Gravel bike udělá z nudných cest pestrou paletu zážitků
• Autor Tým Kolo pro životPředem přihlášení si vyberou prezenční místo dle trasy
a přiděleného startovního čísla. Zde obdrží sáček se
startovním číslem s nalepeným čipem, fazetami a lístky
na jídlo, pití a do tomboly.
Registrovaní na místě zaplatí příslušnou částku u okénka
pro Příchozí, kde obdrží výše zmíněný sáček.
Gravel bike není přesně definován, tudíž u různých výrobců můžete narazit vlastně na odlišnou podobu kola. Zcela zásadní předností je univerzálnost či všestrannost kola, které je s ohledem na nejčastější užití mnohými cyklisty nazýváno jako štěrkolet. Jde vlastně o „silničku“ schopnou obstát i v terénu.
Gravel není jen krátkodobá móda
Historie gravel biků je stará jako cyklistika sama, neboť podle dostupných záznamů už mezi prvními koly figuroval stroj podobný dnešnímu silničnímu bicyklu s širšími plášti. Nadšenci, zejména pak milovníci silniční cyklistiky, si doma „druhá“ kola upravovali v rámci vlastní zručnosti, aby v nečase či tréninkovém mezidobí mohli užívat jízdu na nezpevněných cestách.
Výrobci se ideálů chytli a začali nabízet modely, které eliminují terénní nerovnosti a současně garantují určitý komfort v podobě vzpřímenějšího a pohodlnějšího posedu.
Charakteristické pro gravel bike jsou následující body:
- jde o stroj s širokými plášti mnohdy přesahujícími limit mezinárodní cyklistické federace pro cyklokrosová kola (33 milimetrů)
- přední i zadní vidlice je širší právě kvůli velikosti pneumatik
- je těžší, robustnější a pevnější, aby lépe odolal při jízdě v terénu
- odlišná geometrie si dává za cíl pohodlnější posed ve srovnání s klasickým silničním kolem
- má více položenou vidlici, při dosažení vyšších rychlostí je tudíž stabilnější
Jednoznačnou výhodou gravel biku ve srovnání s horským kolem je dynamičtější jízda. Samozřejmě narazíte na určité limity, které pro MTB neplatí, ale na druhou stranu stezky, kde se v sedle horského kola zalykáte nudou, ale na kole silničním jsou nepokořitelné, se na gravel biku stanou zábavnými a přinesou pestrou paletu zážitků.
Je samozřejmě jen na každém z uživatelů, do jakého terénu se na gravel biku odváží, nicméně je třeba pamatovat na pevné vidlice, s nimiž nelze absolvovat vše, co na kole horském. Zdolávat kořeny, kameny a kozí stezky v odlehlých oblastech pochopitelně možné není.
Samozřejmě je přípustné nasadit na gravel bike hladké pláště nebo dokonce použít galusky, čímž „vyrobíte“ silniční kolo a klidně si můžete užít vyjížďku po asfaltu, nicméně se musíte smířit s omezením rychlosti, aerodynamiky a požitku z akcelerace.
Jde vlastně o ideál pro milovníky cyklistiky, kteří volí spíše štěrkové cesty, nevyhledávají dramatická stoupání či klesání v krkolomných terénech a doma mají buď kola treková, nebo střídají silniční a MTB.
Cyklokrosové kolo? Kdepak
Platí, že gravel bike není klasickým cyklokrosovým kolem, za které je mnohdy považován, neboť není primárně stavěn na přibližně hodinu trvající závod, ale na jízdu umožňující strávit v sedle klidně i několik hodin nebo několikadenní výlet. I proto si výrobci hrají při výrobě rámů s milimetry, aby uspokojili přání zákazníků.
Pokud jste požitkáři, na horském kole se hlavně kocháte krajinou a volíte stezky či nezpevněné cesty, které jen občas krapet vyšperkujete několikaminutovým adrenalinovým zpestřením v lese, a současně si rádi čas od času dopřejete radost z rychlosti, ovšem úzkostlivě se vyhýbáte silničnímu ruchu, rozhodně je gravel bike dobrá alternativa.