Vrchlabí - Špindl Tour: hory, kolo, lanovka, grilovačka a super počasí

Autor

Už podeváté rozevřelo město přezdívané “brána do Krkonoš” svoji náruč všem fanouškům cyklistiky. Uplynulou sobotu si v Krkonoších s Kolem pro život přišli na své milovníci pravé horské cyklistiky, malí závodníci, ale také cyklisté - výletníci na vyhlášené nesoutěžní Family jízdě. Do víkendové akce se přihlásilo více než 1600 bikerů a bikerek...

Vrchlabí - Špindl Tour: hory, kolo, lanovka, grilovačka a super počasí

Známá lokalita, která se letos v březnu stala dějištěm Světového poháru žen v alpském lyžování, nabídla v sobotu 22. června úplně jiný zážitek – šestý podnik největšího seriál závodů na horských kolech Kolo pro život: Vrchlabí - Špindl Tour ŠKODA AUTO. 

Loni zima, mrholení a na vrcholcích hor dokonce sněžení, předloni studený vítr, dešť, zato letos – pecka! Předpověď počasí od Aleny Zárybnické krásně vyšla, takže bylo o citelný kousek příjemněji než minulý týden v rozžhavených Karlových Varech. Navíc celý den pofukoval příjemný chladivý letní fén.

Už v pátek děti z Vrchlabí a okolí přivítaly první letní den, užívaly si zázemí na letišti a během dopoledne i odpoledne vyzkoušely nejrůznější sportovní disciplíny s celorepublikovým projektem Cyklokroužky. V sobotu dopoledne pokračovaly ve své jízdě děti z ČT Déčko Junior Trophy na vykolíkované trati, a rodičům i dalším divákům ukázaly, že ve svém věku mají neskrývané ambice vítězit. 

Vrchlabské letiště nabídlo dostatek prostoru, aby se sem vměstnalo vše, co k velké cyklistické akci patří - parkoviště, ze kterého to bylo jen pár kroků do zázemí se stánky, k novým sprchám a myčkám kol v Depu Kooperativy, relaxačním zónám s občerstvením a jídelnou nebo do dětské zóny, kde mohly nejmenší dovádět celý den nebo využít možnosti namalovat si obrázek na přírodní kámen. Na start všech tří vypsaných tras, do historického centra Vrchlabí, to sice bylo dva kilometry, ale většina účastníků to využila jako skvělou možnost dostat se do správné provozní teploty a připravit nohy na následující zátěž.

Ve chvíli, kdy se před jedenáctou na start rovnali do koridorů závodníci hlavní trasy B, se průběžně vydávali na svoji trať rodinné týmy a další účastníci trasy D - Family jízdy. Ta vrchlabská patří k nejoblíbenějším a nejnavštěvovanějším z celého seriálu, protože výletníky i s kolem vyveze na vrcholky Krkonoš lanovka. Na kole už sviští jen z kopce, a tak se letos díky příznivému počasí mohli konečně dokonale nabažit nádherných výhledů. Pavla Kroupová, účastnice Family jízdy: „Jela jsem s dětmi nezávodní trasu potřetí, ale letos to bylo na jedničku. Loni vítr, déšť, hnus, ale letos sluníčko počasí akorát. Krásně jsme si to užili. Měla jsem s sebou dva kluky a byli nadšení. Milují sjezdy v lese, lanovky se zase líbí hlavně mně, hezky bez funění do kopečka a dolů mi to čechralo vlasy. A ta občerstvovačka s tím výborným chlebem a škvarkama! Prostě delikatesa. Kluci zase ujížděli na melounu…“

Právě místní občerstvovací stanice mají už od prvního ročníku skvělou pověst. Kromě tradičních povzbuzováků si místní pořadatelé zakládají na krajových specialitách a nechybí ani grilování masa a zeleniny, které si letos na parkovišti ve Strážném nenechali ujít závodníci tras B, C i D. 

A zatímco se pohodáři nechali rozmazlovat na lanové dráze, v srdci Vrchlabí už do mikronu upozorňoval Tomáš Hauptvogel Béčkaře a o hodinu později i Céčkaře na úskalí trasy, hlavně rychlé kluzké sjezdy na šotolině. To už ale z mikrofonů duněl klasický buchot srdce – signalizace, že do ostrého startu zbývá jen pár sekund. Balík přibližně 400 závodníků a závodnic vyráží vstříc náročné kopcovité trase B na 50 km s deklarovaným převýšením 1801 m. Zaváděcí vozy ihned po startu drží rychlost přibližně 35 km/h, což je přijatelné i pro závodníky v zadních řadách, kteří tak dokážou držet tempo s čelem. Dvě zaváděcí Škody Kodiaq se odpojily přibližně po 1,5 kilometrech, přesně ve chvíli, kdy začalo první velké stoupání. 

Na 3 kilometrech směrem vzhůru se postupně vystřídaly silnici, šotolina a výšlap kamenité cesty, na které se díky prudkému sklonu zvedalo přední kolo a to zadní pro změnu prokluzovalo. Už těchto prvních několik kilometrů prověřilo fyzickou ale i technickou připravenost závodníků a pozdější vítěz Tomáš Višňovský (Česká spořitelna – Accolade) právě zde zavelel k útoku a prakticky rozhodl o svém přesvědčivém vítězství. 
„Loni, když jsem tu jel poprvé, jsem obsadil osmou příčku, ale letos jsem měl výhodu, že většina elitních závodníků je na mistrovství v maratonu. Já jako Slovák jsem byl nominovaný na KPŽ a vůbec nelituji. Jel jsem si svoje tempo, „chalani“ postupně odpadali, najednou jsem byl sám. Díky náskoku jsem měl letos čas se pokochat nádhernou krajinou. Moc jsem se sem těšil, Krkonoše se mi líbí a tato trasa také,“ řekl majitel druhé zlaté placky z KPŽ 2019 v cíli. 

Po krpálu nahoru následoval rychlý, nenáročný sjezd po zpevněné lesní cestě. Právě zpevněné lesní cesty vedoucí z části po šotolině a z části po asfaltové cestě byly hlavní náplní první poloviny trasy. Do konce první třetiny závodu k vodní nádrži Labská vedla trasa převážně na hřebenu Krkonoš. To nabízelo příležitosti porozhlédnout se a vychutnat si nezapomenutelná panoramata ale také si trošku orazit, protože nejvýraznější stoupání teprve na bikery čekala. Třeba to s velkým sklonem za Birell segmentem, který byl vyznačen na hrázi vodní nádrže. Charakter trasy se dost výrazně změnil přibližně v polovině závodu průjezdem prvního brodu. Úzká lesní cesta s kořenovými pasážemi se zvedala čím dál tím víc a vystřídala ji úzká cesta plná kamenů, která se klikatila ve svahu. Kdo měl zvládnutou techniku ovládání kola v nízkých rychlostech a zbylo mu ještě krapet sil, mohl zde vylepšit svou pozici ve výsledkové listině. Tu však bylo nutné udržet do cíle na dlouhém sjezdu. Posledních zhruba deset kilometrů závodu už to jelo jako po másle, dalo se jet až 50 kilometrovou rychlostí. Z výšky 1000 m nad mořem byla potřeba klesnout zpět do cíle ve Vrchlabí, které se nachází o 500 m níž.

Protivítr a trať dolů na letiště si se svým typickým úsměvem užívala i nejrychlejší žena v absolutním pořadí Pavla Havlíková (KC Kooperativa Jablonec):
„Trať je nádherná, v krásný přírodě, ale je to pořád do kopce, takže pro mě velký peklo :) Po prvním kopci jsem se našla ve svým tempu a jela si svůj vlastní závod. Nejvíc se mi líbil kopec na Tetřeví Boudy, krásná cesta nahoru lesem, opravdu bikový poježdění, nejhezčí kopec v Krkonoších. Tomáš Hauptvogel mě vyzýval, abych si nevšímala výšlapů, ale kochala se výhledy, tak jsem si jich opravdu všímala. Když je počasí, tak je všechno super. V lesích a kolem vody ideální počasí. Krásná akce. Mám radost z vítězství.“

Na další závod Kola pro život se můžete těšit už další sobotu 29. 6. v Holešově.
Všechny informace k VBikemaratonu Drásla České spořitelny a možnost registrovat se najdete ZDE.

 

Text: Zora Čermáková, Petr Havránek
Foto: Miloš Lubas

 

 

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé