Tajemství top mechaniků: Co s kolem, když je bahno?
- Nela Chaloupková
- 5. 10.
- Minut čtení: 4
Autor: We Love Cycling

Nevíte, co si počít s kolem, když prší a přijde bahno? Tajemství přípravy biku do bláta prozradili mechanici závodních týmů světového poháru v cross country Jakub Šulc z Cube Factory Racing a Alejandro Rodriguez z Orbea Fox Factory.
Bahno, bahno, bahno. Zní to jako mantra, ale pro jezdce i mechaniky je to zlý sen. Na druhou stranu, bahno je spravedlivé a trápí všechny stejnou měrou. Tak jako v každém soutěžení, vyhrává i na blátě ten nejlepší. Nebo nejlépe připravený.
Příprava kola na závod na bahně se liší tým od týmu. Hodně záleží na konkrétním závodu a vývoji podmínek. Podle Jakuba Šulce z Cube Factory Racing, který se stará o kolo Ondřeje Cinka, vítěze letošního závodu světového poháru z Leogangu, je výrazně snazší, pokud jsou podmínky celý závodní víkend stejné – tedy pokud je celou dobu buď mokro a bahno anebo sucho. „Pokud se podmínky výrazně změní přes noc jako letos v Leogangu, tak je to o dost složitější,” směje se český mechanik, který kromě kola svého krajana pečuje také o bike elitní německé závodnice Kiry Bohm, která v loňském roce vyhrála celkové hodnocení světového poháru v kategorii do 23 let.
Důležité je sledovat předpověď počasí
Práce mechaniků začíná sledováním předpovědi počasí ve snaze odhadnout, jak moc mokrý závod se pojede a kolik bahna přinese. Hodně se řeší, zda bude pršet celý den nebo přestane déšť z mraků padat v půlce závodu, což ovlivňuje, jestli se bahno bude na kolo lepit nebo bude lépe stékat. Podle toho mechanici připravují strategie.

Alejandro Rodriguez z týmu Orbea Fox Factory pečující o bike Australanky Rebeccy Hendersonové tvrdí, že je klíčové brzy vstát a jít se osobně podívat, v jaké stavu je závodní trať. „Jdeme se projít, uděláme fotky a videa, abychom je ukázali jezdcům, a podíváme se, jak dopadl závod do 23 let, který bývá dříve. Na základě toho se pak rozhoduje o nastavení kola,” vysvětluje Alejandro Rodriguez z Alicante s víc jak deseti lety zkušeností v oboru.
Klíčovou volbou na bahno jsou pneumatiky
Se svým bývalým kolegou Jakubem Šulcem se shoduje, že z komponentů jsou nejdůležitějším faktorem pneumatiky. „Správná volba obutí dokáže závodníkovi výrazně pomoc, aby neztrácel drahocenný čas,” říká Jakub Šulc s tím, že jeho týmu dodává výrobce Schwalbe hned tři druhy různých vzorků na bahno. Každý vzorek je ve dvou různých šířkách a
ve třech možných tvrdostech směsi.
„Důležitá je prostupnost kol rámem a vidlici, tudíž se většinou volí šířky 2,25“ a méně. Nejužší plášť, který máme k dispozici, má šířku 1,9“, ten je ale do opravdu extrémních podmínek,” říká Jakub Šulc a vysvětluje, že finální výběr probíhá společně se závodníkem. Jakub většinou připraví dvě až tři různé obutí a závodník si pak vybere během tréninku, na jakých pláštích se cítí nejlépe.

