25. 4. 2018

Výměna duše není strašák, zvládne to každý

Tlačíte do pedálů ze všech sil a stejně se po cestě sotva plazíte. Dost často záhy zjistíte, že problémem je poškozená duše v jednom z kol. Jen výjimečně má cyklista to štěstí, že jej defekt potká v blízkosti domova a nemusí tak sáhnout k výměně duše okamžitě. Ovšem není třeba se ničeho obávat, opravu zvládne každý a je hotova v řádu minut.

Výměna duše není strašák, zvládne to každý
PARTNEREM ČLÁNKU JE

Samozřejmě v případě defektu můžete tlačit kolo domů, zavolat přítele na telefonu nebo čekat na dobrosrdečného cyklistu, který přibrzdí a výměnu duše provede za vás. Ale úplně nejrychlejší variantou je spoléhat na vlastní síly a schopnosti.

Možnosti opravy defektu jsou dvě. Rychlejší představuje kompletní výměnu duše, o pár minut delší varianta zahrnuje zalepení propíchnuté duše. Pro každého cyklistu je v dnešní době samozřejmostí mít na kole pod sedlem či na rámu malou brašničku, která by měla obsahovat rezervní duši, sadu lepení a montpáky. Daná výbava vyjde na pár set korun. Základním předpokladem pro zvládnutí je pak pochopitelně i pumpička, kterou v současnosti výrobci kol mnohdy přikládají už při zakoupení nebo ji prodejci nabízí zákazníkovi ještě před prvním opuštěním krámu. A vy byste zase neměli opouštět domov v případě vyjížďky bez pumpičky.

Uvolněte brzdy

Prvním krokem při opravě duše je uvolnění brzd, aby se vám podařilo bez větších obtíží vyndat kolo z „čelistí“. Následně povolte rychloupínák a vyjměte kolo. Pokud je defekt na zadním kolem, ještě před výměnou zařaďte nejtěžší převod, protože kolo se pak bude lépe vyndávat z rámu.

Sundejte plášť

Prohnutý konec montpáky zasuňte pod okraj pláště. Dejte pozor, ať se pod montpáku nedostane duše, jinak hrozí její „procvaknutí“ o ráfek. Následně plášť pomocí montpáky nadzvedněte směrem k sobě přes hranu ráfku. Pro zjednodušení procesu můžete hned vedle stejným způsobem přiložit druhou montpáku (v sadě bývají většinou dvě, někdy tři), s níž obkroužíte ráfek po celém obvodu. 

Vyměňte duši

Jestliže máte náhradní duši, vyjměte poškozenou a do pláště uložte novou. Starou duši můžete srolovat do kapsy a opravit ji v klidu doma. Pokud ji nechcete tahat celou jízdu, dovezte duši určenou k vyhození do nejbližšího koše na trase, nikdy ji nenechávejte v místě defektu.

Než vložíte ať už novou nebo opravenou duši zpět do pláště, důkladně jej zkontrolujte. Mnohdy v místě poškození zůstane trn, střep nebo malý kamínek. Pokud tento krok přeskočíte, hrozí, že dojde k dalšímu defektu

Základní podmínkou ke zvládnutí defektu v terénu je mít po ruce nezbytné vybavení.

Zaplátování duše

Pokud jste příznivcem lepení, nadešel čas pro lepící sadu, která je k dostání i v běžných supermarketech. Zahrnuje lepidlo, brusný papír a většinou šest až osm záplat různých velikostí. Jedna duše snese i několik záplat, aniž by se to negativně projevilo na kvalitě jízdy.

Vyjměte duši z pláště a částečně ji nahustěte, abyste zjistili, kde je propíchnutá. Smirkovým papírem okolí dírky očistěte, naneste přiměřené množství lepidla a nechte jej lehounce zaschnout. Pak přiložte záplatu a prsty ji držte, dokud lepidlo zcela nevytvrdne.

Nasaďte plášť

Duši nepatrně nafoukněte, aby získala tvar. Pak ji vložte do pláště a ventilek umístěte do ráfku. Pomocí montpáky následně plášť usaďte zpět do ráfku. Nafoukněte duši přibližně na polovinu a zkontrolujte, zda nikde po obvodu ráfku nezůstal špatně usazený okraj pláště. Pokud ano, duši nepatrně upusťte a usazení pláště upravte. Pak duši napumpujte.

Zkontrolujte tlak

Mějte na paměti, že při huštění je důležitý tlak v pneumatice. Proto při každém návratu domů po defektu zkontrolujte tlak v kolech, neboť přenosné pumpičky mají tlakoměr jen výjimečně. Doporučená hodnota tlaku je vždy na plášti. Většinou výrobce uvádí určité rozmezí, přičemž v závislosti na váze byste měli hustit kolo. Čím vyšší váha, tím vyšší tlak v pneumatikách.

Pokud budete mít kola podhuštěná, bude větší valivý odpor a více se nadřete. Navíc se zvyšuje při přejezdu děr či kořenů náchylnost k „procvaknutí“ duše o ráfek, nemluvě o kratší životnosti pláště.

A nakonec, než vyrazíte vstříc dalším kilometrům, nezapomeňte uvést do původní pozice brzdu.

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Partner záchranného systému

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.