Správná péče o řetěz aneb kdo maže, ten jede!
• Autor KooperativaToto přísloví jistě dobře znáte a bezesporu je na něm hodně pravdy. Mít správně namazaný řetěz určitě není žádná věda, na kterou byste potřebovali nastudovat obsáhlé příručky. V každém případě je dobré znát alespoň základy. Lehce by se vám totiž mohlo stát, že byste i přes nejlepší úmysly své kolo poškodili. Rádi bychom vám dnes poradili, jak postupovat, abyste si udrželi řetěz i kolo v pořádku.
Nepříjemné zvuky, problémy s převody a rychlé opotřebení klíčových součástí vašeho kola. Za tím vším může stát relativní maličkost – zanedbaná péče o řetěz. Jeho údržba je přitom velmi jednoduchá a nezabere vám příliš času.
Jak postupovat? Především se vyplatí nešetřit na kvalitních produktech, v tomto případě oleji a čistících prostředcích. Příkladem může být hojně využívaný Cyklostar, jehož cena se pohybuje kolem 260 Kč za litr, ale vhodných přípravků je na trhu celá řada. Jaký z nich použít závisí mimo jiné na tom, zda je využíváme na kolo, které si musí poradit s vlhkými či blátivými podmínkami, nebo jde především o suché a prašné prostředí. Pokud si nevíte rady, sáhněte po univerzálních olejích pro každodenní použití. Informujte se buď ve specializovaných obchodech, nebo se nebojte dát na rady zkušenějších kamarádů.
Základem je čistý řetěz
Ještě než se pustíte do mazání, vždy myslete na to, že olej musíte aplikovat na čistý řetěz. Toto je pro konečný výsledek naprosto klíčová a často opomíjená věc. Pokud totiž olej nanesete na špinavý řetěz, vytvoří se na něm krusta, která vám bude jednotlivé části obrušovat a ničit.
V ideálním případě se vyplatí řetěz z kola sundat, následně vložit do vhodné nádoby a nanést na něj čistící prostředek. Postačí například již zmiňovaný Cyklostar, pokud ale máte hodně znečištěný řetěz, tak se nebojte vsadit na technický benzín či jinou agresivnější látku, řetězu to rozhodně neublíží. Po několika minutách v roztoku již stačí řetěz důkladně propláchnout horkou vodou, případně dočistit za použití kartáčku a hadru.
Pokud si chcete ušetřit práci, pak vám přijde vhod pračka na řetěz. Její cena se pohybuje kolem 300 Kč a použití je velmi jednoduché. Pozor, nezapomínejte na to, že pračka je z plastu, určitě ji tedy neplňte technickým benzínem či jinou agresivní látkou, ale jen doporučeným čistícím prostředkem.
Pokud máte řetěz vyčištěný, nechte ho před aplikací oleje řádně vyschnout.
Jak a kdy mazat?
Způsob mazání se může lišit a každý biker preferuje jinou variantu. Myslete na to, že olej je třeba dostat do jednotlivých článků a spojů řetězu, na samotném povrchu vám k ničemu neposlouží. Využít v takovém případě můžete například kapátko, pomocí kterého nanesete látku na každý čep zvlášť, anebo třeba olej ve spreji, což však může mít svá negativa, jak potvrzuje účastník tří světových amatérských šampionátů Denis Fialka. „Olej ve spreji nedoporučuji, protože po několika hodinách na řetězu vyschne. Je třeba nešetřit na kvalitním oleji, který se po aplikaci na čistý řetěz nechá zhruba dvacet minut zaschnout. Na řetězu se vytvoří film a ten tam vydrží třeba sto kilometrů."
Jak často ale mazat? To už záleží na intenzitě a prostředí, ve kterém jezdíte. Je to tedy velmi individuální. Základem v každém případě je, aby vaše kolo mělo hladký chod a jednotlivé části nebyly zaneseny prachem. Pokud jezdíte v těžkém blátivém terénu, řetěz mažte klidně každých padesát kilometrů. Vpřípadě, že preferujete silniční cyklistiku, bez problémů tento interval prodlužte na dvojnásobek. Myslete na to, že pokud chcete kromě řetězu mazat i například teleskopické prvky, musíte použít speciální silikonový olej, který se od toho na řetěz svým složením výrazně liší. Na závěr nikdy nezapomeňte řetěz na jeho povrchu utřít čistým hadrem.
Čemu se vyvarovat?
Na vašem stroji opravdu mažte jen řetěz, případně tlumič nebo vidlici. Nikdy se olej nesmí dostat na pastorky, přesmykač či přehazovačku. V opačném případě se na tyto části uchytí prach a nečistoty, které vám můžou způsobit řadu nepříjemností, a především urychlit jejich opotřebení. A další věc – vyvarujte se toho, aby se olej dostal na brzdové destičky, které by mastný povrch poničil a výrazně tak snížil jejich brzdný účinek.
Rada na závěr. Rozhodně neplatí, čím více, tím lépe. Pokud to s nánosem oleje na řetěz přeženete, lehce se na něj bude chytat prach a nečistoty. Veškerý přebytečný olej z pastorků, brzd a dalších součástí pomocí čistého hadru tedy důkladně odstraňte.