Výměna duše není strašák, zvládne to každý
• Autor Tým Kolo pro životTlačíte do pedálů ze všech sil a stejně se po cestě sotva plazíte. Dost často záhy zjistíte, že problémem je poškozená duše v jednom z kol. Jen výjimečně má cyklista to štěstí, že jej defekt potká v blízkosti domova a nemusí tak sáhnout k výměně duše okamžitě. Ovšem není třeba se ničeho obávat, opravu zvládne každý a je hotova v řádu minut.
Samozřejmě v případě defektu můžete tlačit kolo domů, zavolat přítele na telefonu nebo čekat na dobrosrdečného cyklistu, který přibrzdí a výměnu duše provede za vás. Ale úplně nejrychlejší variantou je spoléhat na vlastní síly a schopnosti.
Možnosti opravy defektu jsou dvě. Rychlejší představuje kompletní výměnu duše, o pár minut delší varianta zahrnuje zalepení propíchnuté duše. Pro každého cyklistu je v dnešní době samozřejmostí mít na kole pod sedlem či na rámu malou brašničku, která by měla obsahovat rezervní duši, sadu lepení a montpáky. Daná výbava vyjde na pár set korun. Základním předpokladem pro zvládnutí je pak pochopitelně i pumpička, kterou v současnosti výrobci kol mnohdy přikládají už při zakoupení nebo ji prodejci nabízí zákazníkovi ještě před prvním opuštěním krámu. A vy byste zase neměli opouštět domov v případě vyjížďky bez pumpičky.
Uvolněte brzdy
Prvním krokem při opravě duše je uvolnění brzd, aby se vám podařilo bez větších obtíží vyndat kolo z „čelistí“. Následně povolte rychloupínák a vyjměte kolo. Pokud je defekt na zadním kolem, ještě před výměnou zařaďte nejtěžší převod, protože kolo se pak bude lépe vyndávat z rámu.
Sundejte plášť
Prohnutý konec montpáky zasuňte pod okraj pláště. Dejte pozor, ať se pod montpáku nedostane duše, jinak hrozí její „procvaknutí“ o ráfek. Následně plášť pomocí montpáky nadzvedněte směrem k sobě přes hranu ráfku. Pro zjednodušení procesu můžete hned vedle stejným způsobem přiložit druhou montpáku (v sadě bývají většinou dvě, někdy tři), s níž obkroužíte ráfek po celém obvodu.
Vyměňte duši
Jestliže máte náhradní duši, vyjměte poškozenou a do pláště uložte novou. Starou duši můžete srolovat do kapsy a opravit ji v klidu doma. Pokud ji nechcete tahat celou jízdu, dovezte duši určenou k vyhození do nejbližšího koše na trase, nikdy ji nenechávejte v místě defektu.
Než vložíte ať už novou nebo opravenou duši zpět do pláště, důkladně jej zkontrolujte. Mnohdy v místě poškození zůstane trn, střep nebo malý kamínek. Pokud tento krok přeskočíte, hrozí, že dojde k dalšímu defektu.
Nasaďte plášť
Duši nepatrně nafoukněte, aby získala tvar. Pak ji vložte do pláště a ventilek umístěte do ráfku. Pomocí montpáky následně plášť usaďte zpět do ráfku. Nafoukněte duši přibližně na polovinu a zkontrolujte, zda nikde po obvodu ráfku nezůstal špatně usazený okraj pláště. Pokud ano, duši nepatrně upusťte a usazení pláště upravte. Pak duši napumpujte.
Zkontrolujte tlak
Mějte na paměti, že při huštění je důležitý tlak v pneumatice. Proto při každém návratu domů po defektu zkontrolujte tlak v kolech, neboť přenosné pumpičky mají tlakoměr jen výjimečně. Doporučená hodnota tlaku je vždy na plášti. Většinou výrobce uvádí určité rozmezí, přičemž v závislosti na váze byste měli hustit kolo. Čím vyšší váha, tím vyšší tlak v pneumatikách.
Pokud budete mít kola podhuštěná, bude větší valivý odpor a více se nadřete. Navíc se zvyšuje při přejezdu děr či kořenů náchylnost k „procvaknutí“ duše o ráfek, nemluvě o kratší životnosti pláště.
A nakonec, než vyrazíte vstříc dalším kilometrům, nezapomeňte uvést do původní pozice brzdu.