Bike, nebo silnička? Co všechno zvážit při výběru kola
• Autor Tým Kolo pro životDo přírody jen na horském kole
Jedním z klíčových faktorů je lokalita, v níž budete trávit v sedle nového cyklistického mazlíčka nejvíce času. Pokud bydlíte uprostřed hvozdů obklopeni bikovými stezkami, nemá smysl investovat do silničního kola. To je primárně určeno pro jízdu po zpevněných komunikacích.
Horské kolo má masivnější rám a široké pneumatiky, které umožňují jízdu i ve velmi těžkém terénu, nezřídka měkkém či podmáčeném, čemuž jsou uzpůsobeny i převody. Tudíž pokud přijedete po stezkách pro kamzíky uprostřed lesů na úpatí stojky děsivého sklonu, na bikovém stroji ji s vysokou pravděpodobností bez větších obtíží zdoláte.
Silniční kolo pro sportovce
Silniční kola jsou osazena mnohem těžšími převody, jízda do prudkého kopce se pak pro méně trénované sportovní nadšence stává skutečným oříškem. Pneumatiky jsou úzké, tudíž stabilita logicky není srovnatelná s bikovým speciálem.
Nezpochybnitelnou výhodou horského bicyklu je fakt, že pokud vyhledáváte trasy vyloženě mimo silnice, nepotkáte se s automobily. Logicky tudíž nehrozí nebezpečí, že vás srazí vůz. Byť se osvěta výrazně zlepšila, není žádným tajemstvím, že stále mnoho řidičů je na cyklisty ve vozovce značně alergických a s gustem si dopřává průjezdy v těsné blízkosti milovníků cyklistiky brázdících asfaltové komunikace.
Řada příznivců bikingu argumentuje i čistým ovzduším v lese bez výfukových plynů, nicméně pokud zrovna nebydlíte v srdci některého z tuzemských měst, nejde o zásadní problém ani v případě silniční cyklistiky. A vyjížďka v lesích Křivoklátska, Šumavy, Beskyd či dalších atraktivních lokalit představuje vítané oživení pro každé plíce bez ohledu na zvolený druh kola.
Adrenalin zažijete na obou
Jestliže někdo argumentuje nedostatkem adrenalinu při jízdě na silničním kole, jde jen o chabý argument. Maximální rychlosti na „silničce“ jsou rozhodně vyšší, i na amatérské úrovni se nejvyšší hodnoty snadno šplhají přes osmdesát kilometrů, přičemž jízda ve skupině či po kostkových úsecích, které číhají i na nejméně očekávaných místech, rovněž představuje notný přísun adrenalinu. A pokud shodou nešťastných okolností spadnete na silnici, s vysokou pravděpodobností se vám dostane v případě potřeby pomoci velmi brzy, zatímco pád na odlehlém místě v lesích může představovat výrazný problém.
Značnou výhodou silniční cyklistiky, kterou podle statistik prodejců v poslední době stále častěji oceňují zejména ženy, je relativní čistota. Pro zástupkyně něžného pohlaví je fajn, když kromě potu z dřiny po minutách v sedle, nemusí řešit, zda jsou od hlavy až k patě zamazané mazlavým blátíčkem, nemluvě pak o očistě a údržbě kola.
S bajkem se na silnici nadřete
Pokud má cyklistika představovat relaxaci, ticho a samotu najdete nejen na horském kole, ale i v sedle silničního. Rovněž v dosahu měst se najdou asfaltové cesty, které jsou minimálně využívané. Je pochopitelné, že pro cyklisty toužící po meditaci na kořenech a skaliskách nepředstavuje silniční kolo vhodný nástroj. Nicméně taková jízda zcela upřímně není už prostředkem meditace, ale skutečného fyzického drilu.
Mnohdy se stává, že cyklisté při volbě ukážou na bikové kolo, přičemž následně stráví stejně většinu času na cyklostezkách či silnicích. Jízda je pro ně však vyčerpávající, protože široké pneumatiky určené do drsného terénu si žádají vynaložení mnohem většího fyzického úsilí v důsledku většího valivého odporu, jízda je pomalejší. Silniční kola jsou z pochopitelných důvodů vyráběna z lehčích materiálů, osazena komponenty, jejichž hmotnost není tak vysoká.
Než tedy naberete směr k oblíbenému prodejci, důkladně zvažte všechny faktory, které se promítají do hodin, jež hodláte cyklistice věnovat. Nezdráhejte se použít klasickou metodu sepsání pozitivních i negativních bodů hovořících pro horské kolo, či silniční. A vždy mějte na paměti, že čas v sedle jakéhokoliv typu kola, by vám měl přinášet potěšení.