20. 5. 2019

Jak se stát lepším cyklistou? Jezděte efektivně, častěji, ve skupině a v kopcích

Cyklistika by za každých okolností měla přinášet radost a být zábavou. Pokud jezdíte na kole pravidelně a chcete se zdokonalit, je několik jednoduchých kroků, jak toho dosáhnout. Ať už máte jakýkoliv cíl, nestyďte se za něj. Jednoznačnou výhodou cyklistiky je, že čím více energie budete času v sedle trávit, tím více vám bude cyklistika vracet.

Jak se stát lepším cyklistou? Jezděte efektivně, častěji, ve skupině a v kopcích
PARTNEREM ČLÁNKU JE

Hodiny v sedle kola mohou být velmi rozmanité a pokud přistoupíte k alespoň částečné organizaci jízd, nikdy se nebudete nudit a neztratíte motivaci. Jak se tedy stát lepším, zdatnějším a silnějším cyklistou?

Buďte více v sedle

Více hodin v sedle kola během týdne představuje výzvu pro každého cyklistu z hlediska kreativity a organizování času. Nejsnadnější způsob, jak navýšit počet kilometrů na svém jednostopém stroji, je jízda do práce. A že není realizovatelné dorazit až do sídla firmy přes centrum města? Nezoufejte, i cesta ke stanici metra či tramvaje, kterou využijete k finálnímu přiblížení do práce, představuje porci kilometrů, které v součtu budou přínosem. Jdete s partnerkou na večeři k rodičům? Zkuste jí přesvědčit, ať cestu do cíle absolvuje za volantem vozu, následujte ji na kole a zpět už naložte kolo do kufru vozu či na střechu.

Jezděte bez bolesti

Za žádných okolností by vám jízda v sedle kola neměla způsobovat bolest. Existuje mnoho způsobů, jak veškerým potížím předcházet. Samozřejmě je skvělé mít kolo na profesionální úrovni, ale rozhodujícím faktorem je stejně ve finále vaše tělo. Proto je vhodné zkusit se v době, kdy nesedíte v sedle, zaměřit na zpevnění svalů v horní části těla, čímž se stanete silnějšími. Byť může jít o rutinu, strečink a posilování s vahou těla vede k odstranění mnoha bolestí. A věnovat se mu můžete prakticky kdekoliv.

Zamilujte si kopce

Mnoho lidí nenávidí jízdu do kopce. Ale ve skutečnosti je více důvodů proč jízdu ve stoupání milovat. Přestože vaše nohy kvílí při výstupu na vrcholy bolestí a plíce hoří, právě v kopcích se buduje síla nohou. A tím, že vás nutí jízda do vrchu k práci o něco těžší než obvykle, posilujete váš kardiovaskulární systém. Kopce navíc dávají vašim jízdám rozmanitost. Čím více kopců zdoláte, tím budete silnější. A současně zjistíte, který typ kopce vám nejvíce vyhovuje. Ideální je najít jedno stoupání, k němuž se budete v průběhu sezony vracet. Poskytne vám skvělý obraz posunu vaší výkonnosti.

Trasu na celodenní výlet je důležité dobře naplánovat. Nejtěžší kopce zařaďte na úvod dne a zkuste jízdu naplánovat i s ohledem na vítr, aby návrat domů probíhal po větru. Když budete mít na kolo celý den, nebudete se muset stresovat rychlostí.
Ne nadarmo se říká, že kopce jsou kořením cyklistiky.

Jezděte efektivně

Dosáhnout během vašich jízd vyšší průměrné rychlosti je možné, aniž byste museli vynaložit výrazně vyšší úsilí. Klíčová je efektivita jízdy. Hodně rychlosti můžete ztratit při zatáčení. Pamatujte si, že klíčové není, jakou rychlostí do zatáčky vjedete, ale jakou rychlost máte na výjezdu. Tudíž pokud přiletíte do ostré zatáčky a v poslední chvíli budete brzdit na sto procent, zpomalení bude citelné. Z hlediska rychlosti je vhodnější plynulejší příjezd, při němž nebudete muset vynaložit tolik energie na rozjezd kola.

Stejně tak je zbytečné brzdit v klesání v okamžiku, kdy vidíte, že plynule navazuje stoupání. A pokud jde jen o krátký horizont, nebojte se v klesání do pedálů zatlačit, protože se přes horizont přenesete, aniž bude třeba vynaložit extra úsilí.

Nenechte se ochromit hlaďákem

Cyklistika je jedním z nejnáročnějších sportů z hlediska výdeje energie. Proto přemýšlejte už před jízdou, kolik času v sedle prožijete. A věřte, že sportovní výživa nemusí automaticky znamenat konzumaci drahých doplňků. Banány, cereální tyčinky či obyčejný sendvič s marmeládou či nutellou zabalený do alobalové fólie obsahují spoustu snadno vstřebatelných sacharidů a lehce je dáte do zadní kapsy dresu. Pokud plánujete delší jízdu, mějte na paměti, že ideální je dopřát tělu šedesát gramů sacharidů za hodinu. První porci je vhodné pozřít po třiceti minutách.

Jezděte dlouhé trasy

Celý den v sedle kola vám přinese hodně kilometrů, udělá vaše nohy silnějšími a posílí i vaši psychiku. Je důležité si trasu na celodenní výlet dobře naplánovat. Nejtěžší kopce zařaďte na úvod dne a zkuste jízdu naplánovat i s ohledem na vítr, aby návrat domů probíhal po větru. Když budete mít na kolo celý den, nebudete se muset stresovat rychlostí. Jestliže jste se až dosud věnovali jen krátkým jízdám, bez ostychu si naplánujte pravidelné zastávky na občerstvení. Nebo prostě jen sesedněte, odpočiňte si a pár desítek metrů se projděte.

Nejezděte sám

Zkuste si domluvit častější tréninky ve skupině. Jednak vám čas v sedle při tréninkové jízdě rychleji uteče, nudné pasáže si zkrátíte „klábosením“ s parťákem. Není žádná hanba, pokud prožijete větší porci jízdy schovaní za někým z kolegů, protože pojedete blízko hranice své výkonnosti. V konečném důsledku půjde pro vaši výkonnost o krok kupředu.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.