Kontrola kola před závodem. První krok k úspěchu v závodě?

Autor

Jednoznačně! Dlouho očekávaný okamžik, na který jste se chystali, je tu. Příprava na závod vás možná stála desítky hodin fyzické dřiny a vy se cítíte ve výborné kondici. A právě proto by byla velká škoda, kdyby vám váš zážitek ze závodu měly pokazit technické problémy. Rozhodně se vám tak vyplatí, věnovat přípravě svého stroje minimálně stejnou pozornost, jako svému tělu. Poradíme vám, jak na to.

Kontrola kola před závodem. První krok k úspěchu v závodě?

Nemusíte být špičkový jezdec. I když se cyklistice a závodům věnujete jen příležitostně, určitě nestojíte o to, aby vás v půlce trati zastavily technické problémy. Ani dokonalá příprava vám sice nezaručí, že se vám podobná nepříjemnost nestane, přesto vám dá velkou jistotu, že trať hladce projedete. A nemusíte mít obavu, zvládnout základní přípravu kola před startem, není nic, s čím byste měli mít starosti. 

Své o tom ví trojnásobný účastník amatérských světových šampionátů Denis Fialka. „Před závodem je třeba se ujistit, že vaše kolo je v stoprocentním stavu. Ale jsou základní věci, které je třeba zkontrolovat vždy. Především jde o stav plášťů, jestli nejsou roztržené, porušené. Nepodceňujte také správný tlak. Maximální pozornost je třeba věnovat řazení, zkontrolujte, že jsou dotažené všechny šroubové spoje. A samozřejmě nezapomeňte na brzdy.“

Nepodceňujte počasí

Vyplatí se také mrknout na aktuální předpověď počasí, zvlášť pak, jedná-li se o mnohahodinový závod. Pokud jsou očekávány dešťové přeháňky, rozhodně neuškodí, když si namontujete nové destičky či špalky. Na mokru a blátě je jejich opotřebení výrazně větší než v běžných podmínkách. Hladký chod lanek v bowdenech, pak zajistí jejich dokonalé promazání. Zkušení bikeři prominou krátkou odbočku. Co je to vlastně bowden? Jedná se o speciální druh kabelu, který je složen z pružného obalu s pevným jádrem, respektive ocelovým lankem, které umožňuje přenos mechanické síly na brzdy.

Pozor na řetěz

Velkou pozornost, zvláště pak u delších závodů, věnujte stavu řetězu, převodníků a pastorků kazety. Právě řetěz se totiž může na blátivé trati vytáhnout a výrazně vám tak ztížit manipulaci s převody. Navíc pokud péči o něj zanedbáte, zničíte ozubená kolečka jak na zadním kole, tak i na převodnících. Míru opotřebení řetězu nejjednodušeji zjistíte měrkou na řetěz, která má na svém konci pět stupňů. Nový nebo neopotřebovaný řetěz vám zapadne do prvního či druhého, mírně použitý do třetího a opotřebený řetěz pak čtvrtého či pátého stupně. V takovém případě rozhodně neváhejte a řetěz, nejlépe i s kazetou, vyměňte. Zvláštní kapitolou je mazání. Ještě předtím, než začnete mazivo aplikovat, určitě nezapomeňte řetěz řádně vyprat, čímž dojde k jeho odmaštění a aplikovaná látka pak bude na řetězu lépe držet. Jaké mazivo použít, záleží na počasí i terénu, v tomto případě se držte doporučení výrobců.

Věnujte pozornost převodníkům
 

Zvláštní péči je třeba věnovat převodníkům, především pak prostředním, které jsou vystavěny největší zátěži. Pokud je totiž jeden ze zubů poškozen, může se to zvlášť v zabláceném terénu projevit nabalováním řetězu a výrazně zhoršené možnosti řadit. Pozor je třeba dávat i na další věc, která se někdy opomíjí. Pokud totiž svůj stroj vybavíte novým řetězem, a přitom necháte původní použitý převodník, při záběru nemusí správně sedět články řetězu na ozubení převodníku, které na sebe působí nerovnoměrnou silou. Stejně to samozřejmě platí i v opačném případě.

Odborné práce pro odborníka

V žádném případě to není ostuda. Pokud si na mechanickou práci s kolem nevěříte, rozhodně nemusíte věšet hlavu či se pouštět do bezhlavých experimentů systémem pokus-omyl. Nezapomeňte, že právě proto jsme tu my. Před každou akcí Kolo pro život vyjímkou je nyní Karlštejn můžete využít technický servis Kooperativy a nechat si ošetřit vaše kolo odborníky, kteří vám základní seřízení před startem s radostí provedou zdarma. Vy se zatím můžete protáhnout, rozcvičit se, a třeba si dát i jedno espresso. A to není vše. K dispozici budete mít úschovnu na osobní věci, po závodě můžete využít sprchy, svého jednostopého miláčka zase vrátíte do původní podoby v mycí zóně. Veškeré komfort je tak zajištěn a vy se můžete soustředit jen na samotný závod. Užijte si ho!

Kola se točí dál, ale jak je správně nafouknout? A jaké výhody přináší bezdušový systém?
Autor

Může se to zdát jako jednoduchá věc. Nafouknout správně kolo je však téma, které v sobě skrývá celou řadu dalších veličin, jenž je dobré vzít v úvahu. Je třeba zvážit, zda jde o kolo horské, trekingové či silniční, do jakého terénu se chystáme, jaké obutí váš stroj má a v neposlední řadě i kolik je váha samotného jezdce. V dnešním článku se podíváme na ty nejdůležitější body, které byste neměli opomenout.

Pokračovat ve čtení

Kooperativa

Autor Kooperativa

Žijeme různé životy. My jsme tady od toho, abychom vás pojistili. Na to, co potřebujete, a tak, jak nejlépe to umíme. www.koop.cz

Hlavní partneřiKooperativa
Škoda
Česká spořitelna
Cardion
Strabag
ZA PODPORYPPF
PartneřiNutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléBeko
TKF
Toi Toi
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Birell
VLS
CST TIRES
Cafe Reserva
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCEOrbea
TREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Deník.cz
Mediální PartneřiVelo
iVelo.cz
mtbs.cz
Institucionální partneřiCzech Tourism
Asociace Krajů České republiky
za podporyČEZ
Marketingový partnerSport Invest