Jak vybrat kolo? Správně!
• Autor Tým Kolo pro životVýběr kola, pokud ho vezmete zodpovědně, není o moc snazší než výběr auta nebo domu. Pokud má kolo sloužit jako „stroj na zážitky“ nebo jako nejspolehlivější cesta z bodu A do bodu B a nepřinášet jen starosti, čtěte pozorně, přemýšlejte a dávejte věci do souvislostí.
Kolo není jen rám, vidlice a změť komponentů. Je to ekosystém. Pokud v něm přestane fungovat nebo se nebezpečně opotřebí jedna část, často to má vliv i na další díly na kole a cena případné opravy pak roste. Kolo je záměr produktových manažerů a realizace představy do posledního šroubu. Existuje celá řada hodnotících parametrů, už kvůli tomu, jak široké spektrum kol se vyrábí. Některá kola se prakticky nevyvíjí, jiná určují trend a jsou líhní technologických novinek.
Kolo jako investice?
Jak ochránit své kolo?
Jak vybrat správný typ kola?
Silniční kolo
Městské kolo
Krosové / trekingové kolo
Cyklokrosové kolo a Gravel kolo
Horské kolo MTB
Jak vybrat full?
Elektrokolo
Kde a jak koupit kolo?
Jakou zvolit velikost rámu?
Jak zvolit velikost kol?
Doplňky
Kolo = investice
Ne každý je ochotný investovat desítky nebo stovky tisíc do kola a často to ani není nutné, aby se člověk dostal ke kvalitnímu sportovnímu náčiní. Existují hranice, které přináší nejlepší poměr výkon/cena. Každé odvětví má takovou hranici úplně jinde. Pokud bychom řekli, že kvalitní horské kolo s pevným rámem má takovou hranici někde okolo dvaceti až třiceti tisíc, pak u odpružených kol je taková hranice minimálně dvojnásobná. S rostoucí cenou zpravidla roste spolehlivost kola a klesá jeho hmotnost. Tím se zlepšuje jeho ovladatelnost a schopnost akcelerovat. Na druhou stranu s rostoucí cenou kola stoupá i cena náhradních dílů a tím i jeho servis.
Proč mluvit o kole jako o investici? Důvod je prostý. Stejně jako v případě investice se i kolo pořizuje na delší časový horizont s představou, že než ho prodáme nebo vyměníme za nové, bude nám přinášet to, co od něj žádáme. Bez nadsázky platí, že každá koruna dobrá, pokud jde o osazení kola. Jestliže dražší model nabídne citelně nižší hmotnost a lepší osazení, může vám ušetřit hodně námahy a peněz. Dostupnější díly totiž rychleji odejdou na věčnost, protože jsou vyrobeny z těžších materiálů s menší přesností výroby a s horšími povrchovými úpravami, nejen proti korozi, ale i tření. Proto kolo už za 15 000 Kč bude podstatně zajímavější, než za 12 000 Kč, nehledě na to, že u některých firem si připlácíte za značku, za těch pár písmenek na spodní rámové trubce, aniž by vám to cokoli přinášelo.
Vyšší počáteční investice vás ochrání i před urychleným prodejem příliš levného kola, které bude častěji v servisu, než v provozu. Např., pokud si koupíte kolo za 15 000 Kč, ale po čase zjistíte, že by to chtělo lepší díly, jinou velikost, prodáte ho s trochou štěstí za polovinu, přitom původně stačilo si třeba jen 3 000 přidat. Tak investujete hned dvakrát a s velkou ztrátou v mezičase. Psychologická hranice je okolo 20 000 Kč, nad kterou asi nenajdete vyloženě špatné kolo. Když se vyhoupneme na dvojnásobnou sumu, už vyvstane dilema, zda jít do hůře osazeného kola s karbonovým rámem (z uhlíkových vláken) nebo zůstat věrný hliníkové slitině, nicméně s lepším a tedy i lehčím osazením. Opět neexistuje žádná obecná pravda, co je lepší, záleží na konkrétních modelech.
Jak ochránit své kolo a sportovní vybavení?
Stejně jako vlastní auto chráníme havarijním pojištěním a sebe pomocí úrazového pojištění, dá se pojistit i kolo. První možnost je přímo v cyklistické prodejně pomocí ERV, pokud budete mít kolo poškozené, třeba následkem pádu nebo dojde k jeho krádeži, stačí se obrátit na svého prodejce, v případě krádeže předtím na policii a můžete mít s drobnou spoluúčastí kolo nové. To stejné umí i pojišťovna Kooperativa, snadné sjednání a následnou péči vám zprostředkuje i Česká asociace pojištění cyklistiky. Na ceně kola pak nezáleží, je jedno, zda stojí 15 nebo 450 000 Kč.
Jak vybrat správný typ kola?
Pokud řešíte, zda horské kolo, silniční nebo něco mezi, případně městské, přichází řada zásadních otázek, na které si musíte umět sami odpovědět. První je samozřejmě místo, kde skutečně budete jezdit, zda po silnici, cestách, turistických stezkách nebo snad v trailcentrech či bikeparcích. Následně jak často a tím i kolik toho asi tak najedete. Důležitý je i věk, respektive jaké jsou vaše ambice, zda vzestupné a tušíte, že se budete kolu věnovat čím dál více, třeba i se vzrůstající obtížností, nebo naopak, že s kolem budete trávit jen jeden den z víkendu, protože jinak už není čas, docházejí síly. Roli pak mohou hrát i fyzické neduhy, hendikepy atd. V neposlední řadě je ideální si kolo před koupí vyzkoušet, abyste zjistili, zda vám sedí nebo ne. Tuto možnost nabízí půjčovna Kolo pro život.
Vybíráme SILNIČNÍ kolo (silnička)
- Kolo navržené speciálně pro rychlou jízdu na hladkém asfaltu, silnici
- Úzké pláště: pro začátečníky méně stabilní, naprosto nevhodné do terénu
- Maximálně odlehčené
- Velký převodník, berany
- Posed působí shrbeně (je to kvůli menšímu odporu vzduchu při jízdě)
Kdo by ho neznal? Je jasné, že jde (zpravidla) o lehké kolo, tedy s nízkou hmotností, s berany úzkými plášti pro maximální aerodynamiku, snadné výlety o desítkách ba i stovkách kilometrů, leč bez možnosti ochutnat terén. Silniční jezdci patří mezi nejkonzervativnější, často sahají po zavedených značkách s letitou historií, spíše se zde hraje na vlastnosti a materiál rámu i vidlice, na pohodlí, tuhost. Řeč je o karbonu. Zásadní je pak správná velikost rámu a s tím související posed. Následuje dělení na poddruhy, jiné je kolo na časovku, triatlon, existují i vrchařské speciály. Silniční kola mají průměr kol 28“, dětská pak i menší, 26, 24 či 20“.
Vybíráme MĚSTSKÉ kolo
- ideální do městského provozu
- vhodné na každodenní nákupy a občasné projížďky po okolí
- snadno ovladatelné, pohodlné, bezpečné, ale těžké
- monotubní rám (jedna hlavní rámová trubka) umožňuje snadné nastupování starším uživatelům s omezeným pohybem
- řada doplňků (sada světel, blatníky, košík, zadní nosič, zvonek…)
Pokud se pohybujete jen po městě, nabízí se přímo městská kola, která se obejdou bez každodenní či pravidelné péče. Na druhou stranu jsou těžká, jejich osazení postrádá jakoukoli zajímavou technologii, není na ně kladen naprosto žádný konkurenční tlak, což se odráží i v neadekvátní ceně proti jiným typům kol. Nároky jsou naprosto odlišné než na jiná kola, komfort se zde řeší zejména měkčím, širším sedlem, důraz je kladen na užitkovost, nechybí tedy nosiče s košíky, pod nimi blatníky, které spolu s chráničem řetězu pečují o čistotu jezdce. Nehodí se na sport a jízdu v terénu, přitom zvládnou i jízdu po zpevněných cestách. Průměr kol je většinou 28“ na středně širokých pláštích s hladším vzorkem. Mezi městská kola by se dala zařadit i skládací kola, ty mívají výrazně menší průměr kol, jen okolo 20 či 24“. Na karbon zapomeňte, v lepším případě zde narazíte na hliníkovou slitinu rámu, když ne ocel.
