Deset tipů, jak přežít zimu v sedle kola

Autor

Podzim na kole má rozhodně své kouzlo, ale ne vždy si cyklisté užívají babího léta a úžasně zbarvené podzimní přírody. K podzimu zrovna tak a možná častěji patří i plískanice, přeháňky a jízda v blátivém terénu. Podzimní cyklistika je pak docela náročným testem odolnosti jezdce i materiálu. Aby kolo sloužilo tak, jak má, je potřeba věnovat patřičnou péči jeho údržbě a servisu pro poněkud drsnější podzimní romantiku v sedle kola.

Deset tipů, jak přežít zimu v sedle kola

Údržba kola se vyplatí

Ne nadarmo praví jedno tradiční české pořekadlo: Kdo maže, ten jede. Pro bezproblémovou jízdu v podzimních plískanicích to platí dvojnásob. A není to jen proto, že důkladné promazání řetězu, řazení a pohyblivých částí zajistí lepší pocit z jízdy. Především zabrání vodě a mokré břečce v tom, aby způsobily rychlé opotřebení a znehodnocení vašeho kola.

Asi jen málokomu se chce po návratu z podzimní vyjížďky „okořeněné“ lehkou terénní vložkou hned vrhnout na svůj bike a pořádně ho vypulírovat. Ale věřte, že je užitečné překonat se a věnovat čas jeho údržbě a očistě. Vyplatí se to!

Rozhodně se doporučuje kolo minimálně jednou za čas důkladně umýt. Stačí k tomu kbelík s vodou, hadr nebo smeták a normální štětec. Pokud použijete tlakové mytí, buďte zvlášť opatrní, protože se vám voda může snadno dostat do ložisek. Kolo otřete do sucha, případně nechte oschnout. Doporučuje se také občas vysunout a vyčistit sedlovku, protože i do ní se dostanou nečistoty a voda. Sedlovku také tu a tam namažte speciální a k tomu určenou vazelínou.

Důkladně očistěte řetěz

Dalším krokem je mazání, ale tomu ještě předchází důkladná očista a osušení – zbavte nečistot řetěz, přehazovačku, přesmyk, stejně jako zuby pastorků a převodníků. Jak na to? Minimem je očista za pomoci hadru. Do sevřené ruky vezměte hadr a několikrát jím projeďte řetěz. A udělejte to opravdu důkladně, aby na něm nezůstaly žádné zbytky bláta nebo předchozího mazání. Nicméně tento způsob není úplně ideální a jde spíše o provizorní řešení.

Určitě se vyplatí pořídit si speciální pračku, která se nasadí na řetěz, a ten se protáčením na volnoběh ve speciálním roztoku vyčistí. Výhodou je, že se nemusí řetěz demontovat. Po oschnutí řetěz znovu namažte – vhodné jsou oleje s teflonovou složkou, v nabídce jsou i oleje přímo určené do mokrých podmínek. Stejně tak se vyplatí pořídit si k tomu určenou kosmetiku, která dokáže lépe odstranit špínu a zjednoduší a urychlí vám práci.

Nezapomeňte opatrně a šetrně vytřít do sucha kluzáky odpružených vidlic a až poté je ošetřete k tomu určenými produkty. 

Cyklistika během pozdního podzimu a v zimních měsících má pochopitelně určitá specifika. Jaká pravidla a zákonitosti je třeba ctít?

Kvalitní oblečení

Klíčový faktor, při jehož splnění se vám hlavou nebude po celou dobu jízdy honit, jak velké je chladno. Mějte na paměti, že hlavní je mít oblečení odolné proti větru a vodě, abyste v sedle kola zůstali v suchu a teple. Pokud se odhodláte v zimních podmínkách na kolo vyrazit, odolejte pokušení navlékat se do přespříliš teplých svršků, které navíc nebudou funkční.

Pokud se bude teplo hromadit pod vaším oblečením, zpotíte se, oblečení bude mokré a radost ze sportu bude nulová. Dbejte proto pečlivě na skladbu a správné vrstvení oblečení.

Nezapomínejte na rukavice, protože prsty na rukou jsou nejvíce náchylné k prochladnutí. Pokud nemáte zimní tretry, používejte rovněž návleky na boty, aby zůstaly nohy v teple. Používejte čepici či čelenku pod helmu. A čiré brýle. Pokud si nejste jistí, zda máte dostatek oblečení, nebo naopak nejste příliš nabalení, prostě na pár minut zajděte ven. A pamatujte, že se v sedle kola do určité míry zahřejete.

Jídlo a pití

Nevyrážejte na kolo hladoví. Byť bude vaše jízda kratší, je příjem energie stejně důležitý jako na jaře či v létě. A přestože tělu dodáte kalorie, vždy mějte jídlo i pití u sebe. Jen je třeba pamatovat, že při nízkých teplotách některé tyčinky změní podobu v nezpracovatelný kámen, tudíž je potřeba umístit jídlo do místa, kde udržíte teplo, nebo zvolit kupříkladu energetický gel. A nezapomínejte pít! Přestože není zřejmé, že se pod vrstvami oblečení potíte, ke ztrátě tekutin dochází za jakékoliv teploty. Zastávka v kavárně je vítanou pauzou zimní jízdy, ale hlídejte čas, abyste zcela nevychladli a výsledek pauzy na zahřátí nepřinesl negativní efekt.

