ČT Trans Brdy ozdobili Jaroslav Kulhavý, Ondřej Synek i Jů a Hele

Autor

Přečtěte si reportáž z prosluněného úvodního závodu seriálu Kolo pro život 2018.

ČT Trans Brdy ozdobili Jaroslav Kulhavý, Ondřej Synek i Jů a Hele

17. ročník populárního závodu Trans Brdy odstartoval v sobotu 21. dubna již 19. ročník seriálu závodů Kolo pro život. Oblíbená trať napříč brdskými brdky, kouzlo otvíráku sezóny, záruka kvalitní organizace a letos i nevídaně luxusní počasí, zkřížilo v Dobřichovicích cesty téměř dvěma tisícovkám bikerů. Ať už pohodáři, kteří berou závod jako společenskou akci a výlet s přáteli nebo rodinou, tak zarytí závodníci, lačnili poměřit kvalitu zimní přípravy se soupeři. Všichni si na Brdech našli to své.

Počasí pokračovalo v letním kurzu posledních dní. Zatímco loni stihl touto dobou sotva roztát sníh, letos místo hřejivých mastí nastoupily opalovací krémy. Teploty se zpočátku pohybovaly kolem příjemných 20 stupňů, ale po poledni slunce na jasné obloze pořádně přiložilo vodík do kotle a v rozpáleném koloproživotním městečku vyhnalo teploty vysoko ke třicítce. Nějaký ten bronz si tak kromě závodníků umístivších se na stupních vítězů mohl domů odvézt každý.

Letošní nový titulární partner závodu Česká televize dokonce zajistil závodu přímý přenos ze startu a cíle na obrazovkách ČT Sport, takže to bylo opět zase o něco světovější. O světovou konkurenci se zase postaral čerstvý vítěz etapového závodu Cape Epic, Jaroslav Kulhavý, který ráno ještě stihl startovat dětské závody a před jedenáctou hodinou už stál na startu hlavní trasy B. Další ozdobou hlavní trasy se stal náš nejlepší skifař Ondřej Synek.

Závodní den zahájili tradičně nejmenší závodníci svými závody seriálu ČT :D Junior Trophy v 9:00. Do boje s bludištěm namlíkovaným na louce za KPŽ areálem na břehu Berounky jim dodával motivaci patron dětského seriálu, Jaroslav Kulhavý a kromě hlasitě fandících rodičů i celá řada náhodných kolemjdoucích, kteří měli z lávky vinoucí se přímo nad závodištěm dění jako na dlani.

O půl hodiny dříve, než je zvykem, tedy již na 11:00, byl naplánován start hlavní trasy B, která měla dle propozic délku 59 km a převýšení 1610 m. Závod bohužel i přes snahu organizátorů výrazně poznamenali sabotéři, kteří z naprosto nepochopitelných důvodů na několika místech trasu úmyslně přeznačili.

Na startu hýřil zhruba osmisethlavý peloton odhodláním poprat se s krásnou a náročnou tratí. Napětí prolomil startovní výstřel a naleštěná červená zaváděcí Škoda Kodiaq doprovodila bikery k prvním terénním nerovnostem. Speciální ocenění si zaslouží regulovčík s píšťalkou, který vlastním tělem a pomocí hlasitého hvízdání chránil ostrůvek uprostřed silnice, který se loni stal místem několika komplikací záhy po startu. Hned po sjetí z asfaltu se pod koly závodníků na polní cestě vytvořila poměrně solidní prachová kulisa, blatníky tentokrát potřeba rozhodně nebyly. Poté přišlo na řadu obávané dlouhé a prudké stoupání na Chlum, které se jako každý rok postaralo o prvotní nadělení pelotonu. Po krátkém oddechu přišlo další, jehož vrchol na vrchu Červená hlína byl okořeněn vrchařskou prémií. To byli již závodníci téměř na hřebeni Brd a místo hrubé síly nastoupila spíše technická zdatnost při jízdě po kamenech a kořenech, spolupráce ve skupině a volba stopy.

