Kde se na kole bojuje o nejvzácnější dlažební kostku?

Autor

Jestliže milujete cyklistiku v jakékoliv její podobě, během nadcházejících jarních týdnů je v kalendáři profesionálních cyklistů několik závodů, které nenechají nikoho chladným. A je zcela jedno, zda jste nadšenec, který zoceluje tělo na kole horském či silničním několikrát v týdnu, příznivec rekreačního ježdění s rodinou či jen velice pasivní cyklista, pro něhož jednostopý stroj představuje prostředek ke zpestření dlouhých letních dnů. Nadchází totiž období tradičních jarních klasik, jednorázových závodů mimořádné délky a náročnosti.

Kde se na kole bojuje o nejvzácnější dlažební kostku?

Na zahřátí je v kalendáři Strade Bianche. Nejde o monument, ale jarní klasika v Itálii si rychle získala obrovskou popularitu u závodníků. Bitva v Toskánku, kde se druhou březnovou neděli pojede i po nezpevněných cestách vysypaných jen bílým pískem, je v pelotonu velice prestižní. Před čtyřmi lety navíc tato klasika přinesla radost českým fanouškům, když triumf slavil Zdeněk Štybar. O čtrnáct dnů později pak odstartuje rovněž na Apeninském poloostrově série jarních monumentů. Jak vypadá pět největších a nejtěžších?

Milán-San Remo

295 km / 23. března

Jde o první velký závod sezony, proto poutá tolik pozornosti a připravuje fanouškům obrovské vzrušení. Letos se pojede už sto desátý ročník. Jde o nejdelší jednodenní podnik v profesionální kalendáři.

Mnohdy má přívlastek Sprinterská klasika, protože většina trasy vede po rovinatých úsecích s miniem stoupání. Nicméně dvacet kilometrů před cílem je zařazen výstup na vrchol Poggio. Čtyři kilometry dlouhý kopec s průměrným sklonem 3,7 procenta není nijak brutální, ale po bezmála tří stech kilometrech v sedle notně prověří znavená těla a nabízí šanci k útoku, z něhož se může zrodit vítězství. Tak jako v minulém roce, kdy zde o triumfu rozhodl domácí vrchař Vincenzo Nibali.

Kolem Flander

266 km / 7. dubna

Prvně se zde o slávu bojovalo sice už v roce 1913, ale i tak jde o nejmladší z monumentů. Zahrnuje sérii krátkých, ale velice ostrých kopců. Doslova ikonický je pro cyklisty šest set metrů dlouhý výstup Koppenberg, který má v nejtěžší pasáži sklon 22 procent. Nerovné dláždění navíc mnohdy nutí cyklisty seskočit a kolo prostě vytlačit. Ještě, než závodníci dorazí k tomuto vrcholu, musí pokořit kopce Kwaremont a Paterberg. První je dlouhý 2200 metrů s průměrným sklonem 4,2 procenta (maximum 11 procent), druhý sice měří jen 400 metrů, jenže průměrný sklon je 12,5 procenta (maximum 20 procent).

Síly závodníků navíc permanentně prověřují kostkové úseky, které neustále dávají příležitost k útokům a dělení pelotonu. Závod vždy nabídne fantastické drama. Přestože na seznamu vítězů jsou skutečné ikony cyklistiky, nikdo neovládl závod více než třikrát. Jasný důkaz, že Flandry nevyhrává nejlepší jezdec, ale je potřeba dokonalý koktejl taktiky, síly, týmové podpory a štěstí.

 

NEZAPOMEŇTE!

  • Na zadní straně startovního čísla si vyplňte tabulku se svými osobními údaji a kontaktem na osobu blízkou. Zjednodušíte tak práci zdravotníkům v terénu, kteří budou moci snáze kontaktovat váš doprovod.
  • Než se vydáte na cyklistické závody, nechte si před sezónou udělat preventivní zdravotní prohlídku, ať víte, co si můžete na kole dovolit.
  • Nikdy nejezděte na závod nemocní nebo zranění.
  • Užíváte-li pravidelně nějaký lék, nezapomeňte si ho pro jistotu vzít s sebou a upozornit na to na zadní straně startovního čísla.
  • Neriskujte a sjednejte si pro závod speciální zvýhodněné úrazové připojištění od pojišťovny Kooperativa, protože vaše úrazová pojistka se nemusí na organizované závody vztahovat.