 

„Tím základním je to, na jakém kole jezdíme. Obecně platí, že nejvíce se foukají silniční kola – kolem 8 barů a výjimečně až 10 barů. Naopak horská kola se hustí pouze na 1,4 až 2,5 baru. Mezi tím se pohybují krosová a trekingová kola, která se foukají zhruba na 4 bary,“ vysvětlil cyklistický expert Pavel Čábelický.

Uvedené hodnoty se ale mohou lišit na základě dalších faktorů. Jakých? Zůstaneme-li u horských kol, záleží na terénu, do kterého vyrážíme, na podmínkách, na podkladu, na kterém se jezdí, na druhu a velikosti plášťů a na hmotnosti cyklisty. Roli samozřejmě hraje i to, jaký styl jízdy vyznáváte.

„Obecně zase platí, čím těžší a obtížnější terén, tím menší tlak v kolech. Pokud se jezdí opravdu v lese, v blátě, na kamenech a kořenech, pak se volí nejmenší tlak 1,4 až 1,5 baru. Je důležité vědět, v jakém terénu pojedu a reagovat i podle aktuálních podmínek. Často se setkávám se snahou pneumatiky přefukovat. A čím víc, tím líp. To je špatně – přefouknuté kolo nedrží stopu, je nepoddajné, odskakuje a hůř se ovládá,“ vysvětluje Pavel Čábelický.

 

Světla

Řada cyklistů používá světlo na kole už po celý rok. Na podzimní a zimní měsíce by mělo jít o samozřejmost pro každého, neboť v ponurých a zatažených dnech, kdy je slunce nejslabší, je třeba být na kole vidět. Investice do světýlek doplněných ideálně o blikačky a reflexní pásky vás rozhodně nezruinuje a získáte jistotu, že ani případný rychlý nástup tmy nezpůsobí problémy. Nezapomínejte před jízdou kontrolovat stav baterií u všech světelných zdrojů.

Zimní kolo

Podle množství kilometrů, které hodláte v zimě v přírodních podmínkách absolvovat, zvažte investici do druhého kola. V daných měsících je trénink o objemu a vytrvalosti, nikoliv o rychlosti. Proto stačí použití rámu s levnějšími součástkami, širšími pneumatikami a klidně i lehčími převodovými stupni, tudíž se lépe vyrovnáte s pomalejším zimním tempem. Pokud sáhnete po starém hliníkovém kole, které máte zašantročené v garáži či sklepě, počítejte s poklesem průměrné rychlosti. Ale až se na jaře vrátíte ke své „jedničce“, budete létat.

Pečlivá údržba

Bez ohledu na fakt, zda používáte „jedničku“ nebo zimní kolo, věnujte zvláštní pozornost řetězu, ozubeným kolečkům, lankům, nábojům a středovému složení. Snažte se pravidelně odstraňovat špínu, kontrolujte opotřebení ráfků a brzdových destiček, neboť vlhké počasí má na dané části neblahý vliv. Nečistoty z prosolených silnic mohou způsobit velké problémy, proto lanka pravidelně kontrolujte. Pečlivou údržbou minimalizujete mechanické závady.

Myslete na defekty

Jsou nedílnou součástí zimních jízd. Zákonem schválnosti platí, že čím horší počasí, tím je defekt pravděpodobnější. Zimní klimatické podmínky spojené s větrem, jako by přitahovaly na cesty kousky křovin a trny, navíc většinou v nejméně příznivém místě zvolené trasy. Nevyrážejte proto bez dvou rezervních duší a pumpičky. Pokud jedete ve skupině, rozhodně nespoléhejte na parťáky. A mějte na paměti, že použití nafukovacích „bombiček“ v teplotách kolem nuly není spolehlivé.

Správné pneumatiky

Úzké pláště nezaručují právě nejlepší přilnavost. Je proto vhodné na zimní měsíce kolo přezout. Zejména u silničních kol se vyplatí investice do plášťů, které jsou speciálně zpevněné pro jízdu v náročnějších podmínkách pro dané roční období.

Blatníky

V zimních měsících je jejich použití naprostou nutností. Váš zadek, záda i jezdec, který vás bude doprovázet, rozhodně montáž blatníků ocení. Bahno v obličeji, stejně jako gejzíry vody za mokrých podmínek rozhodně nejsou ničím příjemným.

Čekejte nejhorší

Než šlápnete u domu do pedálů, zkontrolujte počasí. Trasu plánujte s rozumem, aby odpovídala klimatickým podmínkám. Ideálně, aby v případě nenadálého rozmaru počasí bylo možné porci kilometrů zmenšit. Mějte u sebe nabitý telefon a peníze pro případ, že budete domů muset veřejnou dopravou nebo budete v kavárně čekat na odvoz od někoho z rodiny.

Využijte válce či trenažér

Když je počasí brutálně nepříznivé a vyjížďka v přírodních podmínkách nemyslitelná, trénujte na rotopedu nebo využijte válce.

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
Partneři211
Česká spořitelna
Balíkovna
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS
Marketingový partnerSport Invest