18. 10. 2018

Cyklisté netrpí psychickými poruchami tak často jako ti, kdo nesportují

Není to žádné tajemství. Cyklistika – a sport všeobecně – má blahodárný vliv nejen na zdraví lidí, ale i na jejich psychiku. Jízda na kole dokáže provětrat a vyčistit hlavu, vylepšit náladu, pomůže zapomenout na každodenní starosti. Potvrzují to i výsledky v srpnu zveřejněné studie, která sledovala 1,2 milionu dospělých lidí v Americe, aby se zjistilo, jaký má fyzická a sportovní aktivita vliv na duševní zdraví. A výsledek? Cyklisté obsadili skvělé druhé místo mezi těmi, kdo trpí psychickými problémy nejméně. Ještě o něco lépe na tom byli vyznavači týmových sportů.

Cyklisté netrpí psychickými poruchami tak často jako ti, kdo nesportují
PARTNEREM ČLÁNKU JE

Doplňte svou výbavu s hlavním partnerem KPŽ

Obecně ale studie potvrdila, že lidé, kteří cvičí, žijí aktivně, jezdí na kole a hýbají se, prožijí o 43 procent méně špatných dní, během nichž se musí potýkat s mentálními poruchami či depresemi, než lidé, kteří se nevěnují žádným sportovním aktivitám.

Vědci zkoumali, jaké účinky na duševní zdraví mají různé typy cvičení a tréninku, doba trvání, frekvence a intenzita. Při výzkumu byly zohledněny i další faktory, např. věk, rasa, pohlaví, rodinné zázemí, příjmy a další. Studie jednoznačně prokázala, že mezi cvičením a zatížením duševního zdraví existuje pozitivní korelace. Cvičení snižuje možná rizika o 11 až 22 procent. Stačí si třikrát až pětkrát týdně zacvičit nebo si několikrát vyjet na kole – v takovém případě se riziko mentálního strádání snižuje na minimum.

„Různé specifické typy cvičení či tréninku, jejich doba trvání a frekvence by si zasloužily být v centru zájmu klinických zkoumání mnohem více než jiné metody léčení poruch duševního zdraví,“ píše se mimo jiné ve zprávě studie.

Ostatně, pozitivní vliv cyklistiky, nebo chcete-li prostě jízdy na kole, je zřejmý i ze závěrů studie. Špatných dnů, během nichž se cítí být v mizerném psychickém rozpoložení, zažívají cyklisté v průměru o 21 % méně než ti, kdo nesportují.

Tak co, potřebujete ještě další důvod, proč byste dnes měli vyrazit na kolo?

6 pozitivních vlivů cyklistiky na zdraví:

  1. Skvělý sport bez omezení věkem a váhou
  2. Zlepšuje dýchání, kondici a posiluje imunitu
  3. Má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém
  4. Nezatěžuje kyčelní klouby ani kolena
  5. Posiluje duševní pohodu a zlepšuje náladu
  6. Snižuje riziko cukrovky, rakoviny a dalších nemocí

Zdroj ilustrační foto: www.shutterstock.com
Zdroj: www.welovecycling.com

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.