5 věcí, které potřebujete vědět o brzdění! Jezděte jako profík

Autor

Správná technika brzdění při jízdě na kole je stejně důležitá jak pro „hobíka“, tak pro „profíka“. Ideální rozvržení brzdné síly, přesné dávkování a správné rozložení vaší hmotnosti vám umožní efektivněji zpomalovat, rychleji projíždět zatáčky, ale také vám dá větší sebedůvěru ve sjezdu. Pojďme se společně podívat na několik důležitých tipů, které by nám měly pomoci k efektivnějšímu brzdění a tím i k lepší kontrole vašeho biku, gravelu nebo silničky.

5 věcí, které potřebujete vědět o brzdění! Jezděte jako profík

5 základních tipů

  1. Brzděte oběma brzdami najednou a jedním prstem každé ruky.

  2. Brzděte plynule a brzdnou sílu dávkujte tak, aby se vám neblokovala kola.

  3. Zásadní je při brzdění rozložení hmotnosti, aby obě kola byla rovnoměrně zatížená. 

  4. Během jízdy mějte vždy jeden prst připravený na brzdové páčce (nejlépe na zadní).

  5. Uvědomte si, že různorodost povrchu se během jízdy mění, a proto brzděte s ohledem na to.  

Jdeme na to!

 

BRZDĚNÍ OBĚMI BRZDAMI NAJEDNOU

Abychom dosáhli co nejúčinnějšího brzdění, je potřeba brzdit oběma brzdami současně. Je dokázáno, že při použití obou brzd zároveň, se několikanásobně zkracuje brzdná dráha.  Díky tomu jsme schopni takřka ihned reagovat na překážku a změnu pohybu. „Někteří jezdci svou techniku vypilovali tak, že používají k brzdění častěji jen přední brzdu (přiznám se, jsem jeden z nich). Aktivaci obou brzd použijí jen v případě, že potřebují zastavit ihned,“říká Michal Filgas, vedoucí výroby vzorků a prototypů značek Superior a Rock Machine. Důležité je vědět, kdy a kde můžete a nemůžete použít jen přední brzdu. 

TIPY: zde https://www.koop.cz/bezpecnost-ma-zelenou/vsechny-clanky/serizeni-kola-pred-sezonou

PLYNULÉ BRZDĚNÍ

Dalším důležitým aspektem při brzdění je správné dávkování a plynulost. Nikdy nebrzdíme tak, že mačkáme brzdové páčky vší silou. To způsobí blokaci kol a situace může skončit pádem. Brzdná síla by měla být vždy taková, abychom byli schopni dostatečně včas zabrzdit na bezpečnou vzdálenost a neztratit rychlost a kontrolu nad kolem. 

V současné době existuje na trhu spousta výrobců brzdných systémů a každý z nich má jinak přizpůsobený chod a dávkování brzdových páček (ten se dá téměř na každé páčce upravit). Proto je dobré si brzdnou sílu svých brzd předem vyzkoušet (někde na rovině, v malé rychlosti a obě brzdy současně). Díky tomu zjistíte, kolik síly potřebujete a do jaké míry musíte brzdovou páčku zmáčknout, aby zablokovala kola. Toto je maximální brzdná síla vašich brzd, kterou je dobré předem znát, ať vás nepřekvapí někde v terénu, kde vezmete za brzdy a kolo vás vykopne jako splašený kůň. 

Snažte se vždy brzdit tak, ať se vám při brzdění nezablokuje ani jedno kolo. Brzda smykem nebo flokem, jak se hezky česky říká, není vůbec účinná, a navíc si brousíte plášť.  

SPRÁVNÉ ROZLOŽENÍ HMOTNOSTI

Jedna z nejdůležitějších věcí, které během brzdění musíme dělat dobře, je rozložení hmotnosti těla na kole. Při brzdění musí být totiž obě kola rovnoměrně zatížená, aby brzdila. Nezatížené kolo nebrzdí. 

Praktická zkouška 

Abyste zjistili, do jaké míry má vliv rozložení váhy na účinnost brzdění, zkuste se někde na rovině rozjet a přenést svou váhu za sedlo, co nejvíce nad zadní kolo, a zabrzdit oběma brzdami zároveň. Poté to zkuste znovu, aniž byste při brzdění s těžištěm jakkoliv pracovali, pak budete mít celou svou váhu úplně vepředu. Nakonec, zkuste během brzdění držet celou svou váhu na pedálech a přitom mít relativně uvolněné ruce. V tu chvíli optimálně rozkládáte svou váhu. Nejefektivnější brzdění s co nejkratší brzdnou dráhou by mělo být právě při správném rozložení váhy, které je také samozřejmě nejbezpečnější a hlavně příjemnější. 

BUĎTE STÁLE VE STŘEHU 

Krásné české pořekadlo říká: „Kdo je připraven, není překvapen.“ U brzdění to platí dvojnásob, proto je vždy dobré mít jeden prst připravený na brzdové páčce, ideálně na zadní. Připravenost zabrzdit včas a umět okamžitě reagovat na měnící se profil trasy je půl úspěchu. Ať už jezdíte v lese, po cestě, nebo cyklostezce, všude je riziko, že budete muset zabrzdit ihned, neboť leckde se pohybují lidé, auta i ostatní cyklisté. 

NEPODCEŇTE POVRCH

Asfalt, beton, štěrk, šotolina, kamení, kořeny, bláto, to jsou povrchy, se kterými se můžete během jízdy setkat. Je důležité nebrat to na lehkou váhu a přizpůsobit dávkování a brzdnou sílu brzd. Pamatujte, že brzdná dráha nebude stejně dlouhá například na asfaltu nebo na šotolině. 

PODTRŽENO SEČTENO 

Pamatujte:

  1. Ať jezdíte na biku, gravelu, silničním kole nebo jiném stroji, pravidla správného brzdění platí pro všechny. 

  2. Na pravidelnou kontrolou a servis brzd.

  3. Brzděte rozumně, s citem a hlavně bezpečně.

  4. Nezapomínejte na to nejdůležitější, a to na přilbu, která chrání vaši hlavu. 

Všechny články | Kooperativa pojišťovna

(autoři: Michal Filgas, vedoucí výroby vzorků a prototypů značek Superior a Rock Machine, Hana Topolovová FTVS UK)

Víte, jak nafouknout kolo? Správný tlak je základem
Autor

Jak správně nahustit kolo? Méně, nebo raději více? Ani jedno, ani druhé. Většina cyklistů má spíš tendenci kolo přifouknout o něco více, jenže tím jízdní vlastnosti rozhodně nevylepší. Ani nesníží možnost defektu. Nafouknout správně kolo není věda, ale vyplatí se držet několika dobrých a osvědčených rad.

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé