Moje kolo vydává neobvyklé zvuky!
• Autor KooperativaUrčitě jste takovou situaci zažili. A pokud ne, dost pravděpodobně se s ní dříve nebo později také setkáte. Nečekané zvuky ozývající se z vašeho kola v době, kdy vyjíždíte kopec, nebo jste naopak v prudkém sjezdu nikomu na výkonu nepřidají. Může se jednat o zanedbatelnou záležitost, kterou vyřešíte během několika minut. V každém případě se rozhodně vyplatí zjistit příčiny a pokusit se je odstranit. V dnešním článku se zaměříme na ty nejčastější neduhy a na možnosti, jak si s nimi poradit.
Už se pro vás určitě stalo samozřejmostí, že si s sebou na své cyklistické štreky berete mobil či peněženku. Stejně tak byste rozhodně neměli zapomínat ani na cyklo-lékárničku a vhodné nářadí. Ničeho se ale neděste, úplně postačí, když ve vaší výbavě bude multiklíč, montpáky, pumpička, lepení a náhradní duše. Právě tyto komponenty vám mohou přijít náramně vhod.
Odhalit příčiny nechtěných zvuků není často lehké ani pro zkušeného jezdce, jak potvrzuje bývalý amatérský závodník a majitel cykloservisu Denis Fialka. „Vždy je třeba nejdříve zjistit, odkud daný zvuk vychází, a to je někdy docela problém. Ve většině případů se jedná o zadní část kola. Je třeba se zaměřit na to, zda skřípání, vrzání apod. vychází z kola při šlapání, nebo neustále. V prvním případě většinou postačí vyčistit jednotlivé součástky a vše řádně promazat. Pokud je však slyšíte non-stop, pak bude s největší pravděpodobností nutné díly vyměnit.“
Hlavní problém? Nečistota
Pojďme se nyní podívat na konkrétní problémy, které vás mohou potkat. Nejčastější příčina nechtěných zvuků z kola vychází z povoleného středového složení, případně nečistot, které jsou v něm zaneseny. Velmi častým důvodem je i nedostatečné utažení středu, kvůli kterému při šlapání dochází k tření jednotlivých ploch, kroucení rámu a následnému křupání.
Velmi úzce s touto problematikou souvisí i usazené nečistoty mezi jednotlivými převodníky. A opět. I zde se často setkáváme s nedostatečně utaženými šrouby. Řešení je také v tomto případě velmi jednoduché. Dotažení a namazání všech třecích ploch včetně šroubů doporučeným mazivem v drtivé většině případů vaše chmury rozežene.
Při mazání rozhodně nevynechte další důležitou součást vašeho stroje a tou je patka kola, která je velkou styčnou plochou přišroubovaná na rám a v případě jejího nedostatečného promazání se můžete spolehnout na to, že vaše kolo vám to dá hodně hlasitě najevo. Stejnou péči věnujte další velmi namáhané součásti, kterou je sedlovka.
V neposlední řadě zaměřte pozornost na pedály. Nepříjemné zvuky, které z nich při šlapání vycházejí, velmi pravděpodobně pocházejí opět z nečistot. V takovém případě se nebojte celý pedál vyšroubovat, veškeré součásti vyčistit, pořádně namazat závit a vše utáhnout.
Trable s přehazovačkou
Na závěr se ještě jednou vraťme k převodníkům, respektive přehazovačce, jejíž chybné nastavení či nečistoty mohou často stát nejen za její špatnou funkcí, ale často jsou příčinou i nechtěných zvuků. Zde už náprava nemusí být tak jednoduchá, jako v předcházejících případech.
Zaměřme se na to, co můžete pro správnou funkci udělat vy. Nepatřičné zvuky vycházející z oblasti přehazovačky může způsobit stav bowdenů nebo lanek. Častým problémem bývá povolená kazeta či matice. Pozornost věnujte patce, tedy dílu, který drží přehazovačku na svém místě či šroubkům, jimiž nastavujete dorazy přehazovačky.
Seřízení přehazovačky už vyžaduje určité znalosti, při troše snahy to však zvládne i méně zkušený cyklista. Pokud pohledem zjistíte, že napnutí a opotřebení lanek je v pořádku, často mají špatnou funkci přehazovačky na svědomí právě dorazové šrouby, které vymezují pohyb přehazovačky od nejvyššího po nejmenší pastorek.
Vždy začněte s nápravou seřizováním spodního dorazu, kdy máte řetěz na nejmenším převodovém kolečku. Pomocí dvou dorazových šroubků na přehazovačce zajistíte správné napnutí lanka tak, aby řetěz nesklouzával na jiné převody.
Dalším krokem je horní doraz, ke kterému využijete tzv. stavěcí šroubek, který opět najdete na přehazovačce. Znovu věnujte maximální pozornost tomu, aby řetěz nepadal z pastorku na nižší stupně, nebo naopak nepřepadával do výpletu kola. V momentě, kdy nastavíte správné napnutí lanka, zachyťte ho v prostoru bowdenu a pevně uchyťte.
Na závěr již nezbývá než postupně vyzkoušet ostatní převody a hladký chod přehazovačky. Případné výkyvy a nedorazy pak vyladíte pomocí stavěcího šroubu, kterým je možné napnutí lanka korigovat dle potřeby nebo pomocí šroubků na samotné přehazovací páčce.
Problémů zabraňujícím správné funkci přehazovačky však může být mnohem více a pokud nepomůže výše popsaný postup, rozhodně svěřte své kolo do rukou odbornému servisu. Vaše kolo vám za to určitě poděkuje, a vy budete jezdit s čistou hlavou.
A pro případ, že by vaše kolo během výletu či tréninku začalo stávkovat..