Kompletní návod: Jak prodat nebo koupit ojeté kolo

Autor

Chcete si koupit kolo, ale nemáte dost peněz na nové? Uvažujete o výměně starého kola za nové nebo jeté kolo z druhé ruky? Poradíme vám, jak krok za krokem na to, abyste neprodělali a nelitovali, že jste se nevýhodně zbavili letitého parťáka nebo koupili nevyhovující stroj. Chcete prodat kolo?

Kompletní návod: Jak prodat nebo koupit ojeté kolo

JAK PRODAT OJETÉ KOLO?

 

1. Zorientujte se v aktuální cenové politice kol
2. Vyplatí se mi kolo prodat?
3. Stanovte cenu kola
4. Dejte kolo do pořádku, pak ho vyfoťte
5. Umístěte kolo do internetového bazaru
6. Zvýhodněte svůj inzerát
7. Odpovídejte na inzerát včas
8. Dohodněte si schůzku se zájemcem
9. Platba

 

1. Zorientujte se v aktuální cenové politice kol
Nejdříve ze všeho si udělejte přehled. Zjistěte si na internetu, za kolik se aktuálně prodávají podobná nebo nejlépe totožná bazarová kola jako je to vaše. Jistým vodítkem může být i cena nového kola, pokud je stále v prodeji. Zprůměrování nalezených cen by pro vás mělo být odrazovým můstkem při kalkulaci ceny vašeho kola.

2. Vyplatí se mi kolo prodat?
Pokud se vám zjištěné ceny zdají moc nízké, zkuste se ještě jednou zamyslet, jestli kolo přeci jen nevyužijete jako náhradní stroj do horšího počasí či na tréninky. Případně jestli ho nemůžete rozumně udat třeba v rodině nebo mezi kamarády.

3. Stanovte cenu kola
Buďte realističtí a soudní. Prodáváte kolo opotřebené a jeho aktuálnímu stavu by měla odpovídat i jeho cena. Na internetu se prodává obrovské množství kol, vaše cena musí být konkurenceschopná.

Příklad: Běžné horské kolo staré 5 let s pořizovací cenou 50.000 Kč prodáte zhruba za čtvrtinu, po jednom roce zhruba za 60 %, pokud je v perfektním technickém stavu. Pokud jste neinvestovali do pravidelných servisních prohlídek a komponenty stroje jsou opotřebované, prodejní cena bude o dalších pár tisíc korun nižší. 

Existují dvě skupiny kol, která na své hodnotě věkem tolik neztrácejí. Jsou to jednak sběratelské kousky a potom také kola dětská. Děti rychle rostou a potřebují kolo měnit s přibývající výškou častěji, a proto lze jejich kolo po jednom až dvou letech prodat s nižší ztrátou, zhruba za polovinu původní ceny.

V případě, že vás netlačí čas, nasaďte vyšší cenu, abyste mohli jít později s penězi trochu níž. Pokud naopak na prodej spěcháte, stanovte rovnou cenu nižší.

Popisek „Cena dohodou“ nedoporučujeme. Nejistota a nekonkrétnost může zájemce odradit. Raději proto uvádějte svou představu o ceně s poznámkou „cena k jednání“.

4. Dejte kolo do pořádku, pak ho vyfoťte
Než kolo nafotíte, snažte se odstranit všechny do očí bijící nedokonalosti. Nemá ale cenu neodstranitelné vady zamaskovávat, stejně se na to přijde. Především svého „oře“ dokonale umyjte a vyleštěte. Nablýskané a dobře ošetřené kolo vždy zaujme víc.
Fotografie prodává. Snímek je to, čím kolo zájemci prezentuje na prvním místě, proto jeho pořízení věnujte dostatek pozornosti. Fotografie by měla být ostrá a bez dalších rušivých elementů. Ideální je kolo fotot na silnici, trávě, opřené o zeď apod. Kromě celkového obrázku jízdního kola pořiďte i snímky zajímavých komponentů stroje.
Jak pořídit dobrou fotku:https://www.annonce.cz/blog/dobra-fotka-prodava-12-tipu-jak-na-ni.html

5. Umístěte kolo do internetového bazaru
Většina cyklistů neprovozuje svůj sport celoročně, jízda na kole je sezónní koníček. Proto se vyplatí inzerci zveřejnit v tu nejlepší chvíli, tj. před startem nové sezóny na jaře, koncem května a během června před letními prázdninami, kdy se rodiny chystají na prázdninové cyklovýlety a děti mají na cyklistiku nejvíce času, po sezóně – to bývají kola nejlevnější, a také před Vánocemi, kdy je kolo skvělým dárkem pod stromeček.

