10. 11. 2017

Cyklistická
přilba ano, či ne?

Jezdíte na kole? Pokud ano, vyřešte hned na začátku zásadní otázku: cyklistická helma ano, či ne? Odpověď je jasná: ANO. Stačí se podívat na statistiky úrazů cyklistů – zranění hlavy je tím nejčastějším. Často s tragickými následky jen proto, že cyklista neměl přilbu. Nanejvýš důležité je ale vybrat správnou, kvalitní a vhodnou helmu, stejně jako ji správně nosit.

Cyklistická<br> přilba ano, či ne?
PARTNEREM ČLÁNKU JE

V České republice je nošení helmy na kole povinné do 18 let, ale její používání by mělo být samozřejmé i pro dospělé. Ve finále je totiž v podstatě jedno, jestli jste závodní nebo rekreační cyklista, jezdíte na kole do práce či jen na nákup. V rychlosti, které na kole dosáhnete, může  dojít k pádu a vážnému zranění. Nezřídka i se smrtelnými následky.

Generální partner seriálu Kolo pro život

Generální partner Kola pro život – Česká spořitelna, a.s., pro vás připravila krátký video návod správného výběru cyklistické přilby.

Otázka helma ano či ne, je základní. Jsem jednoznačně pro její nošení. Ale udivuje mě, že helmu nosí víc lyžařů než cyklistů. Je to pro mě zarážející zjištění. I proto, že si nemyslím, že by cyklistické helmy byly hůře cenově dostupné než lyžařské. Velice slušné a kvalitní helmy jsou k dostání už od 1 000 korun,“ poznamenává Daniel Klotz, expert společnosti Specialized a náš průvodce výběrem té správné přilby.

Víte, že…? Při pádu cyklisty na hlavu v rychlosti 25 km/h je to stejné, jako by skočil po hlavě na beton z výšky 2,5 metru.

Jak tedy na výběr helmy? Stačí, když budete postupovat podle následujících kroků:

Kategorie helmy

Vybírat můžete z mnoha typů a kategorií přileb určených pro silniční cyklistiku, které lze používat i na krosových kolech. Konstrukčně se řadí mezi nejlehčí helmy s co nejlepším odvětráním. Helmy na horská kola se liší nejčastěji štítkem proti slunci a robustnější konstrukcí i tvarem, který kryje týl hlavy.

K dispozici jsou i helmy na BMX, integrální helmy na sjezd a freeride, ale to už jsou spíše speciality.

Helmy se dělí i na dětské, dámské a pánské. „V konstrukci pro muže a ženy není v zásadě rozdíl, ale liší se v detailech, designu a různých vychytávkách. Dámské přilby mají například v zadní části tzv. hairport – vybrání pro vlasy svázané do culíku. A nabídku barev, které by pánové nejspíš nepreferovali,“ konstatuje Daniel Klotz.

Kvalita helmy

Nenechte se zlákat přívětivou cenou helmy. Nikdy nekupujte přilbu, která není schválená a odzkoušená státní zkušebnou a nemá příslušné bezpečnostní certifikáty. Cena helmy může hrát roli, ale neměla by být tím klíčovým faktorem. „Podstatné není, jestli helma stojí tisícovku nebo šest tisíc korun, především musí na hlavě perfektně sedět,“ říká Daniel Klotz.

Současné přilby jsou vyráběny tzv. in-mold technologií, při níž je do vrchní polykarbonátové vrstvy vstříknuta EPS pěna. Takže už žádné lepení tenké skořepiny na tvrzenou pěnu, jak tomu bylo dříve u levných přileb.

Správná velikost

Helmu si nekupujte přes internet nebo z druhé ruky. A důkladně si ji vyzkoušejte. „Musí vám perfektně sedět, nesmí nikde tlačit a musí být pevně posazená na hlavě. A důležité upozornění pro ty, co nosí brýle – zásadně si zkoušejte helmu i s brýlemi, aby dohromady seděly,“ upozorňuje Daniel Klotz.

Na trhu je k dispozici skutečně široká škála modelů, ze kterých si vybere každý.
Víte, že…? Obecně platí, že helma je stavěná jen na jeden pád, při němž jde většina energie pádu na hlavu. Poté je potřeba pořídit si novou.

Hmotnost a odvětrání

Platí, že s cenou roste kvalita použitých technologií a materiálů, díky nimž se snižuje hmotnost helmy,“ uvádí Daniel Klotz. Nižší váha ale nesmí být na úkor bezpečnosti.

Kvalitní odvětrání je jednou z věcí, které na helmách oceníte, a to především v teplých letních dnech. Pokud odvětrání nefunguje nebo funguje špatně, hrozí až přehřátí cyklisty.

Upínací systémy

Nastavení délky podbradního řemínku a upravování velikosti po obvodu hlavy jsou další důležité vlastnosti každé helmy. Přezka by měla jít snadno rozepnout a ovládat i jednou rukou.

U dětských helem se používají i magnetické přezky. Zamezí se tím například skřípnutí kůže a následnému pláči dítěte. Kdo to zažil, ví, o čem mluvím. Navíc si takovou přezku zvládne dítě zacvaknout samo,“ doplňuje Daniel Klotz.

Systém, který upravuje velikost přilby po obvodu hlavy, se nejčastěji ovládá otočným kroužkem v temenní části helmy.

Vychytávky a bezpečnost

Důležité jsou i další prvky, nebo chcete-li vychytávky, například stavitelný štítek, kvalitnější polstrování, reflexní samolepky nebo – vhodné především pro děti – integrovaná blikačka.

Každý doplněk, který přispívá k větší bezpečnosti, podporuji. Ale nesmí zvyšovat hmotnost helmy,“ říká Daniel Klotz.

Víte, že…? Podle statistik ve státech Evropské unie dojde při jízdě na kole každoročně k přibližně 600 000 poranění hlavy.
Aby přilba chránila, musí dokonale sedět a také být správně nasazena a upevněna. U dětí by to mělo platit bez výhrad.

Zvláštní kategorie: helmy pro děti

Mít helmu na hlavě je jen první krok. Zásadní ale je, aby dětem dokonale seděla a nosily ji správně. „Na základě mé zkušenosti tak 50 až 60 procent dětí nemá helmu správně nasazenou,“ odhaduje Daniel Klotz.

Helmu pro dítě nelze kupovat tzv. naslepo. Je třeba ji opravdu a důkladně vyzkoušet. A nemít ji pouze nasazenou někde na zátylku a mít povolená upínací kolečka včetně neutažených pásků pod bradou. „Taková helma při pádu příliš nepomůže,“ varuje Daniel Klotz.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.