Nohy nahoru! Jde o magický způsob regenerace pro cyklistu po tréninku?

Autor

Mýtus nebo pravda? Slyšeli jste, že po tvrdém tréninku si máte dát nohy nahoru, abyste urychlili regeneraci? Zkoušeli jste daný postup někdy? A byli jste na rozpacích z výsledku? Pojďme se podívat, jak by taková technika měla vlastně fungovat, a jestli opravdu s regenerací pomůže.

Nohy nahoru! Jde o magický způsob regenerace pro cyklistu po tréninku?

Koncept vznikl zřejmě proto, že po tvrdém tréninku si člověk často připadá, že má těžké nohy a že se v nich hromadí krev. To by znamenalo, že se veškerá kyselina mléčná a metabolický odpad, který vzniká při fyzické aktivitě, shromažďuje v dolních končetinách a zpomaluje regeneraci. Lehnout si a podložit nohy, aby byly nad úrovní srdce by tak mělo usnadnit krevní cirkulaci a přivést čerstvě oxidovanou krev plnou živin rychleji do nohou a vyplavit všechno špatné.

Zbořený mýtus

Bohužel, takto se fyziologie v lidském těle po tréninku nechová. Je pravda, že někteří cyklisté ultramaratonci se na svých dlouhých trasách občas setkají s otoky v oblasti kotníku, které jsou způsobené hromaděním lymfy a mimobuněčné tekutiny, protože na ně působí gravitace příliš dlouho.

V tomto případě určitě pro zmírnění otoku pomůže hodit nohy nahoru. Krev však gravitací ovlivněna tímto způsobem není. Srdce zdravého člověka je schopné zajistit cirkulaci krve i proti síle gravitace zcela bez problémů. Pokud by někdo potřeboval pomoc s posouváním krve z končetin, tak by to bylo jedině ze závažných zdravotních důvodů, nikoliv na základě tvrdého tréninku.

Jak to ve skutečnosti funguje

Kyselina mléčná neboli laktát, který při fyzické zátěži vzniká, je automaticky cirkulován skrze celé tělo, aby byl dále rozložen a využit jako zdroj energie ve svalech. Takže nemusíte mít obavy, že se laktát bude po cyklistice někde kumulovat. Váš aerobní metabolismus se s ním vypořádá, aniž byste pro to museli něco speciálního dělat.

Má teda smysl vůbec někdy dávat nohy nahoru?

Ano, v případě otoku může poloha nohou nad srdcem pomoci, zejména v kombinaci s kompresním oblečením. Pokud je to váš případ a rozhodnete se tuto techniku použít, tak je dobré každých patnáct minut vstát a na chvíli se projít nebo aspoň změnit polohu do sedu.

Normální tréninky, ani ty tvrdé, by však rozhodně otoky způsobovat neměly. Pokud se tak pravidelně děje, je to nejspíš známka problémů a měli byste situaci probrat s doktorem.

Pro cyklisty, kteří neumí zpomalit

Za zmínku však stojí, že i když poloha nohou nemá žádné magické schopnosti co se týká urychlení regenerace, tak přesto může pomoci. Když totiž dáte nohy nahoru, tak máte jedno jisté, že v tu chvíli budete odpočívat.

Pro určitý typ cyklisty, který prostě neumí zpomalit a má tendence k přetrénování, může být tato technika velmi prospěšná. Pokud tedy máte problém zařadit do životosprávy dostatek odpočinku, tak klidně nohy nahoru hoďte, nebo si rovnou dejte šlofíka, tělo vám poděkuje.

Text: We Love Cycling

 

Tréninkový kemp? Nepopravte se první den a myslete na vlastní formu
Autor

Nohy už vám cukají z touhy po kilometrech v sedle kola, ale jarní plískanice jsou stále proti? Nechcete se brodit loužemi či bojovat s nástrahami trasy ve sněhových přeháňkách? Jednou z variant, jak si zpříjemnit čekání na příchod jara, je tréninkový kemp v teple.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Škoda
Cardion
Česká pojišťovna
Strabag
PartneřiNutrend
lawi
Ski Resort Černá hora
T-mobile
DodavateléBeko
Loap
Kilpi
Sportobchod.cz
TKF
Toi Toi
3F
Rouvy
Odkolek
Lipence
Rajec
Birell
Technoma
Craft
Generální Mediální PartnerČeská televize
Hlavní Mediální PartneřiImpuls
iSport
Mediální PartneřiVelo
iVelo.cz
Cykloturistika
Cykloserver
mtbs.cz
Institucionální partneřiCzech Tourism
ČUS
MŠMT
Asociace Krajů České republiky
Marketingový partnerSport Invest