Přehled internetových bazarů, kde se kola nejlépe prodávají:
cyklobazar.cz
sbazar.cz
bazos.cz
dolekop.com
MTB bazar CZ/SK

zkuste i lokální eshopy nebo facebookové skupiny (např. cyklobazar atd.)

6. Zvýhodněte svůj inzerát
Ať inzerujete cokoliv, je to stejné. Pokud zájemci zjistí, že inzerce na portálu visí dlouho a klesá níž a níž podle toho, kolik nových anoncí v ní přibývá, ztrácí na atraktivitě. Znovu ji oživíte a pošlete zpět nahoru za pár korun, pokud si přikoupíte tzv. topovací body. Určitě se to vyplatí, stejně jako po nějakém čase text inzerce přepracovat a dodat nové fotografie, pokud o ni není velký zájem.

7. Odpovídejte na inzerát včas
Věnujte pozornost zadané inzerci a ohlasům na ni pravidelně, nejlépe okamžitě. Zájemce většinou odpovídá na několik nabídek najedou, takže často platí: Kdo dřív reaguje, ten dřív prodá.

8. Dohodněte si schůzku se zájemcem
Na setkání si udělejte dostatek času, v poklidné atmosféře se vždy lépe jedná, než v kvaltu. Nabízené kolo by mělo být v bezvadném stavu, postavené na vhodném místě. Znovu vyzdvihněte všechny jeho kvality.

9. Platba
S kupujícím se dohodněte na způsobu platby a předání kola.
a) Nejlepší pro obě strany je platba v hotovosti při převzetí kola. Kupující odejde s tím, pro co přišel. Prodávající má peníze okamžitě v kapse.
b) Platba může proběhnou také převodem, ovšem v takovém případě by prodávající měl předat kupujícímu kolo až poté, co dorazí platba na jeho účet.

V případě, že kolo prodáváte jako fyzická osoba na inzerát, můžete přiložit i doklad o nákupu kola a záruční list, případně doklady o servisování kola. Doklady ke kolu pomohou zvýšit jeho cenu a stvrzují, že kolo není kradené. Doporučujeme také sepsání kupní smlouvy s detailním popisem kola včetně všech poznávacích rysů a sériových čísel, jmény aktérů obchodu a cenou, jelikož jako kupující máte ze zákona nárok na dvanáctiměsíční záruku. Tu lze uplatnit jen když máte doklad o koupi.

Musím danit příjem z kola? 
Určitě vás potěší fakt, že pokud se jedná o nahodilý, nikoliv soustavný prodej osobních věcí, nemusíte mít živnostenské oprávnění a vaše příjmy nepodléhají zdanění.

Hodně štěstí při prodeji vašeho kola!

 

 

JAK KOUPIT OJETÉ KOLO?

A. Spočítejte si, zda se vyplatí koupit nové kolo nebo kolo z druhé ruky
Výhody nového kola
Nevýhody nového kola
Výhody při nákupu ojetého kola
Nevýhody ojetého kola


Výhody nového kola:
    1. Stroj je čistý, fungující a voní novotou
    2. Máte možnost výběru z více modelů, velikostí, konkrétních individuálních požadavků
    3. Čeká vás minimální investice do servisu v průběhu prvního roku
    4. Pokud chcete mít aktuální výkřik módy, techniky - musíte mít nové kolo
    5. Určitě lepší volba, pokud nemáte zkušenosti se servisováním kola
    6. Některé kamenné obchody vám vezmou ojeté kolo protiúčtem
    7. Kolo prodáte po roce s menší ztrátou než starší kolo (+ nemusíte ho servisovat po sezóně)

Nevýhody nového kola:
    1. Cena (nové kolo je vždy dražší)
    2. Bude vás mrzet každý nový škrábanec
    3. Nové kolo může využívat nové standardy, tzn., že komponenty mohou být v případě výměny dražší než ty, které se již nějaký rok používají
    4. V případě prodeje velmi drahého kola jeho cena padá strměji než při nákupu levného kola 

Výhody při nákupu ojetého kola:
    1. Cena: lze pořídit i lehce jeté kolo na lepších komponentech
    2. Při nákupu velmi levného kola prodáte kolo s menší ztrátou, než u drahého kola (cena u drahých kol klesá mnohem rychleji a více než u levných)
    3. Některé komponenty na starší kola lze sehnat ve výprodejích za lepší ceny

Nevýhody ojetého kola:
    1. Nemožnost výběru z více velikostí konkrétního modelu
    2. Nutnost investic do servisu, zvýšená kontrola komponentů
 + posezónní servis: vidlice, tlumič, výměna spotřebních komponentů: řetězu, pohonu, bowdenu, ložisek…
    3. Starší kolo může používat staré standardy a nákup náhradních dílů může být problematičtější
    4. Kolo může být opravdu past a bude náročné na servis.
 (čím složitější a jedinečnější kolo, tím dráže a obtížněji sehnatelné komponenty)
    5. Neznámá historie kola. Může jít i o kradené nebo bourané kolo 

B. Jak koupit ojeté kolo?

1. Ujasněte si, co chcete. Za jakým účelem si kolo kupujete
2. Zjistěte, jakou velikost kola přesně potřebujete
3. Zorientujte se v cenách ojetých kol
4. Kde kolo koupit
5. Na co si dát pozor?
6. Pomoc kamaráda znalce

1. Ujasněte si, co chcete. Za jakým účelem si kolo kupujete
Nenechte se zlákat krásnými obrázky kol v inzerátech, které byste nevyužili. Určitě už víte, jestli víc jezdíte na silnici, do terénu nebo na výlety s rodinou, podle toho vyberte i typ kola.

2. Zjistěte, jakou velikost kola přesně potřebujete
Nejdřív musíte vědět, na jakém kole se vám nejlépe pojede, jaké kolo je pro vás zdravé a bude vám sedět, tj. jaká velikost rámu je pro vás ta jediná správná.

Tabulka s velikostí kol  https://apache-bike.cz/cs/jak-vybrat-velikost-kola 

3. Zorientujte se v cenách ojetých kol
Zjistěte si na internetu, za kolik se právě teď prodávají bazarová kola. Hned na začátku zužte výběr tím, že si určíte cenovou hladinu, nad kterou nejste ochotni jít. Zvolte si také konkrétní velikost a modely kol, které vás zajímají.

4. Kde kolo koupit
Primárně by vás měl zajímat původ kola a jeho technický stav.
Ojeté kolo kupujte od konkrétní osoby nebo raději v autorizované prodejně než v zastavárně.
Velmi výhodné je kupovat ojeté kolo z dobře zavedených půjčoven kol, kde kola nejsou tak opotřebovaná a jsou po celý rok dobře servisovaná.

Aktuální nabídka kol z Půjčovny Kolo pro život 2019

Ujasněte si, jak daleko se vám vyplatí pro kolo dojet, pohonné hmoty také nejsou zadarmo.
Nevybírejte jen podle ceny. Pokud chcete mít jistotu, že do kola nebudete muset už nic investovat, dejte přednost zrepasovaným kolům a kolům po servisu.

Přehled internetových bazarů, kde se kola nejlépe prodávají:
cyklobazar.cz
sbazar.cz
bazos.cz
dolekop.com
MTB bazar CZ/SK

zkuste i lokální eshopy nebo facebookové skupiny (např. cyklobazar atd.)

