19. 12. 2017

Základní nastavení kola

Nastavení kola má zásadní vliv na jízdu, a to jak na techniku naší jízdy, výkon, tak i na pohodlí při jízdě. Správné nastavení posedu je soubor drobností, které je nutno poskládat dohromady, aby vytvořily funkční celek. Možná vás tato informace překvapí, ale není to jen o tom, jak moc si zvednu sedlo.

Základní nastavení kola

Kdo to myslí s ježděním na kole opravdu vážně, chce se posunout výš a vydolovat ze sebe maximum, pro toho je rada jasná: zajděte ke specialistovi na správný posed na kole. Také ale musíte počítat s investicí 3 až 5 tisíc korun do správného nastavení, např. BG fit, nebo ReTul. Není to malá investice, ale vyplatí se. Pro vrcholové cyklisty je to nezbytnost.

Pro začínající cyklisty přidáme pár rad, jak si kolo nastavit, abyste na něm neseděli jako za stolem.

Výška sedla

Nesprávná výška sedla vás může připravit nejen o podstatnou část výkonu, ale navíc i uškodit vašemu zdraví.

Sedlo příliš vysoko

V takovém případěse nedá udržet kruhový pohyb při šlapání, docházík posouvání po sedle ze strany na stranu a pravděpodobně se záhy dostaví bolesti zad. Přetěžují se lýtka a neefektivně zatěžují stehenní svaly. Navíc se připravujeme o výkon.

Sedlo příliš nízko 

Nadměrným ohýbáním kolen docházík jejich přetěžování, naopak minimálně se zatěžují lýtkové svaly.

Základní nastavení 

Postavte se vedle kola a nastavte sedlo do výšky svého kyčelního kloubu. Pak na kolo usedněte, rovně se posaďte, jeden pedál dejte co nejníže a pak na něj položte patu. Noha by v této pozici měla být úplně napnutá. Důležité je, abyste zůstali rovně sedět na sedle a nepřetáčeli se na stranu. Pokud není noha napnutá nebo nemůžete dosáhnout patou na pedál, upravte výšku sedla. Toto je základní nastavení výšky sedla. Při jízdě šlapete přední částí nohy. Tím dojde k jejímu prodloužení a noha je při šlapání mírně pokrčená.

Předozadní pozice

Je hodně opomíjená, ale o to důležitější. Pokud sedíme moc za osou otáčení, obíráme se o správnou funkci svalů a šlapání je neefektivní. Pokud jsme zase příliš vpředu, přetěžujeme kolena.

Základní nastavení

Sedněte si na kolo, dejte si vodorovně nohy a z kolene přední nohy spusťte kolmici dolů. Ta by pak měla procházet osou pedálu.  Pokud jste mimo osu, upravte si sedlo dle potřeby dopředu, nebo dozadu.

Délka kola a pozice řídítek

Bolí vás na kole záda? Dejte si řídítka výše, by mohla znít odpověď. To je ale největší omyl. Čím více se na kole narovnáme, tím méně má naše páteř možnost pohlcovat rázy od kola a tím rychleji nás budou bolet záda. A o sedací partii ani nemluvě. Ležet na kole ale také není to nejlepší řešení.

Jak tedy? Doladění délky posedu a výšky řídítek by mělo být v každém jednotlivém případěhodně pocitové a řešit by se mělo až po té, co jste správně nastavili sedlo.  Ruce by měly být lehce pokrčené, hlava v mírném záklonu tak, abyste se v přirozené pozici dívali asi 3 metry před předníkolo.

Poloha řídítek se dá řešit v podstatě jen změnou představce – jiný úhel sklonu a délka. V případě nového kola by vám s tím měli poradit v obchodě a případně rovnou upravit.

Nastavení brzdových pák

Sklon brzdových pák je důležitý, abyste mohli dobře kolo ovládat a měli za každé situace pevný úchop.

Základní nastavení

Posaďte se na kolo, uchopte řídítka a napněte prsty tak, aby vám v linii prodlužovaly předloktí. V této pozici byste měli mít prsty položeny na brzdové páce.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.