Vybíráme KROSOVÉ/TREKINGOVÉ kolo
- vhodné na silnici i do lehčího terénu
- určené pro cykloturistiku, pohodové sportovní vyjížďky i dopravu do práce
- lehká konstrukce (lehčí rám, užší pláště než MTB kola), větší průměr kol
Pokud nutně nepotřebujete široké pláště a 100mm zdvih vidlice, bude pro vás krosové kolo zajímavou alternativou k horskému kolu. Krosové či trekkingové kolo je na půl cesty mezi silničním a horským kolem, přičemž se více přiklání k horskému tím, že na něm lze kromě hladkých cest zdolat i lehčí terén. Krosové kolo může být vhodnou variantou i pro provoz ve městě, pravděpodobně bude lehčí a podstatně univerzálnější volbou. Podobně jako městská kola používají střední šíři plášťů o průměru 28“, avšak pokud rám dovolí, jde na ně nasadit i 29“ pláště, protože shodně používají ráfky o stejném průměru, rozdíl na průměru kola udělají právě objemnější pláště horských kol.
Vybíráme CYKLOKROSOVÉ a GRAVEL kolo
- vhodné na silnici i do terénu, na výjezdy a sjezdy, do bláta i na štěrk
- vhodné na několikadenní výlety
- zahnutá řídítka (berany)
- kolo na pomezí MTB a silničky
- širší hrubší pláště než u silničních kol zaručují větší pohodlí
Zatímco výše zmíněné krosové kolo se přiklání k horským kolům, tak cyklokros a gravel se kloní naopak k silničním kolům, už kvůli přítomnosti zahnutých řídítek - beranů. Gravel biky jsou ležérnější a odolnější kola s širokými plášti pro větší pohodlí, které přímo hraničí s cyklokrosovými koly. Rozdíly spočívají v geometrii kola a u gravel kol (takzvaných štěrkoletů) i ve větším průměru plášťů, což v praxi opět znamená lepší trakci kol, bezpečnější brzdění, vyšší komfort. V pohodě zvládají většinu požadavků na kolo, tedy lze s nimi jet i do terénu, na zpevněné i nezpevněné lesní cesty. Cyklokrosová kola se šíří pláště začínají tam, kde silniční končí, tj. okolo 33 mm a končí na rozhraní s gravelem, okolo 35 mm. Jde tedy o užší, ale vyloženě hrubé pláště 28“, které se umí i v blátě zaříznout až na pevný podklad, to je jejich doména. Gravel je vlastně nová, mladá, nespoutaná disciplína, která dovoluje cokoli od rychlých švihových výletů po silnici i terénem až po jízdu „na těžko“, s brašnami a výbavou na několik dní. Také má 28“, případně i 27,5“/650b s šíří od 35 až po 47 mm, což je hranice s horskými koly.
Vybíráme HORSKÉ kolo (MTB)
- určené do odvážnějšího terénu i na silnici, kde je ale trochu pomalejší
- díky širokým plášťům je stabilní: hodí se pro časté i příležitostné jezdce i děti
- odpružená(é) vidlice zajišťují hladký průjezd přes nerovnosti i sjezdy v terénu
- výhodný poměr cena/výkon
Když na vašich cestách převažují nezpevněné cesty a terén, je jasné, že by se vám hodilo pořádné horské kolo. Kvalitní horské kolo by mělo být vybaveno hydraulickými kotoučovými brzdami, odpruženou vidlicí s nastavitelným olejovým tlumením a velkým rozsahem převodů, ať už za pomoci předních ozubených kol (převodníků) nebo velkého počtu zadních koleček (pastorků). Však i konstrukce plášťů, jejich dezén a směs pryže hraje důležitou roli v ochotě kola akcelerovat, držet v náklonu i na kořenech. Prim ale bezesporu hraje geometrie kola, která určuje jeho zaměření, není kolo jako kolo:
XC
Nejrozšířenější typ je na běžnou jízdu terénem, přičemž zvládne i hrubší zacházení, jako na závodech XCO (cross-country olympic) nebo na maratonech (XCM). Takové kolo má zpravidla zdvih odpružení 100 mm, zásadní je nízká hmotnost a schopnost kola velmi obratně a rychle měnit směr jízdy, současně zdolávat velké kopce všemi směry. Vypíchli bychom sklon vidlice 68 - 70°.
Trail (TR)
Uměle vytvořené stezky rostou v Česku i ve světě jak houby po dešti. Nemusí to být čistě jen Flow stezky, kde pojedete plynule jak po horské dráze, některé jsou dlážděné kameny, najdete na nich i menší skoky a podobně. To už chce stabilnější vedení směru, vyšší zdvih, který začíná na 120 mm a končí volně kdesi okolo 150 mm, a to jak v případě pevného kola, tak i celoodpruženého. Typický sklon vidlice je mezi 68 a 66°.
Allmountain (AM)
Rádi poznáváte nová zákoutí a neprobádané oblasti? Nebojíte se přeskočit kořeny, kameny i v rámci celodenního toulání po horách? Pak je právě pro vás vhodný allmountain, mezistupeň mezi trailem a endurem. Čeká vás snadné absolvování i zdlouhavých výjezdů a technických sjezdů. Nejčastější zdvih se pohybuje mezi 140 a 160 mm a sklon vidlice bývá okolo 66°.
Enduro / Freeride (EN/FR)
Velmi populární je kategorie Enduro, tedy kolo vhodné pro závodní účely, ve kterých se měří převážně sjezdové pasáže, takzvané rychlostní zkoušky (RZ), těch bývá okolo 4 - 6 za závod a mezi nimi se jezdec musí přesouvat po svých. To vytváří jasný tlak na základní schopnost dostat se na start měřeného úseku. Alfou i omegou jsou ovšem sjezdové ambice, které kladou na kolo požadavek vysoké odolnosti. Tím roste i hmotnost kola. Zdvih se pohybuje mezi 160 a 180 mm, hlavový úhel od 65 po 64°.
Sjezd (DH)
Lanovkou nebo autem na kopec a pustit se z něj až vlasy vlají, přes kořeny a kameny rozličných tvarů a velikostí, přes skoky, které berou dech. To je sjezd - královská disciplína, ze které na jiná horská kola přešla většina technologií. Spolu s endurem jde o líheň novinek. Všechno je podřízeno odpružení a vysoké rychlosti, odolnost je ale také podstatná, defekt může znamenat i smrtelné nebezpečí. Sklon dvojkorunkové vidlice se zdvihem 200 mm bývá 64 - 62°, zdvih u zadního odpružení se ustálil kdesi mezi 190 - 220 mm.
Jak vybrat celoodpružené kolo? Jak vybrat fulla?
"Full" z anglického Full suspension je celoodpružené kolo, které přináší ještě další dvě otázky do pranice: jaký systém odpružení a jaký zdvih? Systém odpružení říká, po jaké trajektorii se bude pohybovat zadní kolo v průběhu zdvihu, což přímo souvisí s jeho aktivitou při brzdění, kdy méně vyspělé systémy snižují akceschopnost odpružení, když brzdíte zadní brzdou. To neplatí v případě „čtyřčepů“ a virtuálního (pohyblivého) bodu otáčení zadní stavby, detaily jsou kapitolou samy pro sebe. Zdvih kola je mylně brán jako nepřítel cyklisty, pravda je ale opakem. Zdvih zadního kola je pracovní prostor, ve kterém umí zpracovávat překážky, s jejich rostoucí velikostí a nároky na schopnosti odpružení jde ruku v ruce právě i zdvih. Zdvih nutně nesouvisí ani s pohupováním, to záleží čistě jen na systému odpružení, jeho nastavení výrobcem, nastavení tlumiče a další vlivy. V praxi i na 180 mm celoodpruženém kole můžete docílit lepší efektivity pohonu než na jiném se 130 mm.
ELEKTROKOLA
- kolo s baterií a motorem zajišťuje jízdu bez ohledu na věk, pohlaví a terén
- vyrovnává výkonnostní rozdíly mezi partnery, členy rodiny
- když nechcete, tak se nezpotíte
- na výletě toho stihnete dvojnásob než na běžném kole
- snadný výšlap do kopce
- nutnost pravidelně dobíjet baterii po určitém počtu najetých kilometrů
- těžší jízda při vybité baterii
- vyšší hmotnost než běžná kola
- vyšší cena
Chcete pořídit elektrokolo se slevou?
Kola s baterií a motorem nejsou žádnou novinkou a za posledních pár let se značně rozšířila. Řada značek staví svůj byznys už skoro jen na nich, protože oslovují klientelu, která dosud k cyklistice vůbec nepřičichla nebo nemůže z různých důvodů trávit čas na normálních, „analogových“ kolech. Neexistuje skupina kol, která by neměla svou elektronickou alternativu, najdete v nabídce nejen horská elektrokola, ale i silniční, trekingová i sjezdová elektrokola. Rám na to musí být dostatečně dimenzovaný, stejně tak brzdy a další díly musí snést přidaný výkon elektrické asistence. Proto budou elektrokola vždy těžší, než normální kola a to v řádu 5 až 9 kg. Obecně platí, že elektrokola dostanou lidi tam, kam by se bez nich nikdy nedostali (v dobrém i ve zlém), na krásná místa, vyhlídky i do situací, kde by i s normálním kolem zápasili. Při výběru se doporučuje volit středový motor a velkou baterii, jejíž kapacita se s opotřebováváním snižuje, tím i dojezd, který je dán faktem, jak moc si necháváte pomoci a také vaší váhou. Šedesátikilový člověk jedoucí po rovině kolem vody má s elektrokolem šanci najet i přes 100 km, devadesátikilový jezdec toulající se po horách, v kopcích utrápí baterii i během 40 km. Nabíjení následně trvá hodiny, pokud baterii nabíjíte naplno. Vždy používejte originální baterie a nabíječky od výrobce, jinak riskujete zničení baterie i kola.
Chcete pořídit elektrokolo se slevou?
Kde a jak koupit?
Existuje celá řada prodejních modelů, od těch nejtradičnějších, kde kolo jde od výrobce přes dovozce až na krám, kde si ho koupíte a podpoříte tím celý řetězec až po internetový prodej, kde kolo nemáte šanci vyzkoušet, osahat, dokud vám nepřijde složené v krabici až před dveře. Nic ale není tak černobílé, jak se může zdát. Prvně zmíněný model doporučíme všem začátečníkům a každému, kdo chce mít v krámě zavedené vztahy s prodejcem. Uděláte mu obchod, odměnou pak pro Vás bude jeho vstřícné chování, kdykoli přijedete na kontrolu či opravu. Podporovat svého nedalekého prodejce má celou řadu dalších výhod, je to trvale udržitelná cesta i pro vaše kolo. Navíc vás nenechá vybrat špatnou velikost, na velikosti obchodu pak vůbec nezáleží, vždy je to jen o lidech a jejich přístupu.
Druhý model je třeba Decathlon, kde si všechno od plánování po výrobu a prodej řídí samotný řetězec, díky čemuž je schopný dosáhnout nižších cen.
Třetím modelem je hybridní internetový prodej, objednáte si ho na internetu, ale poté kolo přijde na určenou prodejnu, kde kolo sestaví a seřídí.
Čistě internetový prodej bychom doporučili skutečně jen lidem, kteří už ví, co chtějí a jde jim jen o nejnižší možnou cenu. Kolo umí pomocí manuálu a několika úkonů sestrojit, což skutečně zvládne i laik, v případě reklamace stačí kolo nebo díl zabalit a přijede si pro něj kurýr. Internetový prodej vyjma přímo výrobců umí často, stejně jako kamenné obchody, nabídnout i starší nevyprodané zásoby kol, které jsou s patřičnou slevou. Ale žádná sleva není zadarmo, průběžně se vylepšuje geometrie kola, mění se osazení, počet převodů, technologické standardy mající vliv na chování, ovládání kola. Stavění kola od píky má smysl jen pro zapáleného znalce, který zná každý komponent, který si vybírá. Pro začátečníka je to cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly, jelikož se nemusí hned vyznat ve vzájemné kompatibilitě dílů a vždy, bez výjimky, je kupuje za výrazně vyšší ceny než výrobce kola.
Velikost rámu a posed
Každé cyklistické odvětví má svůj specifický posed. Posed je definován úhlem těla, které svírá páteř vůči nohám na pedálech, čím nataženější, tím aerodynamičtější, ale také namáhavější pro trup i ruce na řídítkách. To platí kupříkladu pro silniční kola, ale i některá horská kola, ta závodní, kde si jezdci snižují úchop pomocí otočení představce do negativního úhlu pro snazší stoupání a dynamickou jízdu. Situace se pomalu ale jistě mění, posed se obecně zkracuje, respektive zásadně se zkracuje představec (komponent držící vidlici a řídítka), na jeho vrub se prodlužuje rám, to pro vyšší stabilitu a snazší zatáčení. Naopak turistická kola se vyznačují značně vzpřímeným posedem. Sportovní náčiní je někde mezi závodním a turistickým, tam se najdete nejčastěji.
Stejně jako si nekoupíte malé oblečení nebo boty, tak není dobré si kupovat neodpovídající velikost rámu kola i kdyby ostatní smysly na kolenou prosily. Kolo prostě musí sedět, vyhovovat, aby se jeho majitel netrápil. Pro začátečníky je nezbytné, aby si kolo zkusili osobně, nelze se spoléhat jen na čísla či kalkulačky výrobce, navíc každý model má jinou geometrii, jiné délky trubek v jiných úhlech. Neexistuje žádné obecné pravidlo, které by platilo ve všech případech, každý máme jinou stavbu těla, někdo delší ruce, jiný delší nohy.
Vliv má i pozice sedla, pokud dáte sedlo špičkou nahoru, pravděpodobně budete tlačit na pohlavní orgány, zhorší se jejich prokrvování a bude vám zadek sjíždět dozadu, proto se doporučuje mít sedlo vodorovně, případně s lehkým skloněním vpřed, kdy se stane sedlo vaší oporou při prudším stoupání. Všeho s mírou, abyste neměli sedlo jako český olympionik Jaroslav Kulhavý. Když nechcete riskovat špatné usazení na kole, každý větší cyklistický krám umí nabídnout profesionální měření posedu a následně ho aplikovat na vaše kolo. Není od věci takové měření provést ještě před koupí drahého kola, můžete se tak dostat ven ze situace, kdy si nevědomě koupíte nevhodnou velikost rámu. Každý systém měření může dojít k jiným výsledkům. Výška sedla je také důležitá, už kvůli kolenům, pokud na kole zcela propínáte nohu, je to špatně a ničí se tím kolena, tělo funguje neefektivně. Ne každý výrobce nabízí dámská kola. Jejich role se vývojem geometrie ztrácí, protože důvodů k dalšímu odlišení postupně ubývá.
Tabulka velikostí
Jaký zvolit průměr kol? 29" nebo 27,5"?
Zásadní je i výběr průměru kola. Za posledních pět let se mnohé změnilo, 26“ kola, která tu byla prakticky od počátku, dnes najdete v sekci pro děti a dorost. Dospělí vozí dva větší průměry plášťů a to 27,5“ či hojně 29“. Prvně jmenovaný 27,5“ rozměr přináší hravost a slušnou průchodnost terénem, v té ale dominují 29“ kola, která se díky většímu průměru snáze převalí přes překážku, aniž by k tomu byl potřeba zdvih odpružení. Velikost jezdce nutně nesouvisí s volbou průměru kola, nýbrž jen s velikostí rámu. Příkladem tak může být ženská závodnice v XCO Emily Batty, ta se svými 161 cm jezdí 29“ kola nasazená na rámu 17,5“, přičemž dříve jezdila i 15,5“. Obecně dnes platí napříč všemi závodními kategoriemi, od XC po sjezd, že pokud chcete vyhrávat, tak musíte mít 29“. Novinkou je míchání průměrů kol, vpředu 29“ kolo pro průchodnost terénem, vzadu 27,5“ kolo pro ovladatelnost, nižší těžiště, kompaktnost a akceleraci.
Doplňky
Každý si musí sám odpovědět, kam dá na cestu klíče, telefon, peněženku s doklady, základní nářadí čítající rychlospojku řetězu, multiklíč, montpáky, lepení, náhradní duši a nejlépe i drobnou svačinku a pití. Pokud to všechno navěsíte na kolo, zvýší se jeho těžšitě a zhorší ovladatelnost. Proto jsou lepší volbou ledvinky a ještě lépe batohy, které umí ochránit v případě pádu a jejich kvalitní zádový systém je zárukou dobrého odvětrání zad a bezpečného uložení všech věcí. Do batohu se dá také dobře vsadit vak na vodu, který má mnohonásobně vyšší objem, než bidony, tedy cyklistické láhve, které stejně rychle zahnívají. Nosiče, stojánky, nástavce na řídítka, brašny, zrcátka, tomu všemu už odzvonilo a kolo jen bez užitku zatěžují. Naopak kvalitní rukavice a helma, brýle proti hmyzu, to je základ vybavení každého, kdo se chce považovat za cyklistu. Česká legislativa se snaží chránit děti do 18 let povinným vozením helmy, dál už se spoléhá na zdravý rozum a rozvinutý pud sebezáchovy nás všech.
Text: Petr Štuka