Signalizace v sedle kola

Autor

Správná signalizace v sedle kola je základním předpokladem bezpečné jízdy a je úplně jedno, zda jde o pohyb jednotlivce nebo celé skupiny. Signalizace spojené se změnou směru jízdy je třeba provádět s dostatečným předstihem, nikoliv až při samotném úkonu. Veškerá pravidla, lhostejno zda jde o turisty v sedle či amatérské soutěžáky při tréninku, vychází ze signalizace v rámci profesionálního silničního pelotonu. Ve skupině musí každý jezdec signalizovat, protože pokud by někdo z řetězce vypadnul, ohrožuje tím i ostatní. 
 

Signalizace v sedle kola

Odbočování

Změna směru jízdy se signalizuje vždycky. Cyklista s dostatečným předstihem zvedne ruku ve směru, kam plánuje odbočit. Doporučená vzdálenost je padesát metrů před cílem. Pokud jedete ve skupině, změnu směru by měli signalizovat všichni ve skupině. 

Zastavení

Před křižovatkou, závorami na železničním přejezdu, či v případě jiných překážek cyklista ve skupině zvedne pravou ruku. Ve skupině by jej měli všichni následovat, aby nedošlo k dominu, respektive pádu, při němž cyklisté ze zadních pozic vletí do těch před sebou.

Překážka

Znají to všichni. Přes cestu může být zpomalovací vyvýšený pruh, plastový „retardér“, koleje, vyfrézovaný pruh asfaltu nebo na lesních cestách třeba ulomená větev či spadlý kmen stromu. Za takové situace je obecně zažité gesto v podobě dvojího mávnutí rukou za sedlem zprava doleva. Ve skupině jde o nezbytnost od prvního do posledního člena.

Nerovnost na cestě

Pokud jedete v lese po cestě, s nerovnostmi počítáte. Ovšem na cyklostezce nebo silnici vás snadno může překvapit i malá nerovnost. Podle toho, na které straně nerovnost zaregistrujete, ukážete pravou či levou rukou s nataženým ukazováčkem, že je třeba náležité pozornosti, neboť na cestě něco je.

Objíždění překážky

Někdy stojí v cestě auto, motorka, vyvýšený ostrůvek, dojedete jiného cyklistu, míjíte chodce nebo je částečně spadlá větev v cestě. Podle velikosti překážky se volí upozornění pro ostatní. Jde-li o menší nástrahu, stačí natáhnout ruku a zpevněnou dlaní v zápěstí zprava doleva opakovaným pohybem dáme ostatním vědět, aby zbystřili. Mávnutím ruky za trupem ze strany, z níž se budeme vyhýbat, dáme ostatním vědět o blížící se velké překážce.

Nástup

Pokud jedete ve skupině, nejste na poslední pozici a chcete šlapat v pozici ze sedla, musíte ostatní upozornit, protože v opačném případě hrozí tak zvané přeložení s předním kolem cyklisty za vámi. Signál je prostý: dvakrát mávnete rukou podél děla dozadu.

Zpomalení

Pokud je potřeba snížit rychlost celé skupiny třeba před přechodem pro chodce, levou ruku natáhnete podle těla a pomalým pohybem vpřed a vzad dáte ostatním vědět, že je třeba ubrat „plyn“.

Střídání ve skupině

Jet na čele skupiny je fyzicky hodně náročné. Pokud máte přidělenou porci za sebou nebo prostě nemáte už kde brát, buď jen vybočíte loktem do strany nebo rovnou vyjedete do strany a současným mávnutím ruky vpřed podél řídítek dáte signál, že je čas pro dalšího z cyklistů.

Kdy se použijí hlasivky?

Pokud jste v úseku, kde je třeba pevně držet řídítka nebo jste prostě nestihli zareagovat a signalizovat hrozící nebezpečí dalším, upozorníte cyklisty ve skupině voláním. Stejně se předává informace o předjíždějícím vozidle či větším dopravním prostředku. Pomocí hlasivek putuje varování od posledního cyklisty ve skupině přes další cyklisty až na čelo balíku.
 

Proč jezdit na kole v rukavicích? A jak vybrat ty správné?
Autor

Cyklistické rukavice slouží mnoha účelům. Primárně jsou konstruovány, aby eliminovaly riziko zranění, poskytly cyklistům větší pohodlí a také zaručily přilnavost. Zejména pro děti jde o doplněk nezbytný, protože ve srovnání s dospělými cyklisty prostě děti v rámci učebního procesu padají častěji, a tudíž potřebují větší ochranu.
Jaké jsou tedy zásadní faktory, proč používat při jízdě na kole rukavice?

Pokračovat ve čtení

Kooperativa

Autor Kooperativa

Žijeme různé životy. My jsme tady od toho, abychom vás pojistili. Na to, co potřebujete, a tak, jak nejlépe to umíme. www.koop.cz

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé