20. 3. 2019

Jízda do kopce: Nejezte, držte se v sedle a správně dýchejte

Kopce jsou nedílnou součástí každé cyklistické jízdy. Při troše štěstí se při plánování trasy možná podaří připravit den či vyjížďku po rovině, ovšem takové případy jsou spíše vzácností. Stoupání prostě ke kolu patří a jsou kořením cyklistiky. Čeho je potřeba se vyvarovat, aby pro vás žádná cesta k vrcholu nebyla překážkou?

Jízda do kopce: Nejezte, držte se v sedle a správně dýchejte
PARTNEREM ČLÁNKU JE

GENERÁLNÍ PARTNER SERIÁLU KOLO PRO ŽIVOT

Nikdy nejezděte v červené

Pokud se dostanete pod kopec, nevydejte se ze všech sil hned v úvodních metrech stoupání. Pokud už po nájezdu nasadíte extrémní tempo, které nejste schopní udržet v průběhu celého stoupání, vaše tepová frekvence se dostane do „červených“ hodnot a nohy kvůli nedostatku kyslíku velmi brzy vypoví službu. Pokud disponujete sporttesterem či měřičem kadence, je relativně snadné vše uhlídat. Pokud moderní technologie neužíváte, nezoufejte. Prostě si najděte svůj rytmus, při němž bude schopní „synchronizovat“ výkon, kadenci a dýchání.

Zvolte vhodný převod

Klíčové pro zdolání každého kopce je správná volba převodů. Pokud zařadíte brutálně těžký převod a sklon stoupání bude gradovat, velmi pravděpodobně se zcela zastavíte. Opačným extrémem je naopak točení pedály na zbytečně lehký převod nesmyslnou kadencí, při níž bude vynakládat obrovské množství energie bez adekvátního zdolávání výškových metrů.

Nepřetěžujte kolena

Pokud budete pravidelně v kopci jezdit na těžký převod, který neodpovídá vaším fyzickým možnostem, nejenže nebude vaše jízda dostatečně efektivní, ale velmi pravděpodobně si dříve či později přivodíte zranění vazů v koleni.

Nejezte v kopcích

Spousta cyklistů bere menší rychlost v kopcích jako příležitost doplnit energii a začne jíst. Jde o zásadní chybu, protože pokud se nejedná o tekutý gel či jedno sousto, dostanete se do problémů. Tělo nebude mít dostatečný přísun kyslíku.

Pokud budete schopní skutečně hlubokého dýchání, zajistíte vašemu tělu přísun maximálního množství kyslíku, čímž zvýšíte výkon.
Krásná stoupání si můžete užít i při některých závodech Kola pro život.

Ze sedla jen minimálně

Pokud nemáte kondici profesionála na úrovni Tour de France či nesedíte na kole denně, minimalizujte v kopcích jízdu ze sedla. Vaše tepové frekvence závratně vyletí, pokud se do pedálů postavíte. Navíc nad kolem nemáte takovou kontrolu. Pokud jedete skutečně dlouhý kopec, můžete jízdou ze sedla v kratičkém intervalu ulevit zádovému svalstvu, ale vždy by se mělo jednat maximálně o pár vteřin a pokaždé si zařaďte minimálně o jeden stupeň těžší převod. Pokud disponujete dostatečnou kondicí, můžete zkusit dlouhý kopec rozbít střídáním jízdy po dobou dvou minut v sedle a dvaceti vteřin ze sedla.

Správně dýchejte

Jistě, dýchat umí každý od narození. Ale pokud budete schopní v sedle kola při stoupání skutečně hlubokého dýchání, zajistíte tak vašemu tělu přísun maximálního množství kyslíku, čímž zvýšíte výkon. Cyklističtí matadoři radí nadechovat se nosem velice silně, jako když chcete získat maximální intenzitu vůně z květiny, a vyfouknout ústy jako při snaze sfouknout svíčku.

Buďte psychicky silní

Podle studií předních sportovních expertů podléhá spousta rekreačních cyklistů vnitřnímu hlasu, že je zcela vyčerpaná a musí zpomalit, protože bolest nohou dosáhla vrcholu. Ve skutečnosti podle výsledků mnoha výzkumů u amatérů je tělo v daném okamžiku přibližně na čtyřiceti až padesáti procentech maximálního výkonu, jen není navyklé bojovat. Zkuste proto překonat první negativní hlasy nahlodávající vaše psychické rozpoložení. Ale i tady platí: nikdy nepřepínejte tělo a nepřekračujte vlastní možnosti. Jízda na kole vám má přinášet potěšení, nikoliv bolest.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.