7. 11. 2018

Spinning, trenažér či stacionární kolo? I doma lze absolvovat kvalitní přípravu

Nevypadnout z rytmu a zažitých pohybových stereotypů spojených s cyklistikou během zimních měsíců? Zatímco v minulosti bylo nutné s příchodem zimy buď kolo oželet nebo absolvovat hodiny v sedle v často nelidských podmínkách, současná doba nabízí mnoho možností, jak se na další cyklistickou sezónu připravit i v domácích podmínkách.

Spinning, trenažér či stacionární kolo? I doma lze absolvovat kvalitní přípravu
PARTNEREM ČLÁNKU JE

Na trhu je nepřeberné množství rotopedů, stacionárních kol, trenažérů, válců a pro jedince, kteří nemají vůli dřít o samotě doma jsou v dosahu několika málo kilometrů připraveny lekce spinningu. Která z kategorií je pro vaši zimní přípravu a udržení kondice nejvhodnější?

Spinning

Zásadní výhodou je skutečnost, že trénink v kolektivu a s hudebním doprovodem rychle uteče. Lekce pod vedením instruktora trvá v rozmezí padesáti až šedesáti minut. Jezdec si volí zátěž podle svých možností, tempo určuje rytmus hudby. Hodně pochopitelně záleží na kvalitě lektora. Pro skutečně trénované cyklisty s vysokou kondicí nepředstavuje taková porce většinou dostatečnou zátěž.

Nevýhodou je, že lekce probíhají v místnostech, kde je většinou velké horko a vysoká vlhkost. Vyšší produkce potu je pak většinou dána nikoliv tak intenzivním tréninkem, ale okolními podmínkami. Před každou jízdou musíte štelovat posed, navíc sedlo bude výrazně odlišné proti vámi běžně používanému.

Každopádně pomocí intervalů, které jsou hlavní náplní spinningových lekcí, se určitě budete zlepšovat. Doporučenou „dávku“ tvoří dvě až tři hodiny týdně.

Rotoped

Rotoped slouží ke kondičnímu i rehabilitačnímu cvičení. Nevýhodu je omezení z hlediska nastavení výšky sedla a řídítek. Sportovci vyšší postavy nemohou držet tělo ve správné pozici.

Při výběru je důležité řídit se několika základními parametry. Prvotním ukazatelem je výška a váha uživatele. Rotopedy nejsou tak bytelné, v případě lidí s větší a mohutnější postavou nejsou příliš stabilní.

Na trhu je nepřeberné množství rotopedů, stacionárních kol, trenažérů, válců a pro jedince, kteří nemají vůli dřít o samotě doma jsou v dosahu několika málo kilometrů připraveny lekce spinningu.
Spinning je oblíbeným skupinovým cvičením.

Rozlišovacím faktorem je brzdový systém, který může být čelisťový nebo magnetický, napájení je akumulátorové nebo ze sítě. Různé možnosti jsou i z hlediska ovládání zátěže. Tu lze regulovat buď ručně, nebo elektronicky. Druhá varianta je příznivější, neboť lze naprogramovat požadovanou trasu, na níž rotoped přidává zátěž podle zadaného profilu.

Z hlediska konstrukce je dobré volit gelové sedlo, které je nastavitelné nejen nahoru a dolů, ale nabízí možnost posunu dopředu i dozadu. Čím kvalitnější rotoped, tím spíše disponuje pojízdnými kolečky, seřizovacími nožičkami či pedály se zabudovaným upínacím systém. Základní rámy jsou plastové, pro potřeby skutečného tréninku takový rotoped nevyhovuje.

Všechny rotopedy nabízí měření rychlosti, ujeté vzdálenosti, spotřeby kalorií a čas strávený v sedle. S rostoucí cenou jsou k mání i rozličné předprogramované tréninky, které se liší podle cíle přípravy (hubnutí, rozvoj kondice, apod.).

Stacionární kolo

Hlavní předností je vysoká odolnost. Na trhu je obrovské množství druhé tohoto typu kol od základních za několik málo tisíc korun, až po nejsofistikovanější za desítky tisíc korun.

Trénink na nich se velice podobá přípravě v reálných podmínkách. Nabízí přednastavené programy i manuální ovládání zátěže, tudíž je možné simulovat jízdu do kopců i po rovinách. Disponují velkou možností nastavení posedu, některé kvalitnější dokonce i výměnou sedla za vaše vlastní. Lépe vybavené stroje pak mapují nejen absolvované kilometry a dobu v sedle, ale i srdeční frekvenci či výkon ve wattech. Samozřejmostí jsou pedály vybavené upínáním SPD. Převod může být řetězový nebo řemenový, důležité při výběru je pamatovat na možnost nastavitelnosti řídítek i sedla.

Trenažéry a válce

Spousta cyklistů využívá pro trénink trenažér (ergometr). Zásadní výhodou je, že můžete použít kolo, na které jste zvyklí. Vlastní stroj jen upnete do trenažéru, nemusíte řešit posed. Základní ergometry jsou k mání už od pár tisíc korun. Ty špičkové nabízí možnost synchronizace s počítačem, máte tudíž k dispozici kadenci, zátěž či rychlost. Žhavou novinkou je propojení s aplikací zwift, která umožňuje virtuální trénink.

Základní verze trenažérů je velice hlučná, vyšší investicí dosáhnete na magneticky či elektromagneticky bržděné trenažéry, naprostou špičku pak představují z hlediska hlučnosti trenažéry s olejovou lázní. Zatímco základní řady jsou ovládány pomocí páčky na řídítkách, u nejvyšší kategorie se zátěž volí pomocí elektroniky přes displej.

Zkušení cyklisté pak využívají válce. Pro začátečníky jsou však první hodiny na tomto zimním doplňku velice náročné. Je třeba získat jistotu, aby nedocházelo k nežádoucímu „vystupování“ z kola během tréninku. Za trpělivost však budete odměněni. Kromě nárůstu kondice si zlepšíte techniku šlapání či ovládání rovnováhy. Levnější varianty jsou k mání do třech tisíc korun.

Příklad domácího tréninku

Pro zlepšení schopnosti spurtovat slouží kupříkladu lekce, kdy jedete 15 vteřin na maximum při převodu, který používáte při sprintu, následují 2 minuty a 45 vteřin pro regeneraci na minimální zatížení. Vše by se mělo desetkrát opakovat.

Máte-li v programu delší trénink, je možno zařadit následující cvičení: 55 min. na 65-70% maximální tepové frekvence - 5 minut lehký převod - 40 min. na 70-75% - 5 minut lehký převod - 25 min. na 75-80% - 5 minut lehký převod - 10 min. na 80-85% - 5 minut lehký převod.

Pro pokročilejší je pak k mání trénink, kdy nohy budou skutečně kvílet bolestí. Zvolte převod, kdy budete cítit zátěž, ale současně udržíte kadenci 90-100 otáček za minutu: 10 min. na 75-80% maximální tepové frekvence - 5 minut na lehký převod, 2x 5 min. na 80-85%, mezi sériemi 60 vteřin na nejlehčí převod - 5 minut na lehký převod - 3x 2 min. na 85-90%, 30 vteřin mezi sériemi na nejlehčí převod - 5 minut na lehký převod - 6x 1 min. na 90-95%, 30 vteřin mezi sériemi na nejlehčí převod - 5 minut na lehký převod.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.