Milion a čtvrt pro vítězku! Tour de France Femmes je nejbohatší závod ženského kalendáře, ale…

Autor

Jde o nejlépe honorovaný ženský závod v historii. Celkové zajištění činí 250 tisíc eur, vítězka si odnese 50 tisíc eur, tedy milion a čtvrt korun. A přesto organizátoři čelí kritice, že balík peněz investovaný do Tour de France Femmes avec Zwift 2022 je nedostatečný…

Milion a čtvrt pro vítězku! Tour de France Femmes je nejbohatší závod ženského kalendáře, ale…

Aby bylo jasno. Ženská Tour de France se nejde poprvé. Několikrát v minulosti, prvně v roce 1955, se pokusy o ženskou variantu Grande Boucle objevily. Vždy skončily fiaskem. Letošní ročník má všechno změnit. I proto, že se pořadatelé hrdě bijí v hruď z objemu investovaných financí… Ale stejně se nezavděčily. Proč?

Protože vítěz mužské Tour de France Jonas Vingegaard z Dánska dostal za první místo v celkovém pořadí 500 tisíc eur. Nepočítaje v to bonusy za vítězství v etapách, dny v puntíkatém dresu nejlepšího vrchaře či v dresu lídra závodu.

Rozpočet ženské Tour de France je desetinový proti mužské

Naproti tomu až bude 31. července na Planině krásných dívek korunována šampionka Tour de France avec Zwift, na jejím kontě přistane 50 tisíc eur! Druhá žena v pořadí získá 25 tisíc eur, třetí žena v pořadí pak 10 tisíce eur. Jenom pro představu, v Paříži stříbrný muž získal 200 tisíc eur, třetí pak sto tisíc eur.

Vítězka každé etapy inkasuje 4 tisíce eur, druhá v pořadí dva tisíce, třetí tisíc eur a jako poslední je odměněna každá dvacátá žena etapy, jež se může radovat z rovné stovky eur. Naproti tomu vítěz etapy mezi muži bral 11 tisíc eur.

Tour de France Femmes avec Zwift 2022
Tour de France Femmes avec Zwift 2022 a dojezd první etapy v Paříži. Foto: ASO & Fabien Boukla

Vítězové bodovacích soutěží mezi muži inkasovali 25 tisíc eur, naproti tomu v případě triumfu v soutěži o puntíkatý, zelený či bílý dres bude na konci závodu nejlepší žena bohatší o 3000 eur.  A zatímco vítězové týmové soutěž mezi muži získali 50 tisíc eur, nejlepší ženský tým si na konto připíše 6000 eur.

Jakkoliv platí, že rozpočet Tour de France Femmes avec Zwift je největší v celém kalendáři ženské World Tour, vlastně tvoří jen desetinu rozpočtu mužské Tour de France, který je téměř dva a půl milionu eur.

„Ženy závodí osm dnů, muži jednadvacet, takže logicky nemůže být rozpočet stejný. Ovšem rozhodně by měly ženy vydělat stejně jako vydělají muži za osm dnů. Je urážlivé, když ASO propaguje největší odměnu všech dob pro ženský peloton a ve skutečnosti jde o desetinu rozpočtu pro muže,“ říká Kathryn Bertineová, bývalá profesionální cyklistka a aktivistka bojující za obnovení ženské Tour de France.

Obnovená premiéra je poselstvím o rovnosti

Letos si mohla odškrtnout splněný úkol. I ženy jedou vlastní Tour de France. Žádnou jednodenní taškařici jako v minulosti. Jenže některé závodnice nedostanou vůbec žádnou odměnu za účast na Tour de France Femmes. Přitom každý z cyklistů, který dokončil v neděli Tour de France, dostal minimálně tisíc eur.

„Nečekám, že prize money budou stejné v ženském pelotonu jako u mužů, když nemáme stejně dlouhé a stejně náročné etapy. Ale ještě budeme muset hodně bojovat, aby se rozdíl v odměňování mezi muži a ženami vyrovnal. Je to spíše poselství o rovnosti, lepším sponzorství,“ říká Louise Gibson, spoluzakladatelka týmu InternationElles, v jehož barvách v roce 2019 deset cyklistek absolvovalo kompletní trasu mužské Tour de France.

Chtěly upozornit na nerovnost mužské a ženské cyklistiky. „Tour de France v červenci dominuje médiím po celém světě. Přímé přenosy, reportáže, rozhovory. Do letoška neexistoval ekvivalent ve světě ženské cyklistiky. Jak mohl náš sport vzkvétat,“ říkala Helen Bridgman, bývalá závodnice, nyní trenérka, která rovněž absolvovala „mužskou“ Tour de France.

Aby se rozpočty narovnaly, čeká ženskou cyklistiku ještě dlouhá cesta. A je zásadně spojená s televizními přenosy… Některé ze závodů už se vydaly na cestu vyrovnávání odměn. Belgická jednorázovka Nokere Koerse letos ztrojnásobila pro ženskou verzi prize money, které se tak rovnají prémiím rozdělovaným mezi muži.

Toto rozhodnutí si vyslechlo spoustu chvály, ale z úst dalších slova pochyby o tom, jestli byly prostředky vynaloženy správným směrem, jestli by se víc nevyplatily investováním do přímého televizního přenosu.

Prioritou je televizní pokrytí

Jedním z pochybovačů, ne-li rovnou kritiků byl Tomas Van Den Spiegel z konkurenční organizační skupiny Flanders Classics, který pronesl: „Budu dál tvrdit, že prémie za vítězství jsou až na třetím místě za televizí a startovným pro všechny týmy, což je odměna pro celý peloton, ne jen ty nejlepší. Ano, prize money je součást skládačky, ale ne hlavní priorita.“

Není to od Van Den Spiegela nový postoj, který to stejné tvrdil už letos na jaře, kdy „jeho“ závod Omloop Het Nieuwsblad byl kritizován za výši ženských prize money. „Ženská cyklistika má přes sebou ještě řadu překážek a prémie jsou jednou z nich,“ pronesl. „Ale nejsou všemocné. Posun nastane s televizními přenosy, vyššími platy pro závodnice a navýšením atraktivity ženské cyklistiky pro sponzory.“

Tour de France Femmes avec Zwift. ASO & Fabien Boukla
Tour de France Femmes avec Zwift. Foto: ASO & Fabien Boukla

A tak skupina Flanders Classics raději na prvním místě investovala do přenosů všech svých ženských závodů a postupně, do roku 2023 plánuje v rámci programu „closing the gap – zalepení propasti“ paritu v oblasti prize money.

Letos se z Nokere Koerse v televizi objevil jen půlhodinový sestřih highlightů, o pokrytí v příštím roce jasno zatím není. Nicméně krok ohledně prémií je motivován snahou pořadatelů dostat svůj závod v roce 2023 do nejvyšší kategorie World Tour, kde už je automatická povinnost zajistit 45 minut live vysílání.

Z globálního pohledu na evoluci dámské cyklistiky zůstává prioritou televizní pokrytí, aby potenciální sponzor měl chuť investovat a pak se vidět na obrazovce tak, jak to funguje u mužů.

Zapomenutý český hrdina ve stínu Tour de France
Autor

Šlape nepřetržitě už dva týdny a dál suverénně drží první místo. Český ultracyklista Daniel Polman proměnil závod NorthCape-Tarifa v sólo podnik, na konci sedmnáctého dne 7500 km dlouhého závodu napříč Evropou měl u jihofrancouzského Montpellier v nohách 5600 kilometrů, zatímco nejbližší pronásledovatel se o pět set kilometrů pozadu probíjel údolím řeky Var k Nice. Pokud český dobrodruh udrží své tempo, mohl by do cíle na Gibraltaru dorazit v horizontu čtyř dnů.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Cardion
Strabag
ZA PODPORYPPF
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda
PartneřiČeská spořitelna
Česká Pošta
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléBeko
TKF
Toi Toi
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Alltraining
Horalky
CST TIRES
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Mediální PartneřiVelo
mtbs.cz
za podporyČEZ
Centrum rehabilitace a sportovni pece
kudyznudy
Marketingový partnerSport Invest