RADY & TIPY Jaký je ideální plášť na kolo: úzký, nebo široký?

Autor

Výměna pláště je pro pravidelného uživatele kola rutinní záležitostí. Při volbě obutí však bývají cyklisté zbytečně konzervativní a sahají po stejném provedení, jaké používali dosud. Často je to chyba, protože nazutím jiných plášťů by kolo lépe uzpůsobili svým potřebám. Jedním z klíčových parametrů ovlivňujících jízdu je šíře pláště.

RADY & TIPY Jaký je ideální plášť na kolo: úzký, nebo široký?

Rozměr pláště se běžně zapisuje několika způsoby, toto označení najdeme na jeho boku. U silničních kol se lze setkat s formátem zápisu 25-622 podle evropského systému E.T.R.T.O. První číslo označuje šířku pláště, druhé vnitřní průměr, obě hodnoty jsou v milimetrech.

Alternativně se ale používá i tradiční „francouzská“ podoba zápisu 700x25C (vnější průměr x šířka pláště, písmeno A, B, C, D potom kóduje šíři ráfku). U horských kol dnes jednoznačně dominuje označení v palcích, například 29×2,25“ (vnější průměr x šířka pláště). Ale i zde lze použít přesnější označení E.T.R.T.O. U kol krosových nebo gravel biků bývají uváděny všechny tři způsoby zápisu, například stejný plášť lze označit jako 42-622, 700x40C i 28×1,6“.

Doba přeje baculatým

Ať už se podíváme na silniční nebo horská kola, lze v průběhu několika posledních let vysledovat jasný trend nárůstu šířky plášťů. Na silnici se před dvaceti lety používaly pláště široké pouhých 18–20 mm. Pak se na dlouhou dobu stal standardem rozměr 23 mm, aby jej vystřídaly aktuálně nejužívanější šířky 25–28 mm.

Horská kola se posunula od šířek 1,9–2,00“ k rozměru 2,25“, ale běžně se lze setkat i s plášti objemnějšími (2,35“ apod.). Hovoříme přitom o kategorii XC kol a trail biků, nikoli o enduru nebo sjezdu, tam zašel vývoj ještě dále.

Důvody pro větší objem pláště jsou shodné na silnici i v terénu – plášť s větším objemem vzduchu lépe pohlcuje nerovnosti a tlumí vibrace, je tedy komfortnější. Nárůst objemu vzduchu je přitom celkem výrazný – pokud přezujete z 23 mm na 30 mm, což současné silničky kategorie endurance umožňují, máte pod sebou skoro dvakrát objemnější polštář.

Je-li široký plášť podpořen správně širokým ráfkem, poskytuje navíc lepší oporu při záběru, brzdění či zatáčení. Široké pláště na širokém ráfku také zvyšují spolehlivost bezdušových systémů a při použití duší významně omezují riziko defektu procvaknutím duše.

Širší plášť méně deformuje podklad, což šetří energii

Na první pohled by se mohlo zdát, že široký plášť musí být pomalejší než úzký, ve skutečnosti tomu tak v běžných podmínkách není a opět za to může stabilita sestavy širší plášť plus ráfek. Objemný plášť se totiž při jízdě méně deformuje, dochází k menším ztrátám energie, a tak vykazuje nižší valivý odpor.

Široký versus úzký plášť? Volba
Široký versus úzký plášť? V poslední době se cyklisté přiklánějí na stranu širšího pláště.

V terénu se navíc projevuje i druhý aspekt – širší plášť méně deformuje podklad, což šetří další energii. Hlavní benefit objemnějších plášťů je tedy zcela zřejmý – umožňují bezpečnou jízdu s nižším tlakem vzduchu (vyšší komfort a v terénu i lepší záběr), aniž by docházelo k nárůstu valivého odporu.

Zvětšování objemu pláště s sebou nese také nevýhody. Tou hlavní je nárůst hmotnosti na místě nejvíce problematickém – na obvodu rotujících kol, což má negativní vliv především na akceleraci.

Každý jezdec si tak musí nalézt ideální kompromis mezi benefity většího objemu vzduchu a nevýhodou vyšší hmotnosti plášťů. Široké pláště také vyžadují dostatek prostoru v rámu a vidlici, což někdy přidělává vrásky konstruktérům pokoušejícím se dosáhnout ideální geometrie rámu nebo zástavby odpružení.

Úskalí milimetrů navíc

Přesvědčily vás argumenty a rádi byste vyzkoušeli větší šířku pláště? Prohlédněte nejprve aspoň zběžně kolo, zda se do něj širší pláště vejdou. U většiny rámů a vidlic je možné dohledat maximální výrobcem povolenou šířku obutí.

Pokud tento údaj nemáte k dispozici, zaměřte se na kontrolu kritických oblastí – u mountainbiků bývá nedostatek místa nejčastěji v oblasti středového pouzdra (širší plášť bude dřít o řetězové vzpěry nebo o přesmykač).

U silniček s klasickými brzdami mohou pláště narazit na čelisti nebo korunku vidlice, ale nedostatek místa opět hrozí také u středového pouzdra. U všech kol potom platí, že jak se obutí blíží limitu rámu a vidlice, ubývá místa pro nečistoty a kolo se může při jízdě v blátě snadno zanášet. Široké pláště také někdy komplikují použití blatníků.

Při výraznějších experimentech s šířkou pláště je třeba ohlídat také kompatibilitu s ráfky. Silniční plášť nebude správně fungovat v širokém MTB ráfku a naopak. Existují tabulky, které udávají pro každou šířku ráfku přípustné rozměry plášťů. Vnitřní šířka ráfku je tedy vedle průchodnosti rámu a vidlice jediným omezením, které musíte při hledání ideálního rozměru pláště respektovat.

Text a foto: We Love Cycling

 

Ideální plášť na kolo: směs není jen detail.
Autor

Receptura na dokonalé cyklistické obutí nezahrnuje pouze položky týkající se konstrukce kordu nebo podoby vzorku, vlastnosti celku může podtrhnout nebo naopak znehodnotit kvalita použité směsi. Ta ovlivňuje chování pláště více, než by se mohlo zdát.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Škoda
Česká spořitelna
Cardion
Strabag
ZA PODPORYPPF
PartneřiNutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
ZPMV
Oficiální DodavateléBeko
TKF
Toi Toi
Lipence
Rouvy
Rajec
ČD CARGO
Birell
VLS
CST TIRES
Cafe Reserva
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
3F
Dermacol
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCEOrbea
TREK
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Deník.cz
Mediální PartneřiVelo
iVelo.cz
Cykloserver
mtbs.cz
Institucionální partneřiCzech Tourism
Austria Tourism
Asociace Krajů České republiky
za podporyČEZ
Marketingový partnerSport Invest