Jak mají ženy vybrat cyklistické sedlo?

Autor

Jaký parametr rozhoduje o tom, zda si jízdu na kole užijeme se vším všudy, nebo si naopak odneseme vzpomínku hořkou jako pelyněk? Pokud tipujete sedlo, jste na správné cestě. A obzvlášť obezřetné by pak při výběru kola měly být cyklistky. Důvod je prostý: anatomie pánve. Jak mají ženy vybrat cyklistické sedlo?

Jak mají ženy vybrat cyklistické sedlo?

Rozdíly mezi ženami a muži se v dnešní době v mnoha ohledech stírají. Anatomická stavba pánve ale bude obě pohlaví rozdělovat na věky věků. Stačí se podívat na přiložený obrázek z anatomické bible studentů medicíny, kde jsou primární rozdíly znázorněné. Ten zásadní znázorňuje obr. 297, na němž je patrná odlišnost v úhlu i tvaru dolních ramen stydkých kostí u mužské a ženské pánve, na níž je patrné široké obloukovité spojení. A jak už asi tušíte, právě tento rozdíl jednoznačně definuje tvar dámského sedla.

„Konstrukční rozdíl mezi dámským a pánským sedlem je zásadní,“ potvrzuje Michael Moureček z pražské Festky. „Ženy kvůli širším sedacím kostem potřebují jiný druh komfortu, který určuje pružení po stranách. Nikoli uprostřed jako u sedla pro muže, kteří naopak potřebují ulevit tlaku na prostatu,“ vysvětluje někdejší profesionální cyklista.

Sedlo jako hlavní kritérium výběru kola

Ne nadarmo se přitom říká, že právě sedlo je nejdůležitějším styčným bodem mezi jezdcem a kolem. A správně vybrané sedlo odmění uživatele kromě jízdního komfortu i lepším průtokem krve do dolních končetin, který má vliv jak na pocit z jízdy, tak na výkon. Zvlášť v případě žen pak platí, že by výběr sedla měl patřit mezi hlavní kritéria při výběru kola.

„Z prostého důvodu: jde o díl, který je určen specificky čistě pro ženy. Když vezmu v úvahu rám, vyrobený podle tělesných parametrů konkrétní ženy, tak zcela jistě i mezi muži najdeme jedince, jemuž bude daný rám sedět. Zatímco v otázce sedla s ohledem na anatomické rozdíly ve stavbě ženské a mužské pánve vidíme jasně určující odlišnost,“ upozorňuje Moureček.

Nabídka výrobců i prodejců dnes ženám vychází vstříc ve všech ohledech. Je ale uspokojivá i v případě sedel? „Situace bude spíš taková, že si žena nakonec půjde vyměnit nevyhovující sedlo za jiné,“ krčí rameny Moureček.

Jaký by doporučil postup? „Kdybych si šel jako žena koupit kolo, tak si jako první pořídím sedlo, které mi bude bezpodmínečně sedět. Pak si půjdu někam nechat změřit posed na polohovacím kole a až poté bych se pustil do výběru konkrétního modelu kola. Problém je, že většinou bývá postup opačný a poté může být nalezení co nejpohodlnějšího posedu otázkou dalších investic, jak finančních, tak časových,“ přemítá.

Co když ale mezi standardizovanými sedly zkrátka není to pravé? To dnes může vyřešit 3D tisk na míru, byť ve výrazně vyšší cenové kategorii. „Standardní kvalitní sedlo pořídíme třeba za tři tisíce korun, zatímco u 3D tisku se budeme bavit zhruba o čtyřnásobku. V tomto ohledu bych sice spíš investici směřoval třeba do rámu na míru, je ale skvělé, že taková možnost existuje,“ dodává Moureček.

Jak mají ženy vybrat cyklistické sedlo radí ultracyklistky

Jako ve všech oblastech lidské činnosti, i v otázce výběru sedla ale vždy rozhoduje individuální přístup a subjektivní pocit. To potvrzují i dvě české ultracyklistky Markéta „Peggy“ Marvanová a Katka Rusá.

Kateřina Rusá
Kateřina Rusá na stroji, který použila k legendárního závodu Paříž-Brest-Paříž.

„Sedlo je jedna z nejdůležitějších věcí, kvůli níž lidé kolikrát vzdají závody, které jezdím. Jen letos takhle předčasně končili mí tři kamarádi, jimž nesedlo nové sedlo. Můžete na něm přitom jezdit třeba dva měsíce, ale problém se může projevit během desátého dne závodu, kdy jste se sedlem spojení prakticky nonstop,“ upozorňuje Marvanová.

Pokořitelka výzev jako American Trail Race v délce 8000 kilometrů přitom dámský speciál nevozí. „Mám vyzkoušené, že s mým tvarem pánve potřebuji užší sedlo. Pokud mám širší, tak mám pocit, že mi jdou nohy do stran a šlapu jako kačer,“ popisuje. „Navíc musím mít sedlo trochu sklopené dopředu, protože často využívám časovkářské nástavce,“ dodává se smíchem Peggy.

Jestli bude zadek bolet určují milimetry

O tom, jak moc důležité je dobře na kole sedět, pak může hodiny vyprávět Rusá, jejíž roční nájezdy 50 000 kilometrů vyrážejí dech i profesionálům. „Vyhovuje mi širší sedlo, ale v zásadě je mi to trochu jedno. Zvládla jsem třeba bez problémů odjet 24hodinový závod na novém sedle od Selle Italia, byla to taková láska mezi zadkem a sedlem na první pohled. Bolesti způsobuje spíš špatná poloha, je mnohem důležitější, jak máš sedlo nastavené v předozadní nebo horizontální rovině,“ přidává královna aplikace Strava.

A současně podobně jako Marvanová přidává pár rad. „Důležitý je celkově vyladěný posed. O tom, jestli bude bolet zadek, rozhodují milimetry. A nejen v nastavení sedla, roli mohou hrát i třeba nízko posazená řídítka. K tomu bych nešla do extra polstrovaného sedla. To sice vypadá na první pohled dobře, hodí se ale tak na cestu do cukrárny na náměstí. Na delší vyjížďky je určitě lepší vybrat tvrdší sedlo, a naopak věnovat pozornost kvalitě vložky v cyklokalhotách. U té přitom nejde ani tak o měkkost a tloušťku, jako spíš o geometrii a materiál, hlavně si holka nesmí pořídit pánské kraťasy,“ varuje se smíchem Rusá.

Kolik berou ženy ve World Tour? Minimální mzda je 800 tisíc korun
Autor

Magická hranice jednoho milionu korun se přibližuje! Ženy ve formacích World Tour si v sezoně 2023 finančně polepší. Minimální mzda je podle nařízení Mezinárodní cyklistické federace 32 102 eur ročně (necelých osm set tisíc korun), což kopíruje částku stanovenou jako nejmenší možnou výplatu v mužských týmech prokontinentální úrovně.

Pokračovat ve čtení

WeLoveCycling

Autor WeLoveCycling

WeLoveCycling.cz je online magazín, který Vám přináší zajímavé příběhy nejen ze světa cyklistiky. 

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
Partneři211
Česká spořitelna
Balíkovna
Nutrend
lawi
T-mobile
Lesy ČR
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
TKF
Birell
Alltraining
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiDnes Premium
Impuls
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS
Marketingový partnerSport Invest