 

Jízda na horských kolech přináší i riziko zranění. Zajištění zdravotnické pomoci je proto pro nás na prvním místě. V případě úrazu nebo jiných zdravotních obtíží je často nutné zajistit postiženému zdravotnickou pomoc v náročném terénu. Tu na našich závodech obstarává společnost CARDION. Jde o speciální mobilní zdravotnický systém se zdravotním personálem, který poskytne první pomoc v terénu. Poté zajistí rychlou přepravu zraněného k sanitnímu vozu. Připravena je také dobře vybavená ošetřovna s odborným personálem v zázemí závodu, která je k dispozici všem návštěvníkům našich akcí. V místech občerstvovacích stanic na trasách závodů si můžete vyžádat lékárničku se základním vybavením pro případ drobných poranění.

Záchranný systém Kolo pro život CARDION zahrnuje:

  • Odborný zdravotní personál.
  • Stan ošetřovny CARDION v zázemí se zdravotníkem po celý den.
  • Svozný zdravotnický systém, který disponuje technickým vybavením a personálem schopným poskytnout první pomoc závodníkům i v náročném terénu závodů horských kol (má např. čtyřkolky se svoznými vozíky pro zraněné a jejich kolo).

Telefonní čísla na KPŽ Záchranný systém KPŽ (ZS) jsou součástí potisku všech závodních čísel pro trasy A, B, C a D. Najdete je na přední straně u symbolu červeného kříže.

 

Paříž-Roubaix

257,5 km / 14. dubna

Peklo severu! Premiérově se jelo už v roce 1896 na oslavu otevření nového velodromu v Roubaix, kde se dosud finišuje. Tehdy se do bitvy s obrovskou porcí kilometrů vyráželo z centra Paříže, až v roce 1968 se start posunul do města Compiegne šedesát kilometrů severovýchodně od francouzské metropole. Po první světové válce vedla trasa podél bývalých frontových linií po mnohdy ještě nelítostnými bitvami rozervaných cestách, odtud přívlastek Peklo severu.

Hlavním znakem jsou úseky z dlažebních kostek. Ovšem nepředstavujte si kostičky, jak je znáte z center dnešních měst. Jde o kostky mnohdy z doby ještě před první světovou válkou, které jsou často poskládány nahodile, bez systému, hodně daleko od sebe a s rozdílnou hloubkou usazení do země. Celkem přitom závodníci musí protrpět na devětadvaceti úsecích 54,5 kilometrů. Jednotlivé sektory jsou podle náročnosti označeny hvězdičkami. Ty nejtěžší mají pět hvězd a řadí se mezi ně i obávaný Arenberský les.

V případě deštivého počasí jsou cesty pokryté blátem, což znásobuje zejména záludnost kostkových úseků. Ani sucho nepředstavuje výhru, protože cyklisté polykají prach, po němž rovněž hrozí na kostkách uklouznutí. Kvůli neustálému drncání cyklisté používají speciální kola i rámy. Mnozí si na řídítka nechávají dát dvě vrstvy omotávky. Při boji se záludnostmi uzoučkých cestiček musí navíc dávat pozor na desítky tisíc šílících fanoušků vstupujících často hodně do trasy. Na vítěze pak čeká prostá, ale všeříkající trofej: dlažební kostka!

Amstel Gold Race

240 km / 21. dubna

Prvním ze série Ardenských klasik. Je určen i pro vrchaře, protože profil je s ohledem na Nizozemsko velice kopcovitý. Pětapadesátý ročník se jako tradičně pojede po uzoučkých silničkách, které zahrnují množství krátkých a velice ostrých výstupů. Organizátoři netají, že záměrně vybírají co nejužší cesty, na nichž je složité kontrolovat vývoj závodu.

Dominantním místem je výstup na Cauberg. Nejen fanoušci z Nizozemska milují dvanáct set metrů dlouhý kopec s hladkým asfaltem v jinak převážně rovinaté zemi. Cyklisté kopec naopak nenávidí, protože jej mnohdy zdolávají v závodě i třikrát. Charakteristickým rysem je pach piva, jímž si tisíce příznivců krátí mnohdy už od pátku čekání na příjezd borců bojujících o slávu.

Lutych-Bastoň-Lutych

256 km / 28. dubna

Poprvé v historii se bitva v Ardenách, na níž drží historický rekord v podobě pěti triumfů Eddy Merckx, jela v roce 1892. Jde o nejstarší z velkých klasik. Většina stoupání je až v posledních sto kilometrech. Kopce jsou dlouhé, strmé a s blížícím se cílem, kdy únava kulminuje, doslova depresivní.

Přestože se jede až jako poslední z velkých klasik, mnohdy je provázena bídným počasím, což ještě zvyšuje utrpení účastníků. Jen těžko pak mohou závodníci vnímat takřka festivalovou atmosféru. Trasa je totiž v mnoha místech lemována živou hudbou a tisíce fanoušků pojímají vše jako obrovský jarní piknik okořeněný nezměrnou dávkou bolesti cyklistů v sedlech.

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria Tourism
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiCNC
Impuls
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS
Marketingový partnerSport Invest