10. 7. 2018

Jízda do kopce: Zaměřte se na techniku i dýchání

Kopce jsou nevyhnutelnou součástí každé cyklistické jízdy. Neobejde se bez nich žádný den v sedle. Ať už si vyrazíte užít kolo a zrelaxovat jen na pár desítek minut nebo absolvujete celodenní jízdu, dříve či později na trase dorazíte k místu, kde se cesta zvedne a vás čeká zdolání porce výškových metrů. Pokud se takového okamžiku děsíte, věřte, že zbytečně.

Jízda do kopce: Zaměřte se na techniku i dýchání
PARTNEREM ČLÁNKU JE

Je jasné, že každý nemůže mít postavu vrchaře a hmotnost, s níž se každý vrchol stane jen pomyslným bezvýznamným bodem na mapě. Nabízíme recept, jak se s „horizonty“ na vašich výpravách vypořádat se ctí.

Nestresujte se stoupáními

Mnohdy se cyklisté podvědomě děsí stoupání už stovky metrů před příjezdem k úpatí kopce. Negativní myšlenky charakteru "kolik sil vám stoupání vezme" či "bude to dvacet minut bolesti" na energii nepřidají nikomu. Mnohem efektivnější je nastavení pozitivním směrem. Snažte se mít v hlavě přínosy, které pro vás zdolání každého kopce do budoucna přinese a jak moc zlepší vaši fyzickou výkonnost.

Nebojte se vyjet do kopců s dětmi. Jejich nízká váha jim ušetří spoustu sil.
Čím více kilometrů v kopcích, tím budou vaše nohy reagovat lépe, snadněji budete umět najít rytmus a budete schopni určit pomyslnou červenou zónu, která je pro rekreační sport nežádoucí.

Správně dýchejte

Před stoupáním se snažte uvolnit. Při příjezdu na úpatí kopce se několikrát zhluboka nadechněte, protože čím hlubší dýchání, tím více kyslíku v těle. Ruce mějte lehce uvolněné, aby působily jako pomyslné „tlumiče“ případných nárazů. Čím více budete schopni držet vzpřímenou pozici, tím hlubší bude vaše dýchání a zvýší vaši aerobní kapacitu.

Pokud používáte sporttester, zásadně se vyhněte tzv. červené zóně. Pokud od úvodních metrů nasadíte zběsilé tempo, zadýcháte se a brzy začnou vaše nohy vadnout. Pokud jezdíte jen podle pocitu, snadno podle intenzity dýchání, hloubky dýchání a pálení nohou poznáte, zda jste tempo přepálili.

Jedete-li ve vyrovnané skupině a v úvodních metrech kopce se od vás kolegové či kolegyně oddělí, nepanikařte a držte tempo. Velmi pravděpodobně v druhé části stoupání zaplatí za přehnaný nástup, zatímco vy budete v pohodě.

Technika jízdy

Zatímco pro jednoho jsou skutečnou výzvou vrcholy, které zdolávají profesionálové při Tour de France či při maratónských bikových soutěžích v Alpách, pro druhého může jít o stoupání v kterékoliv zapadlé vísce v tuzemsku. Pokoření každého z kopců má však společný základ v podobě technické stránky jízdy a správného řazení. Pod každým kopcem si podřaďte. V případě delších a prudkých kopců se nebojte použít lehčí převodník. Čím těžší převod budete mít, tím rychleji vaše svaly zaplaví laktát, dojde k únavě a jízda bude způsobovat bolest.

Pokud vás čeká delší stoupání, snažte se zůstat v sedle s vyšší kadencí. Pokud nemáte kolo vybavené nejmodernějšími vychytávkami, snadno si spočítáte, kolikrát za minutu pedály otočíte. Jako optimální se uvádí kadence mezi sedmdesáti a osmdesáti otáčkami za minutu.

Zcela jednoduše lze pak tempo určit tak, abyste zvládali pravidelně dýchat a šlapání do pedálů bylo ve vašem podání "čisté a kulaté", tedy žádné trhavé pohyby. Čím agresivnější jízdu volíte, tím více zatěžujete svaly, šlachy a kolenní klouby, což je nežádoucí.

GENERÁLNÍ PARTNER SERIÁLU KOLO PRO ŽIVOT

Podobná sladká odměna na vás tam nahoře často čeká.

Doplňujte energii

Pokud zdoláváte prudké stoupání dlouhé pár desítek metrů, je daný bod bezpředmětný. Jestliže však bojujete s kopcem dlouhým několik set metrů nebo dokonce několik kilometrů, dochází k obrovským ztrátám glykogenu a tekutin. Tudíž mějte na paměti, že je důležité nepodcenit pitný režim a doplňování energie. Na správné stravování je vhodné myslet už v předstihu před nájezdem do kopce, aby žaludek měl čas potraviny zpracovat.

Trénujte kopce

Bez pravidelného tréninku se při jízdě v kopcích nezlepšíte. Nemá smysl se stoupáním vyhýbat. Čím více kilometrů v kopcích, tím budou vaše nohy reagovat lépe, snadněji budete umět najít rytmus a budete schopni určit pomyslnou červenou zónu, která je pro rekreační sport nežádoucí.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.