Trendy Tour 2025: krátké kliky, vložky na míru, úzká řídítka
- Nela Chaloupková
- před 6 dny
- Minut čtení: 4
Autor: We Love Cycling

Je to jako módní přehlídka. Pokud chcete být v cyklistice in, je potřeba sledovat trendy. A není lepšího místa pro sbírání postřehů než v případě pelotonu Tour de France. Co tedy přinesla bitva o maillot jaune v roce 2025?
Pokud byste chtěli kopírovat nastavení bicyklů používaných jezdci v největším etapovém závodě planety, je třeba si připravit nemalou finanční hotovost. A rovněž si uvědomit, že profesionální týmy se honí za marginálními zisky, které pro běžného cyklistu mají minimální přínos. Nicméně trendy z Francie jsou následující…
Vložky na míru
Jde o záležitost, kterou může amatérský cyklista kopírovat nejsnadněji. Vložky na míru do treter patří mezi trendy relativně dostupné. Jde o cenově efektivní vylepšení nastavení každého cyklisty. Smyslem je zvýšení pohodlí, výkonu a opory chodidla.
Karbonové dráty
Karbonové dráty jsou v módě. V minulosti se zdálo, že kompozitní drátům odzvonilo. Ovšem s vývojem technologie je všechno jinak. Nejde o nijak levnou záležitost, ale pro týmy World Tour pochopitelně tohle měřítko neplatí. Pro amatérského cyklistu je přínos poněkud nejasný, protože ušetříte pár gramů ovšem je potřeba počítat s faktem, že elitní jezdci v závodech upřednostňují tuhost před pohodlím. Pochopitelně v pelotonu zůstaly i ocelové dráty, nicméně značky se hodně zaměřily na vývoj, aby maximálně vyslyšely přání cyklistických hvězd.
Šířka pneumatik
Došlo k určité stagnaci. Po letech, kdy jezdci nasazovali na kola stále širší kola, Tour de France 2025 trend zastavila. Cyklisté používají v drtivé většině pneumatiky o rozměru třicet milimetrů vzadu a 28 milimetrů vpředu. Kupříkladu Tadej Pogačar ve většině případů používal právě výše uvedené rozměry.

Podle všech ukazatelů dosáhli při současném nastavení pravidel ideální aerodynamiky a valivého odporu. Podle zjištění serveru BikeRadar byl jediným cyklistou v pelotonu, který ještě používal pneumatiku širokou pětadvacet milimetrů Geraint Thomas z Ineos Grenaiders. Ostatní závodníci volili širší.
Aerodynamická kola
Dva klíčoví muži Tour de France 2025 Tadej Pogačar z UAE Emirates XRG a Jonas Vingegaard z Visma Lease a Bike použili v drtivé většině etap aerodynamické kolo. A zbytek pelotonu taktéž. Neexistuje mnoho důvodů, proč by měli závodníci použít lehká kola pro vrchařské etapy, když jsou jejich aero kola na prakticky stejné váze. Obecně se používá hodně agresivní nastavení. Mnoho cyklistů vozilo na Tour de France představce o délce 140-150 mm, ale ve srovnání s minulostí bylo v pelotonu mnohem více představců délky 160 mm nebo dokonce ještě delších.
Krátké kliky
Krátké kliky slaví velký úspěch. Tadej Pogačar z formace UAE Emirates XRG či Remco Evenepoel ze Soudal Quick Step používají už delší dobu kliky o délce 165 milimetrů. Jonas Vingegaard dokonce zkoušel kliky o délce 150 milimetrů, nicméně při Tour de France 2025 je nepoužil a na kole měl kliky o délce 160 milimetrů. Jeho týmový parťák Matteo Jorgenson používal délku 165 milimetrů. Přitom měří 190 centimetrů. Je patrné, že i vysocí cyklisté preferují kratší kliky.
Proč? Pokud zkrátíte kliky o 7,5 mm, můžete sedlo zvýšit o stejnou hodnotu – vzniká tak více prostoru pro aerodynamickou pozici. Kratší kliky také snižují ohyb kolen a kyčlí, čímž se snižuje riziko zranění. Jedinou nevýhodou je, že jezdec musí šlapat s vyšší kadencí. Každopádně dvě nejoblíbenější velikosti v pelotonu jsou 165 milimetrů a 172,5 milimetru.
Úzká řídítka
Pokud by na Tour de France 2025 rozhodčí uplatnili pravidla pro příští sezonu, většina cyklistů by měla velký problém. Jen vzácně totiž závodníci splňovali nově navrhovaný limit v podobě vzdálenosti 320 milimetrů mezi špičkami brzdových pák a 400 milimetrů od vnější strany k vnější straně řídítek. V průměru je nejčastější vzdálenost o dva centimetry kratší, ale najdou se i experti, kteří používali nastavení, při němž byly brzdové páky vzdálené jen šestadvacet nebo dokonce pětadvacet centimetrů.

Pravidlo odhlasované Mezinárodní cyklistickou federací má za cíl zvýšení bezpečnosti. Stejně jako korekce používaných převodů, jenž má vést k omezení rychlosti. I v tomto směru by většina týmů nesplnila odhlasované změny. Cyklisté na Tour de France 2025 používali převody naprosto neslučitelné s pravidly, která by měla vstoupit v platnost od ledna 2026.
Vládnou bezduše
Galusky byly nedílnou součástí Tour de France desítky let. Sto dvanáctý ročník přinesl přelom. Poprvé v historii žádný z týmů nepoužil galuskové pneumatiky. Jako poslední bude na seznamu zapsán Cofidis ze sezony 2024. V profesionální silniční cyklistice převzaly definitivní vládu bezdušové pneumatiky. Důvod je prostý: valivý odpor. Galuskové pneumatiky jsou pomalejší než pláště s duší či bezduše.
Bezpečnost
Aktualizované předpisy Mezinárodní cyklistické federace mají zajistit bezpečnější a spravedlivější závodění. Výrobci však argumentují, že s nimi nikdo nařízení nekonzultoval. A tak se kupříkladu producenti některých ráfků bouří, že omezení výšky je nesmysl, protože mnohem větší vliv na bezpečnost má tvar ráfku, geometrie rámu a použité pneumatiky.
Zásadním bodem se zdá i volba trasy. Několik etap na Tour de France zahrnovalo v případě sprinterských dojezdů v závěru nebezpečné zatáčky. Podle pravidel by dojezdy měly být maximálně rovné. Jenže podle serveru BikeRadar chybí v pravidlech jasná definice, co je nebezpečná zatáčka. Při rychlostech, jichž dosahují rozjížděcí vláčky a sprinteři samotní, atakujících sedmdesát kilometrů v hodině, se totiž jeví jako nebezpečná jakákoliv změna trasy.

Comentários