Fusekle za 53 tisíc, vyhazov za přilbu aneb když cyklistika trestá

Autor

Roztáčející se cyklistická sezona přináší i řadu změn v souhrnu regulí. Jaká jsou nová pravidla? A za co budou komisaři trestat závodníky? Vztahují se omezení, byť jen ve formě doporučení, i na běžné cyklisty?

Fusekle za 53 tisíc, vyhazov za přilbu aneb když cyklistika trestá

Dnes už ten příběh může coby cyklistická penzistka dávat k dobru. Když ale Annemiek van Vleutenovou předloni na mistrovství světa ve Wollongongu popotahovali za příliš vysoké ponožky a dokonce jí hrozili odebráním zlata, nejspíš se nesmála. Nakonec Holanďanka vyvázla jen s pokutou 200 švýcarských franků, asi 5300 korun.

Ponožkové pravidlo je jedno z těch, na něž budou drábové cyklistické unie UCI vedle řady dalších a občas podobně absurdních hledět i v roce 2024. A… pokutovat je. Soupis novinkových regulí pro sezonu 2024 se víc než čeho jiného dotýká právě šatníku. Závodní úbor totiž cyklistická inkvizice hodlá letos pečlivě sledovat a odchylky odměňovat pokutami podle nového (překvapí, že dražšího?) ceníku.

Tresty finanční, ale i škrtání bodů v žebříčku UCI

Tresty budou finanční, což ty nejbohatší týmy v profi pelotonu tolik nebolí. Dalekosáhlejší důsledky může mít časová penalizace nebo i škrtání bodů v UCI žebříčku. A to je dostatečné varování pro ty, co se chtějí vyhnout sestupu z World Tour, což se rozhodne právě na základě bodového konta za tři sezony.

Ponožkové pravidlo vešlo v platnost v roce 2019. Tehdy poněkud vágní popis, že výška ponožky nesmí přesáhnout polovinu délky lýtka, byl od letoška upřesněn. Nyní je hranicí polovina vzdálenosti mezi vnějším kotníkem a středem hlavy lýtkové kosti. Komisaři UCI často délku ponožek kontrolují, zvláště před časovkami, aby zabránili jezdcům získat aerodynamickou výhodu. A tak, snad i kvůli zastrašení, vešlo nově v platnost pravidlo, že za nevhodné ponožky může závodník dostat pokutu až 2000 švýcarských franků! Tedy padesát tři tisíc korun…

Nová pravidla
Nová pravidla jasně deklarují, že závodník musí nastoupit do etapy v dresu lídra dané soutěže. Pokud tak neučiní, musí počítat s pokutou přesahující 20 tisíc korun.

Aktualizovaná pravidla hovoří taky o tom, že týmy čelí pokutám ve výši 250 až 500 CHF za každého jezdce používajícího nevyhovující oblečení. UCI také zdvojnásobila pokuty za „neoblečení dresu nebo kombinézy vedoucího závodu“ na 1000 CHF.

Nová pravidla určují polohu brzdové páky!

Jedna zásadní a cyklisty ne úplně dobře přijatá změna se týká jejich závodních strojů. Konkrétně řídítek a na nich umístěných brzdových pák.

V dubnu 2021 UCI zakázala jízdu tak, že jezdec pokládal předloktí na horní hranu řídítek. Bylo to možná riskantní (ač profíci to popírali), ale aerodynamicky velmi výhodné. Následující měsíc Taco van der Hoorn, který tuto pozici taky vyznával, vyhrál etapu na Giru. A jeho řídítka tehdy přitahovala velkou pozornost.

Nová pravidla UCI polohu pákových brzd, kterou používal Juan Molano (vpravo) během Vuelty zakazují. Kaden Groves slavící ve čtvrté etapě španělské Grand Tour 2023 vítězství může být v klidu.
Nová pravidla UCI polohu pákových brzd, kterou použil Juan Molano (vpravo) během Vuelty zakazují. Kaden Groves slavící ve čtvrté etapě španělské Grand Tour 2023 vítězství může být v klidu. Foto: A.S.O.

Holanďan přišel s náhražkou zakázaného a páky extrémně vytočil směrem k podélné ose kola. Dostál tak rozkazu UCI, že cyklista musí mít po celou dobu jízdy ruce v kontaktu s řídítky. Přitom vlastně zachoval aero posed a předloktím se zase opíral o řídítka, jen trošku jinak. A všichni byli spokojení.

Tři roky tak peloton mohl závodit, až se zase cyklistická unie ozvala. Tentokrát však jen tlumočila obavy výrobců kol a dala jim za pravdu. Podle nich nejsou řídítka na takovou pozici pák a tím zvýšené namáhání konstruovaná a hrozí kolaps tohoto komponentu. Což se ve spurtu nebo třeba rychlém sjezdu z hor právě nehodí. A hůře se tak i brzdí.

Nová pravidla
Nová pravidla musel hlídat i Remco Evenepoel, jehož brzdové páky rovněž nebyly vždy ve zcela předpisové poloze. Foto: A.S.O.

Od etap letošní Tour Down Under, úvodního podniku elitního seriálu World Tour, tedy komisaři obcházeli paddock a měrkou kontrolovali extrémní pozici pák. Jejich náklon nesmí přesáhnout úhel 5 stupňů vůči ose bicyklu.

Jízda bez přilby? Diskvalifikace

Další zvýšené tresty se vztahují na hákování za týmovým doprovodným vozidlem, postrkování závodníka z týmového vozu, jiným závodníkem nebo i divákem. 50–200 CHF + až 15 bodů minus.

Loni na Tour de France dostal Carlos Rodríguez (Ineos) 20sekundovou penalizaci a pokutu 200 švýcarů za schovku za týmovým kufrem poté, co zkraje 20. etapy havaroval. Španěl přitom bojoval o umístění na stupních vítězů a nakonec skončil celkově pátý. Demi Volleringová také dostala 20sekundovou penalizaci poté, co projela závodním konvojem za svým týmovým vozem během Tour de France Femmes, kterou nakonec ovládla.

he green jersey winner Italian Mario Cipolloni rides during the 8th stage of the 86th Tour de France, an individual time-trial in Metz, northern France, 11 July 1999
Jízda bez přilby je dávnou minulostí. Pokud by někdo v dnešním pelotonu jen na chvilku ochranu hlavy odložil, bude pykat. Foto: profimedia

Pokud jezdec projede železničním přejezdem, který je uzavřen nebo se uzavírá, může mu být z hodnocení UCI odečteno až 100 bodů a dost pravděpodobně bude čelit vyloučení. Ke stávajícím peněžním a časovým flastrům (20 sekund) v etapových závodech byla přidána 20% penalizace v bodové nebo horské klasifikaci související s nepovoleným občerstvením na posledních 20 kilometrech dne.

Za neomluvenou nepřítomnost jezdce na startu závodu poté, co byl předtím potvrzen, hrozí jezdci pokuta 500-1000 CHF. A až diskvalifikací nyní může skončit, když jezdec sundá během závodu přilbu. Třeba pokud potřebuje sundat/navléknout svršky nebo i když ho pozlobí hmyz. Mírnější trest zůstává v rozmezí 50 až 200 CHF. ​A o tom, že močit za jízdy před diváky se taky nevyplácí, snad ani hovořit nemusíme.

Slušné cyklistické vychování má zkrátka svou cenu.

Chceš trénovat jako Froome nebo Bernal? Pak je tu obrácená periodizace tréninku
Autor

Jste hobby cyklista, máte běžné zaměstnání a o týdnech na soustředění si můžete nechat jen zdát? Řešíte přístup k tréninku? Protože trávit v zimě dlouhé hodiny při najíždění objemu na trenažéru je prostě peklo? Co zkusit metodu zvanou reverzní nebo také obrácená periodizace tréninku?

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé