Sjezd terénem: jak na brzdy, správnou stopu a těžiště

Autor
Sjezd terénem: jak na brzdy, správnou stopu a těžiště

Sjezd terénem je proto oblíbenou adrenalinovou disciplínou i kratochvílí leckterého cyklisty i požitkáře. Na druhou stranu spousta cyklistů sjezd, a to ani lehčím terénem, nemusí. Většinou z důvodu strachu, obav a pochybností o svých jezdeckých schopnostech. Abychom si sjezd užili a zvládli ve zdraví, je dobré mít na paměti pár zásad.

Překonejte strach

První zásadou je nebát se. Strach, stres, strnulost a křečovitost těla jsou strůjci zbytečných chyb. Ale říct si to je jednodušší, než to tak skutečně cítit. Strachu ze sjezdu terénem se přirozeně zbavíme jen postupným zkoušením jízdy z kopce. Začneme sjezdem v mírném, jednoduchém a známém terénu a postupně přidáváme na rychlosti. Až když s námi takový sjezd už “nic nedělá” a jsme si svojí jízdou v něm maximálně jistí, přidáváme postupně na obtížnosti ve smyslu sklonu i náročnosti terénu, ve spojení s přidáváním rychlosti. Své síly ale nepřeceňujte a pokud si nejste jistí, radši z kola slezte včas a na bezpečném místě. Není to žádná ostuda. Na druhou stranu, jen postupným posouváním hranic překonáte svůj strach a sjezd se pro vás stane krásnou a osvobozující součástí jízdy na kole.

 

Tip: Pokud si nejste 100 % jistí svojí schopností vycvaknout tretru z nášlapného pedálu rychle a za jakékoliv situace, nejdříve trénujte sjezd na klasických pedálech v teniskách. Odpadne vám stres z toho, že na nečekanou situaci nestihnete dostatečně rychle zareagovat a spadnete nekoordinovaně, připoutáni ke kolu. Na výběr je také mnoho ochranných pomůcek zvyšujících vaší bezpečnost a eliminujících riziko zranění. Chrániče páteře, kolen, loktů - používají je i profíci.

Brzděte přiměřeně a s citem

Strach nám velí jet pomalu a hodně brzdit, mnohdy je to ale méně bezpečná varianta. Brzdit ve sjezdu je potřeba s rozumem a citem. Často je lepší nechat kolo jet. Váš stroj sjezd zvládá často lépe než vy, stačí ho nasměrovat na správnou stopu, zvolit přiměřenou rychlost a jet. Sami zjistíte, že je jednodušší, komfortnější, méně únavné a nakonec i bezpečnější, když se kola točí, než když se pomalu smýkají a nárazy trvají déle.

Při sjezdu je vždy důležité mít připravené 1-2 prsty na obou brzdových páčkách a brzdit oběma brzdami plynule, průběžně a s citem.

Výběr správné stopy je klíčový

Správně vést kolo terénem je při sjezdu váš hlavní úkol. Vy jste mozek vašeho kola a vy ho musíte nasměrovat na nejpřirozenější a nejsnazší možnou variantu trasy, mezi stromy, kameny a kořeny. Tak bude váš pohyb plynulejší, jízda bezpečnější a sjezd si užijete.

Váš pohled určuje, kam pojedete. Také jste si všimli, že když jste zafixovali svůj pohled na nějakou překážku na cestě jen proto, abyste se jí při jízdě určitě vyhnuli, tak jste na ní najeli? Dívejte se tam, kam chcete jet, ne na to, čeho se bojíte a čemu se chcete vyhnout. Volte radši přímější a plynulejší stopu, nežli kličkování v pomalé rychlosti. Menších překážek se nemusíte bát, vy a vaše kolo je bez obav umíte překonat.

Od vaší rychlosti se odvíjí to, jak daleko před sebou mapujete terén a vybíráte si stopu jízdu. V nepřehledném terénu a pomalé jízdě to může být 3 -5 m, ale čím víc rychleji jedeme, tím dál před sebe koukáme - ideálně 10 a vice metrů. Co máme pod koly nás zajímat nemusí, to už jsme viděli a jízdu jsme tomu přizpůsobili.

Pracujte se svým těžištěm

Těžiště by mělo zůstat stále ve stejné výšce jako je sklon svahu, který v daný moment přejíždíme. Stejně jako se mění terén, je potřeba měnit těžiště, posouvat ho v před a vzad pro správný rytmus a přítlak kol. Pro rychlejší reakci na změnu těžiště, lepší tlumení nárazů a také pro lepší výběr stopy, je mnohem lepší jet ze sedla či ve stoje. Při příliš velkém zatížení předního kola dochází k přenosu větší váhy na přední kolo a vidlici. Přední kolo by ale mělo zůstat spíše odlehčené pro lepší kopírování terénu a snížení nárazů, čímž eliminujeme i riziko letu přes řidítka při počátečním nárazu předního kola do překážky.

Čím prudší sjezd, tím více je potřeba posunout těžiště dozadu, klidně až za sedlo na úroveň výšky sedlové trubky. Ne vždy to musí být ale až úplně dozadu, v příliš velkém svahu pak hrozí riziko přepadnutí na záda.

Tip: Pro sjezd se hodí teleskopická sedlovka, která nám umožní za jízdy regulaci výšky sedla, poskytne nám víc prostoru pro pohyb a tím umožní jednodušší a rychlejší pohyb při práci s těžištěm.

 

Práce s končetinami je alfou a omegou sjezdu

Výběr stopy, regulace rychlosti a neustálá práce s těžištěm a tlumením nárazů pomocí kolen a loktů, to je sjezd. Buďte při sjezdu přiměřeně uvolnění a pomocí kolen se snažte odpružit většinu otřesů. Ruce mějte mírně protažené a lokty pružte v menším rozsahu. Řídítka držte pevně, ale ne křečovitě, ve snazších partií se trochu uvolněte a odpočiňte si. Vaše ruce musí být vždy připravené nepustit vaše těžiště k řídítkům a maximálně odpružit náraz.

Tip: Pro sjezd v náročném terénu se hodí kola s předním a zadním tlumičem a většími zdvihy, které poberou vice terénních nerovností, poskytují komfortnější a bezpečnější jízdu, a odpustí vám vice jezdeckých chyb.

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé