29. 3. 2018

Jak správně řadit

Každý, kdo již někdy řídil automobil, ví nejlépe, jak moc důležité je mít zařazený správný „kvalt“, abychom efektivně využili výkonu motoru našeho čtyřkolého pomocníka. S řazením na kole se to má velmi obdobně. Proto ne vždy má nápis na silnici „Nech velkou“ ve strmém stoupání ten správný význam pro každého z nás.  Volba převodů totiž v prvé řadě záleží na fyzické kondici a preferencích každého jednotlivce, a univerzální radu na volbu konkrétního převodu jednoduše dát nelze. Na rozdíl od „kolik“, se dá ale velmi jednoznačně odpovědět na otázku „jak“. Stačí se držet několika jasných zásad...

Jak správně řadit
PARTNEREM ČLÁNKU JE

Typy a způsob řazení

Na kolech se dnes lze setkat s otočným nebo páčkovým řazením, nicméně otočné řazení bývá už jen na dětských kolech. Má číselný ukazatel zařazené rychlosti, a jeho ovládání je tak velmi snadné. Páčkové řazení je komfortnější a na řídítkách zabírá méně místa. Vlevo se řadí palcem přední převodníky, vpravo zadní pastorky.

Počet převodníků, pastorků a zubů na nich je v dnešní době velmi variabilní a osazení záleží především na fyzické kondici jezdce. Poslední trend je pouze jeden převodník v kombinaci s kazetou s např. dvanácti pastorky, tedy 12 převodů. Tato kombinace je však vhodná pouze pro jezdce s velmi dobrou fyzičkou, mezi amatérskými a hobby jezdci jsou mnohem častější kombinace s 2-3 převodníky vepředu a 6-10 pastorky vzadu, tj. 16 – 30 převodů.

Generální partner seriálu Kolo pro život

Technika řazení

Správně řadit znamená dodržovat několik jednoduchých zásad.

1. Řaďte v okamžiku, kdy vyvíjíte nejmenší sílu

I kolo umí brečet, když řadíme v nesprávný moment. Načasování změny převodu však ušetří nejen samotný bicykl, ale z dlouhodobého pohledu i naše nervy spojené s roztrženým řetězem. Optimální doba na přeřazení je okamžik, kdy nejméně zabíráme silou do pedálů, tedy v dolní úvrati jedné nebo druhé kliky. Tento timing chce trochu cviku, ale i cyklistický začátečník brzy pozná, že ve chvíli, kdy má kliky vodorovně a zabírá největší silou, není vhodné měnit převod. Převodový systém totiž doslova křičí bolestí, když silou zatížený řetěz láme zoubky na kazetě.

Tip: Řadit je nutné při šlapání, nikoliv ale v těžkém záběru např. v prudkém kopci. Podřaďte radši dole pod kopcem a při výjezdu případně už jen lehce upravujte.

 

2. Nejezděte zbytečně těžké převody

Časté používání těžkých převodů zkracuje životnost řetězu a zbytečně zatěžuje nohy. Mimo to, čím rychleji šlapete, tím víc rozvíjíte svůj kardiovaskulární systém a prospíváte svému zdraví. Ideální převod je tedy takový, kdy točíme spíše vyšší kadencí. Po rovině je to 90-100 otáček/min, v kopci kadence klesá na 70-80 otáček, ale v cílovém sprintu vás překvapí, že dokážete roztočit nohy až na 150. 

3. Nekřižte řetěz

Pokud máte zařazeno na nejmenším převodníku, pak byste měli používat pouze cca horní polovinu zadních pastorků. To samé platí opačně pro nejtěžší převodník. Je důležité, aby byl řetěz co nejvíc rovnoběžný s osou kola.

4. Střídejte převody

Chcete-li prodloužit životnost řetězu a pastorků, nejezděte stále jeden převod, ale střídejte je.

Optimální kadence šlapání na rovině je 90-100 otáček/min. A ani v kopci by neměla klesnout pod 70 otáček/min.

Znalost trati versus zkušenosti

Víme-li přesně, co nás za zatáčkou čeká, máme obrovskou výhodu. Můžeme adekvátně vyhodnotit, který převod je v dané chvíli ideální, abychom i za zatáčkou mohli efektivně pokračovat na plný plyn. Například při jízdě v technicky náročném sjezdu, za kterým se postaví protikopec, zařadíme už před začátkem sjezdu lehký převod, abychom po zdolání sjezdu plynule pokračovali do výjezdu.

Vítězný převod

Zvolit správný převod v rozhodující fázi závodu může mít zásadní vliv na naše postavení ve výsledkové listině. Například příliš těžký převod v závěrečném „špurtu“ nám nedovolí naplno roztočit nohy a vydolovat z nich tak poslední zbytky sil. Naopak příliš lehkým převodem zase nedokážeme dosáhnout naší maximální možné rychlosti v daný okamžik.

Tipy:

Je pro vás umístění v závodě důležité? Projeďte si dopředu trať a nebo aspoň její závěrečný úsek, ať vás v posledních nejdůležitějších metrech a kilometrech nic nepřekvapí.

Zvlášť v technických pasážích je lehčí převod vždy výhodnější, umožní rychlejší a lepší reakci – nohy se prostě musí točit.

Před zastavením si přeřaďte na lehčí převod, snadněji se vám  pak bude rozjíždět.

Na startu závodu je vhodné mít takový převod, abychom alespoň prvních 5-8s od výstřelu nemuseli nic řadit a jen do plných roztočili na startovní čáře zdánlivě těžký převod.

Rada na závěr: Toč svižně, avšak neskákej na sedle!

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.