5. Na co si dát pozor?
a) Stáří kola
b) Co prohlédnout před nákupem
c) Při koupi použitého kola se nebojte prodávajícího na kolo důkladně zeptat
d) Pozor na kradená kola


a) Stáří kola – rok výroby 
Většina kol ztrácí každým rokem na ceně, výjimku tvoří sběratelské kousky, u kterých naopak platí: Čím starší, tím cennější. Modelový rok/rok výroby dá tušit co by kolo mohlo mít za sebou. Je to stejné jako u aut.

b)Co prohlédnout před nákupem:
Kolo musí být čisté. Už proto, aby šlo posoudit, zda na rámu nejsou praskliny a jiné deformity. Pravidelná péče o kolo se vždy projeví na lepším stavu kola. Pozor na rez a bláto. Svědčí o špatném skladování kola ve vlhkém prostředí nebo o nepořádnosti majitele, který se neobtěžoval kolo mýt a vysušit.

Zaměřte se nejdříve na rám, potom na vidlici, tlumič a kliky
Rám
je základem každého kola. Klidně si s sebou na prohlídku vezměte lupu a hledejte ho pečlivě, zda nemá nějaké mikropraskliny. Běžné oděrky nevadí, ale pokud najdete na rámu prasklinu, je celý stroj dobrý už jen na díly. Pokud kontrolujete kolo z lehkých slitin, podívejte se na známky rzi nebo bublání barvy, které by mohly naznačovat korozi. Kolo mohlo být také účastníkem havárie, proto u ocelových a duralových rámů zkontrolujte pohled zezadu, jestli nedochází ke křížení nebo rám neutrpěl po čelním nárazu vepředu bouli nebo nemá prolákliny.

Uchopte zadní kolo a zkuste s ním zacloumat do stran, poznáte tak případné vůle v náboji nebo vůle v čepech rámu, pokud prohlížíte celoodpružené kolo.

Pečlivě prohlédněte vidlici (její upevnění do rámu musí být těsné), představec a místa spojů. Kolo nadzvedněte za řídítka do výšky a pusťte zpět na zem – řízení by při tom nemělo tlouct.
Také odpružená vidlice musí být těsná, nikde by neměl unikat žádný olej.       
Prodávajícího se zeptejte kdy byl naposledy proveden servis vidlice. Vidlici je nutné pravidelně servisovat. U vzduchových vidlic a tlumičů stárne gumové těsnění, je zvykem měnit těsnění, stírací kroužky, neboli gufera a olej minimálně jednou ročně.
Překontrolujte funkci odpružení vidlice i tlumiče. Vše by se mělo pohybovat volně a neměly by se ozývat kovové zvuky, rány, ani drhnutí.

To samé platí o teleskopické sedlovce, zeptejte se na poslední servis. Vyzkoušejte funkci a hladký chod. Překontrolujte lanko, bowden, nebo hadici. Zkuste vůli sedlovky zakvrdláním se sedlem. A dejte pozor na pružení u hydraulické teleskopické sedlovky. Pokud selovka nedrží výšku, případně pruží, musí se provést servis.

Na kole jsou dvě věci, které musí dokonale fungovat. Hlavové složení, tedy upevnění vidlice do rámu a středovésložení, tedy upevnění klik. Ani kliky, ani vidlice nesmí mít vůli, ale musí se hladce točit.

Uchycení u tlumiče by nemělo mít vůli, neměl by vydávat žádné zvuky. (Chytněte tlumič do ruky a zkuste s ním zacloumat …)

Podívejte se i na zámek sedlovky a zkontrolujte, jestli na lyžinách sedla nejsou praskliny.

Zkontrolujte spolehlivost brzd a řazení
Brzdy by se měly pohybovat volně a bez odporu. Při brždění byste neměli cítit škubání, nebo vůli v hlavovém složení. Na mechanických brzdách zkontrolujte stav lanek a bowdenů. U hydraulických brzd zkontrolujte hadice, zda nejsou přelomené, porušené. U brzd také zkontrolujte míru opotřebení brzdových špalků nebo destiček. U hydraulických brzd zkuste, jestli není systém zavzdušněný, poznáte to tak že brzdy nemají sílu zabrzdit, nebo se páka propadá. Nikde by také neměl unikat žádný olej. Mechanické brzdy si dokážete nejspíš seřídit sami, ale odvzdušnění hydraulických brzd nechte raději na profesionální servis.
Zkontrolujte, zda kolo přehazuje na všechny převody, zkontrolujte zda je patka přehazovačky rovně.