Alejandro říká, že zatímco dříve se používaly pláště s agresivnějším, vyšším a řidším vzorkem, dnes se vozí mnohem užší pláště, třeba 2.0 s velmi nízkým vzorkem, aby se bahno neusazovalo v zadní stavbě ani ve vidlici.
„Když je hodně mokro, spolu s jinými plášti se často nasazují i menší převodníky, protože když je bláto, víc se šlape,” říká Alejandro Rodriguez.
Jak vybrat ideální brzdové destičky?
Velkou pozornost si v případě nepříznivého počasí vyslouží i brzdové destičky. „Za mokra používáme kovovou (sintrovanou) směs, která sice nemá takový brzdný účinek, ale je daleko odolnější a vydrží po celou dobu závodu,” říká Jakub, který za svou kariéru zažil bezpočet bahnitých závodů.
„Některé byly dokonce extrémní,” líčí český mechanik a vzpomíná na mistrovství světa v Leogangu v roce 2020, které se změnilo v boj o přežití. V každém kole čistil závodnicím kola a nasazoval spadlé řetězy. „Dokonce jsme museli sundat i kliky, abychom uvolnili řetěz zaseknutý u rámu. Snažili jsme se, aby se holkám aspoň trochu točila kola, protože se rám zanášel lepivým bahnem,” vzpomíná Jakub Šulc.
Na závodech ovlivněných deštěm se upravuje také nastavení tlumení, protože závodník na bahně většinou nedokáže jet tak agresivně. „V běžných podmínkách používáme navoskované řetězy, což ale není vhodné do mokra, takže potom řetězy mažeme klasickým mazáním do mokra, které má delší životnost a více odpuzuje vodu,” prozrazuje Jakub Šulc, ale zřejmě nejde o jediné možné řešení. „Na závody v dešti a blátě je vždy nejlepší volbou vosk. Já osobně používám horký voskový nátěr na řetěz,” myslí si Alejandro Rodriguez.
Proč se na rámovou trubku lepí izolepa?
Další speciální příprava kola je už velmi individuální a záleží na zkušenostech toho kterého mechanika. Snahou je, aby se bahno co nejméně lepilo na kolo a to tak zůstalo po celý závod co možná nejlehčí po celý závod. „Používají se různé leštěnky nebo postřiky, díky kterým bahno na rámu méně lepí. Někteří mechanici lepí na dolní rámovou trubku izolepu, na kterou bahno tolik nepřilne nebo kterou může závodník během závodu z kola strhnout,” vysvětluje Jakub Šulc.

Další výbava na závod se moc neliší od běžného závodu. Co se týče brýlí, tak tam se volí čirá skla nebo skla s vyšší propustností. Určitě je dobré použít nějaký přípravek proti mlžení skel, což bývá problémem v dešti. Brýle pak jezdec mění během závodu několikrát, někdy i v každém kole. „Většinou jsme se závodníkem před startem domluveni, jak často bude brýle měnit, ale během závodu je to už jen na jeho rozhodnutí,” říká Jakub Šulc, který je jako většina mechaniků připravený podat svému svěřenci při průjezdu láhev s vodou, aby si jezdec mohl za jízdy omýt především přehazovačku, řetěz a převodník nebo jiné části zanesené blátem.
A jak je to s klasickou osvědčenou ochranou proti blátu v očích v podobě blatníků? „Když prší, používáme přední blatník. Když ale pršelo už před závodem a trať je jen mokrá, nedáváme ho, protože pak by se na něm akorát usazovalo bahno a zvyšovalo celkovou hmotnost kola,” myslí si Alejandro Rodriguez a dodává, že nakonec stejně rozhodne odhodlanost závodníků. „Jakmile vyjedou do závodu, už je nic nezastaví. Jsou to opravdoví bojovníci a pořád mě překvapuje, kolik různých podmínek dokážou zvládnout a jak jsou silní.“

Musím říct, že moje zkušenost s touto platformou byla opravdu pozitivní. Nabídka her je obrovská – od klasických automatů po živá kasina s profesionálními krupiéry, což mi umožnilo vyzkoušet spoustu nových herních zážitků. Bonusové programy jsou štědré a přehledné, takže se snadno orientujete a využijete všechny promoce. Platební možnosti jsou flexibilní, včetně českých korun, což značně usnadňuje vklady i výběry. Zákaznická podpora reaguje rychle a v češtině, což je pro mě velké plus. Celkově bych tuto platformu doporučil každému, kdo hledá kvalitní a bezpečné mezinárodní online kasino, kde si může užít zábavu bez zbytečných komplikací.