Šrouby a matice

Autor

V tomto článku si představíme něco málo o důležitých šroubech našich jednostopých mazlíků, na kolik Nm utahovat, u jakých použít lepidlo, které naopak mazat, případně̌ které je třeba průběžně kontrolovat. Poradí vám opět Michal Filgas, vedoucí výroby vzorků a prototypů značek Rock Machine a Superior.

 

Šrouby a matice

Jízdní kolo je spleť různých dílů a komponentů, které spolu dohromady vytváří fungující mechanismus, díky němuž jsme schopni překonávat různé vzdálenosti, překážky i sami sebe. Aby toto jedinečné soustrojí správně pracovalo, musí být vzájemně spojeno náležitými šrouby a maticemi neboli „spojovacím materiálem“. 

„Ať už jste majitelem silničního, cross country, celoodpruženého, gravela nebo městského kola, v každém segmentu se používají stejné, ale i úplně rozdílné druhy spojováku (šroubů a matic). Například u silničního kola nalezneme podstatně méně spojovacího materiálu než u městského,“ říká Michal Filgas. 

Pojďme si společně posvítit na ty nejčastější a základní šrouby, které můžete na svém kole najít. 

Začneme odzadu: 

1) Šroub zadního měniče, přehazovačky: Je součástí a má za úkol udržet měnič na patce rámu. U závitů šroubu obvykle nebývá, ale může i být od výrobce aplikováno pojistné lepidlo neboli tekutá závlačka, která slouží k tomu, aby nedocházelo k samouvolňování. 
2) Šroub patky rámu: Patka má důležitou funkci, aby v případě nárazu cizího předmětu do přehazovačky došlo k jejímu otočení, ohnutí, eventuálně k deformaci, aniž by nastalo poškození měniče. Je většinou vyrobena z měkkého hliníku a je přichycena k rámu šroubem, závity jsou od výrobce potaženy pojistným lepidlem. 
3) Matice kazety (volnoběžky): I zde je aplikována tekutá závlačka a je součástí kazety. 
4) Brzdový třmen: Bývá zpravidla uchycen dvěma šrouby pojištěnými lepidlem a může i nemusí být součástí třmene. 
5) Brzdový kotouč: Je připevněn k náboji buď 6 ks šroubů, nebo pojistnou maticí, tzv. centrlock. V obou případech je od výrobce na závity naneseno lepidlo. Nejsou součástí kotouče. 
6) Podsedadlová objímka: Jejím úkolem je pevně stáhnout sedlovku k sedlové trubce rámu a udržet ji na místě. Šroub je součástí objímky a nebývá potažen pojistným lepidlem. 
7) Matice klik: Pokud je u kola použita pevná středová osa (prvek samotných klik), matice je ve většině případů součástí klik a je mazána vazelínou. Jestliže je klasická středová osa, šrouby můžou i nemusí být ošetřeny pojistným lepidlem a nebývají její součástí. 
8) Šrouby vahadel: Tyto šrouby hrají velmi důležitou pevnostní a konstrukční roli, protože drží pohromadě s vahadly přední a zadní trojúhelník celoodpružených kol. Již od výrobců je na tyto šrouby nanášen tenký film pojistného lepidla. Za předpokladu, že šroub prochází skrz rám, je aplikována i vazelína.
9) Uchycení tlumiče: Závity obou šroubů by měly být ošetřeny lepidlem, oproti tomu jejich těla jsou namazána vazelínou, aby při pohybu tlumiče nedocházelo k jejich uvolňování a tření. Šrouby obvykle nebývají součástí.
10) Představec: Drží pevně kokpit se sloupkem vidlice. Na šrouby je od výroby aplikována průmyslová vazelína. 
11) Brzdy, řazení, ovládání teleskopické sedlovky, páčka zamykání vidlice a tlumiče: Výrobci neaplikují, ani z jejich strany není doporučováno používat pojistné lepidlo. Nedotahujte šrouby silou, pouze lehce, na cit, aby držely, ale zároveň abyste byli schopni páčkami ručně pootočit. Při pádu pak nedojde k jejich zlomení, nýbrž otočení. 
12) Přední a zadní osa náboje: Měly by vždy být dostatečně ošetřeny průmyslovou vazelínou. Půjdou snáz povolit a nebude docházet ke tření. 

Věděli jste že…

Městská kola, městská, sportovní či cargo elektro kola, všechny tyto typy kol používají stejné, nebo podobné spojovací materiály k uchycení již výše zmiňovaných komponentů. Jejich nedílnou součástí však často bývají i speciální šrouby a matice. Například jsou-li na kole namontovány blatníky, vzpěry, popřípadě nosiče, jsou zde použity šrouby s lepidlem, „vějířové“ protiskluzné podložky a samojistné matice, tzv. self lock nut. 

Dobrá rada na závěr 
Nezapomínejte čas od času kontrolovat utažení důležitých šroubů a spojů na vašem kole. Pokud si nejste jisti, poraďte se se svým mechanikem, nebo tento úkon nechejte na něm. 
Používejte momentové́ klíče a dotahujte vždy na požadované hodnoty, newtonmetry určené výrobcem. Ti ve většině případů tyto parametry na svém produktu uvádějí. Pamatujte, občasná kontrola je dobrá prevence proti možným strženým závitům, zlomeným šroubům a dalším defektům. 


 

Rozhovor s Tomášem Pravencem z Kolo pro život: Jak motivovat děti ke sportu?
Autor

Pár dní po premiérovém startu Bikefestu v Hluboké nad Vltavou, jehož je Kooperativa generálním partnerem, jsme vyrazili za Tomášem Pravencem, ředitelem pořádající agentury Petr Čech Sport. Bavili jsme se nejen o akci na Hluboké, ale i o projektu Kolo pro život, pod který Bikefest spadá. A mimo jiné jsme zjistili, že dnešní děti sportují ochotněji, než jsme si mysleli.

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé