Jak pečovat o kolo v zimních měsících
• Autor Tým Kolo pro životNelze. Výjimkou jsou jen kategorie M60+ a Z50+. Tyto
kategorie se započítávají v rámci nejbližší nižší věkové
kategorie. M60 do M50 a Z50 do Z40. V případě, že
závodník toto pravidlo poruší, bude automaticky odhlášen
a v místě závodu diskvalifikován.
Před jízdou
Pneumatiky by v zimním období měly být lehce podhuštěné. Dosáhnete tak maximální možné přilnavosti. Rozhodně je vhodné použít širší plášť ideálně s hrubším vzorkem. Pečlivě zkontrolujte funkčnost řazení a brzd, stejně tak jako uchycení rychloupínáků. V případě kotoučových brzd je vhodnější nepoužívat v tomto období organické destičky, jejichž životnost ve svízelných podmínkách není velká.
Pokud o kolo pečujete vlastními silami, důkladně odstraňte zbytky maziva, vše vyčistěte a promažte. Do zimních měsíců jsou vhodnější maziva hustější a lepivější, která déle vydrží. Je vhodné hlavové i středové složení rozebrat, pečlivě promazat a nebát se použít dostatečné množství vazelíny, které současně poslouží i jako jistý filtr nečistot. Pokud si na větší servis netroufáte, svěřte jej před zimními jízdami, do péče odborníka.
Utěsněte lanka
Pokud vaše kolo není zbrusu nové, zkontrolujte těsnění vedoucí lanka do rámu, respektive z něj. Pokud zjistíte, že je v místech vůle, určitě „koncovky“ vyměňte, aby se nečistoty a voda nedostávaly do rámu kola.
Používejte nerezové součástky
Množství součástek na kolo se vyrábí z nerezových materiálů. Lanka pro převodníky i brzdy, řetěz, spojovací prvky i mnoho dalších komponentů z nerezu vašemu stroji výrazně prodlouží životnost, nemluvě o vizuálním efektu.
Automobilový vosk
Jde o vychytávku sice staromódní, nicméně velice efektivní. Na celý rám naneste velkorysou vrstvu automobilového vosku, zejména pak na spodní trubku. Pastu či kapalinu jednoduše rozetřete hadříkem. Několikrát proces opakujte, až získáte vysoký lesk. Ošetřit tak můžete i dráty. Veškerá špína, bláto a sůl nebudou mít šanci přichytit se na kolo díky kluznému povrchu vytvořenému voskem. Důsledně dbejte, aby se vosk nedostal na brzdné plochy!
Použijte druhou omotávku
Jde o maličkost určenou pro uživatele kol silničních, krosových či gravel biků. Pokud na řídítka umístíte přes stávající omotávku ještě jednu vrstvu, získáte na zimních cestách větší komfort v podobě tlumení. Až přijdou zase dny plné slunce, horní vrstvu jednoduše sundáte a vaše původní omotávka bude připravena k použití v zářivé barvě.
Po jízdě
Vracíte se promrzlí a čistit kolo zrovna není bod, do něhož by se člověku chtělo. Nicméně je pár kroků, které je třeba udělat. Pokud je budete odkládat, vše může mít v konečném důsledku hodně negativní dopady, ať u ž z hlediska následných finančních nákladů při výměně dílů, v horším případě v podobě bezpečnosti.
Základem po jízdě je odstranit nečistoty z řetězu, očistit převodníky i pastorky. Ideální je několikrát „prohnat“ řetěz textilií v sevřené ruce. Pokud efekt není dostatečný, použijte „pračku“ řetězu. Vše důkladně promazat, ideálním prostředkem je WD40 či maziva s teflonovou složkou. Odpružené vidlice, respektive příslušné části, očistěte a dopřejte jim dávku silikonového oleje.
Jestliže jezdíte po silnicích, které jsou ošetřovány pomocí soli, a během jízdy je vlhko, nezbývá než kolo umýt. Sůl rozhodně není přítelem vašeho jednostopého potěšení. Pokud disponujete kompresorem, můžete jeho pomocí vodu „vyfoukat“ i ze všech skrytých míst.
A v pravidelném intervalu vysuňte a vyčistěte i sedlovku, stejně tak dopřejte minimálně jednou za měsíc patřičnou očistu i lankům a bovdenům, které prostříknete olejem, čímž zajistíte ideálně pohyblivost a prodloužíte životnost.
Pečujte o sedlo
Sedla v zimě trpí. Zvláště, pokud nepoužíváte blatníky. Čas od času spodní stranu vydrhněte kupříkladu starým zubním kartáčkem, jímž dostanete pryč veškeré nečistoty. Pokud jste jízdu absolvovali ve skutečně mokrých podmínkách, zkuste tlakem ruky dostat vodu ze sedla. Až přirozeně vyschne, ošetřete sedlo vhodným konzervačním přípravkem.