23. 10. 2019

Káva zlepšuje výkony profesionálů i amatérů

Láska, která zavání posedlostí! Pro milovníky cyklistiky je takřka bez výjimky samozřejmostí pití kávy. Nejde o žádný vrtoch. Konzumace kávy ve světě kol je totiž hluboce zakořeněná.

Káva zlepšuje výkony profesionálů i amatérů

Už před desítkami let spoléhali profesionálové na největších závodech na povzbudivé účinky kofeinu přijímaného prostřednictvím kávy. A s přibývajícím časem láska milovníků jednostopých strojů ke kofeinovému nápoji nijak nepolevila. Ba právě naopak. Rozšířila se do všech struktur cyklistiky.

A není divu. Jde o nejznámější, nejoblíbenější a nejrozšířenější stimulant planety. A vědecké studie jednoznačně dokazují, že konzumovat kávu se vyplatí i před sportovním výkonem!

Kupříkladu český profesionál Roman Kreuziger nijak netají, že během dne zvládne i sedm dvojitých espress. Vítěz nejslavnější klasiky Paříž Roubaix Belgičan Philippe Gilbert zase přiznává, že zvládne od probuzení do startu závodu klidně šest šálků espressa. A trojnásobný světový šampion v silniční cyklistice Peter Sagan si bez kávy neumí představit začátek dne ani poslední okamžiky před startem etapy.

Někteří profesionálové si dokonce nechávají dělat kávu do miniaturních kapslí a konzumují ji v průběhu etapy. Nemusí se přitom nijak obávat, protože Světová antidopingová agentura vyškrtla v roce 2004 kofein ze seznamu zakázaných látek. Důvod proč cyklisté tolik vyhledávají kávu je prostý. Ať už profesionálové či amatéři, v sedle tráví většinou několik hodin. A kofein zvyšuje vitalitu, soustředěnost, pohodu, bdělost a uvolňuje adrenalin. Jaká je vhodná denní dávka kávy? A pomáhá i sportovcům, cyklisty nevyjímaje, na amatérské úrovni?

Kofein, který káva obsahuje, je v čisté podobě hořký bílý prášek. Ovšem jako součást kávy získává mimořádnou přitažlivost prakticky pro celou dospělou populaci na planetě. Kofein je totiž pro tělo prospěšný z několika důvodů.

okud si dopřejete kávu (kofein) před sportovním výkonem, vaše tělo bude rychleji spalovat kalorie, tudíž budete rychleji hubnout. Navíc opakované výzkumy potvrdily, že požití dvou šálků před jakoukoliv pohybovou aktivitou snižuje bolest svalů, následně tedy snese vaše tělo větší zátěž a logicky se v daném sportu zlepšujete. Benefitem vyplývajícím z konzumace kávy je i celkové oddálení únavy a stimulace centrálního nervového systému. Navíc v rozumné míře slouží rovněž jako prevence Alzheimerovy nemoci.

Samozřejmě je třeba pamatovat na vhodnou dobu konzumace kávy. Není ideální polknout poslední doušek z šálku pár vteřin před naskočením do sedla vašeho kola. Optimální načasování představuje přibližně dvacet až třicet minut před sportovním výkonem. Je však třeba pamatovat, že reakce každého těla na kofein, respektive jeho zpracování, je odlišná, tudíž není vhodné vše testovat kupříkladu v závodní den.

Hodně důležitým faktorem je rovněž podoba konzumované kávy. V případě sportovců by měla být čistá. Primárním účelem pro sportovce je povzbuzení metabolismu, ovšem pokud si dopřejete kávu s mlékem, zatížíte trávící soustavu, což tělu ubírá energii. Nemluvě pochopitelně o kaloriích navíc. Totéž platí o cukru v kávě.

Řada studií dokazuje, že je možné vytvořit závislost na kávě. Nejde o nijak dramatický problém, ovšem může dojít ke snížení povzbuzujícího účinku z přijímání kofeinu. V případě návyku tak efekt konzumace kávy před sportovním výkonem bude menší. Doporučený denní příjem pro zdravého člověka zní čtyři až šest šálků kávy. Každý pochopitelně vnímá velikost kávy jinak, tudíž platí, že ideální dávkou je šest miligramů kofeinu na jeden kilogram tělesné váhy. Pět šálků espressa obsahuje přibližně 420 mg, tudíž jde o únosnou hranici pro člověka vážícího sedmdesát kilogramů.

S ohledem na četné výzkumy platí, že vliv kofeinu u amatérských sportovců má na výkon blahodárnější vliv než v případě profesionálů. Sportovní lékaři a vědci dokonce doporučují amatérským sportovcům před závodem konzumaci kávy vysadit. Třeba týden před plánovaným startem. Následné nasazení do jídelníčku přinese mimořádný efekt.

Konzumace kávy přináší pochopitelně i negativní stránky. Kofein může vyvolat křeče v žaludku, dehydrataci, zvýšený krevní tlak, bolesti hlavy. Vždy je třeba s ohledem na dehydrataci, kterou káva způsobuje, pamatovat na dostatečný příjem čisté vody. Rozhodně platí, že je třeba ke konzumaci kofeinu přistupovat s rozumem a nepřekračovat únosnou míru.

V neposlední řadě zvažte požívání kávy v pozdně odpoledních či večerních hodinách. Pro někoho totiž představuje požití kávy po večeři následně probdělou noc, nebo její část. Ale opět jde o velice individuální záležitost, protože někdo pozře kávu krátce před cestou na lůžko a stejně spí jako dudek.

Káva není pochopitelně jediným zdrojem kofeinu. Ten je obsažen kupříkladu v čaji, guaranových oříšcích, čokoládě, kakau či v nápojích jako je Coca Cola či Red Bull. Ve srovnání s kávou je však obsah kofeinu ve všech případech několikanásobně menší.

Jaromír Jiřík, sportovní lékař:
„Není možné obecně tvrdit, že káva je pro sportovce prospěšná. Jde o hodně individuální záležitost. Každý má jinou hranici, kdy na něj kofein působí povzbudivě. Po překročení určité hranice má kofein spíše utlumující účinky a může vyvolat křeče v žaludku. Metabolismus některých jedinců není schopný kávu zcela vstřebat. Pokud se příjem kofeinu přežene, sliznice je velice překrvená, což je pochopitelně nežádoucí. Klíčové pro vrcholového sportovce i amatéra je otestovat účinky kávy na vlastním těle v tréninku.“

 

Generální partner

Hlavní partner

Generální mediální partner

Hlavní mediální partner

Partneři

Realizaci podporuje

Oficiální dodavatelé cen

Oficiální dodavatelé

Mediální partneři

Institucionální partneři

Kolo pro život - Podpora

Přečtěte si:

Nejčastěji kladené dotazy

Nenašli jste odpověď na svůj dotaz?

 

Všechna práva vyhrazena. © Kolo pro život 2018.