Náhle však kolem 14. kilometru přišel klíčový moment závodu. Zrovna v části, která se oproti loňsku změnila, došlo k nečekanému poškození značení trati, které buď zcela chybělo, nebo bylo pozměněno. Nastala tak situace, kdy po delší době bez šipek a mlíka, začali závodníci pochybovat o správnosti trasy. Ti, co měli trať zafixovanou z předchozích ročníků, se vraceli na starou trasu a strhávali s sebou ostatní. Jiní zas po chvíli váhání pokračovali dále, kde se buď řídili otočenou šipkou, která je poslala zpět na rozcestí, kde pak pokračovali taktéž po staré trase, nebo dali na orientační smysl, případně si trať projeli dříve, a snažili se držet správný směr. Výsledek byl takový, že během této pátrací akce se mnohé pečlivě budované a opečovávané skupinky sjely v nesourodé chomáče s různou výkonností. To pochopitelně pokazilo závodníkům dojem z trati. O to více se sice mohli kochat jarním šumícím lesem, užívat si technických pasáží a vyzkoušet si také, jaké je to zastavit se na dvou občerstvovacích stanicích, ale marná snaha, z chrtů pudly udělat nejde.

Samozřejmě, ne všem až tolik záleží na výsledku, takže většina účastníků si závod užila tak jako tak. Trasa patří k jedné z nejhezčích v seriálu a hned na začátku sezóny pořádně prověří připravenost každého, kdo se na ní vydá. Zpestřením byl opět parádní Birell segment přes Babku, na „morál“ pak poslední krpál na vrchol Hvíždinec a následný prudký sjezd k řece, odkud už do cíle zbývají sotva dva kilometry. Leckdy byli závodníci sami po projetí cílovým obloukem překvapeni, na jakém místě dojeli do cíle. Jistotu správně projeté trasy mělo zřejmě pouze absolutní čelo závodu s vítězem Jaroslavem Kulhavým, kterému cestu klestil zaváděcí motocykl. Z žen jako první protnula cílovou pásku Kateřina Drhová.

Start trasy C byl naplánován na 12:00 a její parametry 41 km a 1220 m převýšení oslovily především kadety a ty, co si na dospělou trasu B netroufli. Trasa byla vedena ve stopách delší trasy, jen na 24. kilometru u vrcholu Vrážky byla zkratkou spojena se zbývající částí Béčka po cestě zpět do cíle. Závodníci si zde vystačili s jednou občerstvovací stanicí, ale nepřišli o žádné z největších lákadel hlavní trasy. Nechyběl úvodní ani závěrečný kopec, Birell segment a bohužel ani bloudící část trati. Prvními letošními vítězi na trasy C se stali Tomáš Morávek a Pavla Chmelíková.

Nezávodní trasa D - Fitness jízda se vydala v 12:30 podél Berounky směrem na Vonoklasy a letos nově si účastníci mohli vybrat z varianty 14 a 17 km. Užili si ji především rodiny s dětmi a sváteční jezdci.

I pro letošek zůstala zachována vysoká úroveň služeb a doprovodný program v areálu. Odpolední zábavu pro děti nabídnul Dětský klub, Bike Academy, Dětská Modrá zóna České spořitelny, Pumptrack, ale také Stan lesní pedagogiky od Vojenských lesů a statků nebo Stan České televize s výtvarnými dílnami. Nechyběl tradiční servis od Kooperativy - technické depo, mytí a úschovna kol i závodníků, prádelna Whirlpool na očistu dresů, stan Škoda Auto s rallye simulátorem, množství stánků s různými cyklistickými doplňky a samozřejmě catering s teplým jídlem a studeným nápojem pro každého účastníka.

Brdy letos ukázaly, že jde stále o oblast neprobádanou a plnou záhad. Letošní změna trasy zřejmě protnula území neandrtálců, kteří si nejspíše jen instinktivně brání svoje území?

 

Text: Lukáš Pitel
Foto: Miloš Lubas

 

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé