Tipy a triky, jak vyzrát nad defektem

Autor

Mezi Murphyho zákony na kole jistě patří defekt. Píchlá duše a proražený, roztržený, nebo dokonce vyzutý plášť bývají nejčastějšími strašáky během vyjížděk s našimi dvoustopými miláčky. Obáváme se, že velká část z vás, se již s některou z těchto nepříjemných okolností během svého švihu setkala a jejich řešení v danou chvíli nemuselo být právě příjemné. Je jasné, že nechceme řešit technické problémy, ale užít si jízdu na kole. Proto si pojďme společně s Michalem Filgasem, odborníkem ze Superior týmu ukázat pár triků, jak nad těmito „strašáky“ vyzrát. 
 

Tipy a triky, jak vyzrát nad defektem

První pravidlo 

Důležité je vědět, na čem vlastně jezdíme. To znamená, jestli na svém kole vozíme duše, nebo používáme bezdušový systém. Od toho se v podstatě odvíjí úplně všechno. 

Duše: Určitě je dobré mít je správně natlakované, čili nesmí být podhuštěné, nebo přehuštěné. U podhuštění hrozí při najetí například na patník nebo ostrý kámen proražení duše, případně pláště, v horším případě i poškození ráfku. Přehuštěná duše naopak zase působí nekomfortně, plášť je tvrdý a průjezdy terénem jsou jako na trní. Cítíte každou nerovnost, kterou následně pohlcujete vlastním tělem. V obou případech každopádně dochází k rychlejšímu opotřebení plášťů. 

TIP: Aktuálně je na trhu množství různých typů duší nesoucích zajímavé vlastnosti, jako například protiprůraznost, samoopravnost nebo ultra lehkost. Protiprůrazové duše jsou vyrobeny z odolnějšího materiálu, který snese tvrdší zacházení, ale jsou těžší. Samoopravné jsou zevnitř napuštěny jakýmsi tmelem, jenž má za úkol při propíchnutí duše díru zacelit, aniž byste museli lepit, dofukovat nebo duši měnit. Ultra lehké jsou zase vyrobeny z materiálu, který je velmi tuhý, ale zároveň neuvěřitelně lehký. Samozřejmě kde se snižuje váha, tam se ubírá i materiál, čili nečekejte od nich velkou odolnost. Jestli jste naopak jedni z těch, kteří řeší právě odolnost a výdrž, věřte, že na trhu existuje spousta druhů tzv. vložek, vyrobených z odolné pěny. Vkládají se mezi duši (ta je většinou užšího průměru) a plášť. Pěna pak mezi nimi vytvoří ochrannou stěnu a díky tomu můžete zásadně snížit riziko vzniku defektu. Dalšími výhodami této vložky jsou možnost vozit nižší tlaky a tím mít i lepší přilnavost s povrchem. Pokud by se vám i přesto podařilo duši píchnout, její další ceněná vlastnost je, že na ní můžete „ohleduplně“ dojet do nejbližšího servisu nebo k vám domů, aniž byste poškodili ráfek. 

Druhé pravidlo 

Nezapomínejte si na každou vyjížďku přibalit lepení, montpáky, případně náhradní duši a pumpičku, pro případ, že byste se museli vypořádat s defektem.

Bezdušový systém: Jedna ze zásadních technologických inovací, která výrazně ovlivnila výkonost jízdních kol. Už ze samotného názvu můžeme odvodit, že se jedná o nastavení vypletených kol bez použití duší.

Místo nich je zde použito tzv. mléko, v anglickém znění je to „TIRE SEALANT“, což je ve volném překladu tmel na pneumatiky. Mezi nejužitečnější vlastnosti tohoto systému jednoznačně patří možnost vozit opravdu nízké tlaky, mnohem hladší a příjemnější přejezdy nerovností (kameny, kořeny, šotolina...) a díky mléku (tmelu) uvnitř i značné snížení lehkých defektů (sklo, trny...). Proč „systém“? Neboť je zde zapotřebí mít přizpůsobených více částí, aby tato soustava správně fungovala, a to: pláště, ventilek a ráfek s bezdušovou páskou. Ve většině případů jsou všechny tyto komponenty označeny zkratkou „TLR“ – TUBELESS READY – připraveno na bezduše. I zde je možnost využití „vložky“ a tím následné zvýšení odolnosti vašich výpletů proti defektu. Tuto kombinaci většinou využívají enduro nebo downhill jezdci. Ani toto nastavení není samozřejmě bezchybné, a pokud dojde k protržení či proražení pláště, existují servisní sady v podobě knotů a jejich aplikátorů, podobné jako se používají u automobilů. 

TIP: Pamatujte, že pokud vozíte, nebo budete vozit bezdušový systém, jeho nastavení je vždy individuální. Hodnota tlaku se odvíjí od váhy jezdce, od použitých plášťů, jejich šířky a také stylu, kterým jezdíte. Jiné tlaky se vozí na enduru než na XC. „Než jsem přišel na to, jaké tlaky mi vlastně vyhovují, musel jsem pár hodin strávit na kole, zkoušet. Samozřejmě, že na internetu dnes najdete spoustu tabulek a návodů, jak si tlaky nastavit, můžete se podle nich případně odrazit, ale pocit je pocit,“ říká Michal Filgas, vedoucí výroby vzorků Rock Machine a Superior.

Třetí pravidlo 

Nezapomínejte si před každou vyjížďkou přibalit opravnou sadu (knot + aplikátor), pumpičku, případně bombičku na nafouknutí, popřípadě náhradní duši, pokud byste defekt nebyli schopni opravit servisní sadou. 

Shrnutí: Každý výrobce plášťů uvádí minimální i maximální hodnotu tlaku na svém produktu. Ať už jezdíte duše nebo bezduše, nezapomínejte na správné nastavení jejich tlaků a pravidelnou kontrolu. Při vyjížďkách vozte opravné sady, lepení apod. Hlavně buďte na sebe opatrní a ohleduplní k ostatním cyklistům, noste bezpečnostní přilby a vybavení. Kolo by mělo být v prvé řadě zábava, tak třeba někdy na kole ahoj.

Slovníček pojmů 

Švih – společná vyjížďka, někdy je takto nazýván i trénink
Bezduše – plášť, který nemá mezi ráfkem a pláštěm duši, ale pouze vzduch, případně ještě ochrannou vložku pro ráfek a těsnící tmel
Montpáky – většinou plastové páky, kterými snáz stáhnete plášť z ráfku
Mléko – tmel na pneumatiky, který se aplikuje přímo do plášťů místo duše
 

5 chytrých pravidel, jak zvýšit bezpečnost dětí na kole
Autor

5 DOBŘE MÍNĚNÝCH RAD 

Pokračovat ve čtení

Tým Kolo pro život

Autor Tým Kolo pro život

Jsme bikeři, od roku 2000 se věnujeme organizaci největšího a nejoblíbenějšího amatérského cyklistického MTB seriálu u nás. Rádi tě uvidíme na startu!

Hlavní partneřiKooperativa
Veolia
Cardion
OFICIÁLNÍ PARTNER MOBILITYŠkoda nové
PartneřiČeská spořitelna
211
Nutrend
lawi
T-mobile
Oficiální DodavateléBeko
Playstation
Znovín Znojmo
Harfa
MTBiker
TKF
Birell
Alltraining
Austria
Sporthelp
Pan Pompo
Tchibo
Lipence
Rajec
ČD CARGO
Dodavatelé cenLoap
Kilpi
Horalky
Craft
CYKLISTICKÁ SEKCETREK
GIANT
Rock Machine
Generální Mediální PartnerTV NOVA
Hlavní Mediální PartneřiiSportcz
Impuls
Sport
iDnes Premium
Mediální Partneřimtbs.cz
Cyklistickey
za podporyCentrum rehabilitace a sportovni pece
FTVS NOVE
Kudy Z nudy černé