Řetěz, převodníky, kazety
Řetěz by neměl být vytahaný, jinak ho budete muset vyměnit. To samé platí o kazetě a opotřebovaných ozubených kolečkách převodníků. Nebojte se prodávajícího zeptat, kdy naposledy měnil řetěz, kdy měnil kazetu a kolik má na kole najeto. Řetěz by se měl ideálně měnit po každé sezoně nebo po každých ujetých 800 - 1000 kilometrech. Vyzkoušejte při jízdě, jestli řetěz na některých převodech "nestřílí". Kolo nadzvedněte za řídítka do výšky a pusťte zpět na zem – řízení by při tom nemělo tlouct. Ideální je řetěz překontrolovat měrkou.

Výměna řetězu: 

Výplety a vycentrování
Mrkněte na výplety, jestli jsou dráty napnuté a jestli nejsou někde prasklé. Kola by se měla točit bez drhnutí, ráfek by neměl být rozcentrovaný a neměl by tvořit „osmičku“. To by totiž znamenalo, že budete muset nechat kola nechat vycentrovat, nebo v horším případě nechat přeplést.

Obutí (pneumatiky)
Pokud kupujete kolo se starými plášti počítejte s vícenáklady za nové pláště a duše. Pláště by neměly být popraskané, zejména po stranách. Vzorek pneumatik by měl být viditelný, neměl by být sjetý dohladka. 

c) Při koupi použitého kola se nebojte prodávajícího na kolo důkladně zeptat.
Proč kolo prodává? Jaká je jeho historie kola? Kde kolo koupil? Bylo někdy bourané? Jak často bylo servisované? Kdo servis nebo opravu provedl? Kolik má najeto? Atd., atd. 

Nezapomeňte, že kupujete ojeté kolo, abyste ušetřili. Pokud ojeté kolo vyžaduje více oprav, bude to vyžadovat investici kterou je nutné přičíst k ceně kola. K relativně levným tzv. spotřebním komponentům patří řetěz, pláště, destičky, gripy, kazeta, a pak lanka a bowdeny.

d) Pozor na kradená kola
Nekupujte kola, u kterých máte podezření, že jsou kradená! Koupě kradeného bicyklu, ať už nevědomá či vědomá, je velmi riziková: o kolo můžete v případě prokázání původu kola přijít, a to samozřejmě bez finanční náhrady.

Na zakoupené kolo žádejte paragon s výrobním číslem rámu (sériová čísla rámů bývají většinou vyražena zespodu na středu kola), které by mělo být v celostátním registru Policie ČR, případně doklad o koupi kola a záruční list. Ptejte se na doklad o kontrole technického stavu kola v servisech a dokladech o opravě kola. Nespokojte, aby na paragonu byl uveden text typu: „MTB kolo“ (na paragonu by měl být uveden přesný typ kola, velikost, barva, výrobní číslo), nenechte se ošálit speciální slevou. Nezvykle nízká cena kola věští vždy něco podezřelého.

6. Pomoc kamaráda znalce
Nestyďte se poprosit kamaráda, který se v kolech vyzná, aby vám s výběrem a kontrolou kola pomohl. Laikovi může spousta důležitých maličkostí uniknout. Ne nadarmo se říká, víc hlav víc ví.

Přejeme vám hodně štěstí při nákupu kola!

 

 

 

 

 

 

 

Co udělat s kolem po sezóně?
Autor

Jestli nepatříte mezi celoroční vyznavače cyklistiky a v zimě nejezdíte, nastal čas kolo zkontrolovat, provést základní servis a miláčka přes zimu uložit tak, abyste s ním na jaře měli co nejméně práce.

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé