoupit ten vhodný plášť právě pro vás. Vyznat se ve značeních, která na nich najdeme, může být zezačátku trošku matoucí. Setkat se totiž můžete hned se třemi typy údajů, každý z nich přitom uvádí průměr ráfku a šířku pláště.

Prvním z nich je tzv. Francouzské označení, které se vyskytuje například ve tvaru 700 x 25C. Úvodní číslice označuje průměr ráfku a je pro vás naprosto klíčová, druhá pak šířku pláště. Tady pamatujte, že ráfek je schopen určité tolerance a bez problémů zvládne užší i širší rozměr. Čísla se udávají v milimetrech nebo palcích. Písmeno (A, B, C, D) je pak určeno pro kód ráfku.


Pokud nemáte s cyklistikou tolik zkušeností, mohlo by vás zmást označení 700 x 622. Pak věřte, že v prvním případě jde o šířku vnějšího průměru pláště, ve druhém vnitřního. Oba údaje se tedy vztahují k stejnému typu.

U druhé varianty označení jde především o pláště na horských kolech, kde se setkáte prakticky již jen s údaji v palcích, například čísla 29 x 2,25 značí vnější průměr ráfku x šířku pláště. I zde už však šířka pláště není tak podstatná a ráfek má určitou toleranci. Hlavní v tomto případě je, aby se vám plášť pohodlně vešel do vidlice.

Třetím novějším označením je pak údaj například ve tvaru 37-622, tedy vnější šířka nafouknutého pláště a vnitřní průměr pláště od patky pláště k patce, v tomto případě tedy 622 milimetrů.

Pamatujte na to, že u všech uváděných rozměrů je pro vás zásadní údaj o průměru ráfku, aby vaše kolo správně zapadlo na určené místo. U šířky, jak již jsme uvedli, je možnost určité tolerance a máte zde širší svobodu výběru.

Široké pláště jsou in

Když už jsme u rozměrů plášťů, stále větší popularitu si získávají širší varianty, a to jak u horských, tak silničních biků. Z původních 18–20 milimetrů se postupně „nafoukly“ až na současných 25–28 mm. Důvody? Širší pláště díky většímu objemu vzduchu výrazně zvyšují komfort z jízdy, tlumí nerovnosti, navíc poskytují lepší stabilitu v zatáčkách a účinnost při brzdění.

Nemusíte se bát ani výrazně menší rychlosti, větší plášť totiž zajistí menší deformaci při jízdě a má tak i menší valivý odpor, což je klíčové jak v silniční, tak horské cyklistice. Nevýhody? Určitě budete muset počítat s větší hmotností.

A nezapomeňte. Čas na výměnu plášťů není až v době, kdy vzorek bude téměř neviditelný. Zvlášť u horských kol neváhejte s výměnou, když uvidíte, že jsou jednotlivé „špunty“ sjeté či je povrch popraskaný. 

Vybrali jste si? Nezbývá než otestovat vaše nové obutí v terénu. Přejeme vám mnoho pohodových chvil v sedle.
 

Víte, jak nafouknout kolo? Správný tlak je základem
Autor

Jak správně nahustit kolo? Méně, nebo raději více? Ani jedno, ani druhé. Většina cyklistů má spíš tendenci kolo přifouknout o něco více, jenže tím jízdní vlastnosti rozhodně nevylepší. Ani nesníží možnost defektu. Nafouknout správně kolo není věda, ale vyplatí se držet několika dobrých a osvědčených rad.

Pokračovat ve čtení

Kooperativa

Autor Kooperativa

Žijeme různé životy. My jsme tady od toho, abychom vás pojistili. Na to, co potřebujete, a tak, jak nejlépe to umíme. www.koop.cz

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé