Kolo a jarní únava? Nenechte se zaskočit, poradíme vám, jak si s ní poradit

Autor

Nohy jako z olova, po pár minutách máte pocit, že jste právě zdolali maraton, vaše energie je na úrovni pořádně vybité baterky. Jsou vám podobné příznaky při prvních jarních kilometrech v sedle kola i přes poctivou zimní přípravu povědomé? Pak jste se právě stali obětí jarní únavy. Máme pro vás ale dobrou zprávu. Jedná se o naprosto běžný jev a poradit si s ním rozhodně není nic složitého. Vše záleží jen na vaší vůli a odhodlání. Výsledek však bude rozhodně stát za to.

Kolo a jarní únava? Nenechte se zaskočit, poradíme vám, jak si s ní poradit

Může to být pořádné rozčarování. Přes zimu jste se snažili udržovat v kondici, ne sice v takové intenzitě, jako v letních měsících, ale pořád dost na to, abyste byli na první jarní dávku kilometrů připraveni. A i přesto se vám opakovaně stává, že místo přívalu energie marně hledáte nejen fyzickou sílu, ale i vůli pořádně šlápnout do pedálů. Proč? 
Pak věřte, že prožíváte normální působení biorytmů na lidský organismus, které jsou dány střídáním ročních období. Zima, nedostatek světla, ale i přirozených vitamínů, snížená fyzická aktivita, to vše se na vašem těle podepisuje. A i když se budete v rámci zdravého životního stylu a pravidelného tréninku snažit výše popsaným příznakům vyhnout, přesto na jaře vaše fyzická kondice nemusí být v ideálním stavu. Určitě to ale není důvod k vážným obavám.

Jak se udržet v kondici?

Jistě jste takové dny zažili. Ve středu se cítíte skvěle, máte chuť vyrazit na kolo či si jít zaběhat, v pátek vám pak vyhlídka na fyzickou zátěž otráví zbytek dne. A během dlouhých zimních dnů se taková situace může stávat ještě mnohem častěji. Rozhodně ale není třeba ztrácet hlavu. Jde o normální jev daný momentálním fyzickým i psychickým stavem, který v určité míře zažívá každý z nás. Pokud však vsadíte na zdravý životní styl a pohyb, můžete se spolehnout na to, že do prvních jarních kilometrů vyrazíte v mnohem lepší fyzické i psychické pohodě než třeba po minulém roce. Jak ale na to? 

Životospráva

Správně se stravovat. To je asi to první, co vás v této souvislosti napadne. Základem a zvlášť pak v zimních měsících, je dostatek vitamínů skupiny B, které najdete především v luštěninách, masu a sýrech. Tím to ale zdaleka nekončí. Snažte se do svého jídelníčku zařadit dostatek ovoce, zeleniny, chybět by neměl hořčík, železo, nezapomeňte na doplňky stravy jako Koenzym Q 10. A samozřejmě pitný režim. Příležitostná sklenička alkoholu vás samozřejmě nepoloží, rozhodně ho však pokud možno co nejvíce omezte. Prim by měla hrát neperlivá voda, neslazené čaje, ovocné džusy.

Fyzická aktivita jako základ

Zima, tma, sníh. Donutit se v takových podmínkách vyrazit na kolo či za fyzickou aktivitou do přírody, to opravdu není pro řadu z nás dvakrát lákavá představa. A cvičení doma nebo v posilovně má svá specifika, která ne každému vyhovují. Ale pokud dokážete udržet během zimních měsíců fyzickou aktivitu, získáte benefity, které budou k nezaplacení. A to nejen v tom ohledu, že budete do nové cyklistické sezony dobře připraveni. Pohyb je totiž naprosto stěžejním prostředkem i v boji proti případným zimním chmurám, pro které dlouhé noci s minimem slunečních paprsků dávají ideální předpoklady. A zdaleka zde nejde „jen“ o fyzickou kondici. Aktivní pohyb je klíčový pro vaše zdraví a obranyschopnost organismu. Zvlášť v dnešní hektické době, kdy jsme často vystaveni extrémnímu pracovnímu tlaku, může být velmi těžké najít dostatek času na spánek. Nahnat ale potřebné hodiny tím, že snížíte čas na odpočinek, se dříve či později negativně odrazí na vašem zdravotním stavu a tím pádem i kondici. Proto nezapomínejte na dostatek spánku, rozhodně se vám to vyplatí.

Rotoped je cesta

Jak se ale udržet v kondici, abyste byli připraveni na novou sezonu? Pokud se vám nechce vyrazit v mrazivých teplotách do terénu a přitom byste rádi zůstali v kontaktu s kolem, může být pro vás řešením právě cyklistický trenažer. Časy bezduchého šlapání jsou už dávno minulostí, v dnešní době moderních technologií si i z této zdánlivě nudné záležitosti můžete vytvořit činnost, která z vás dostane to nejlepší a zároveň se výborně pobavíte. Celá řada aplikací vám dá možnost poměřit svou výkonnost s ostatními online, dokonalá grafika a propojení s monitorem vás vtáhne do děje velkých závodů, to vše aniž byste vytáhli paty z pokoje či posilovny. 

Pokud se i přes všechny výše popsané rady dostanete do situace, kdy váš organismus neodvádí po dlouhé zimě takové výkony, jaké byste od něj čekali, neztrácejte hlavu. Strhnout všechno najednou v co nejkratším čase brutálními tréninky, rozhodně není cesta. Dávky i rychlost zvyšujte pozvolna, nespěchejte a respektujte potřeby a specifičnost svého těla. Vyplatí se vám to.

Nejlevnější startovné díky permicím KPŽ 2022
Autor

Od pondělí 25. října 2021 spouštíme prodej permic pro novou sezonu. Je to jednoduché, nákupem jednotlivých permic si zajistíš nejlevnější startovné a můžeš se v klidu soustředit na trénink a nic neřešit. Pokud si permici pořídíš do Vánoce, můžeš se těšit na speciální dárek. 
 

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Cardion
Strabag
ZA PODPORYPPF
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda
PartneřiČeská spořitelna
Česká Pošta
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléBeko
TKF
Toi Toi
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Alltraining
Horalky
CST TIRES
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Mediální PartneřiVelo
mtbs.cz
za podporyČEZ
Centrum rehabilitace a sportovni pece
kudyznudy
Marketingový partnerSport Invest